۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
۱۵۱ پروژه تحقیقاتی کشاورزی در اردبیل اجرا شد
رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل:

۱۵۱ پروژه تحقیقاتی کشاورزی در اردبیل اجرا شد

اردبیل- کربلایی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل گفت: ۱۵۱ فقره پروژه تحقیقاتی استان در بخش‌های زراعی، باغی و دامی اجرایی و عملیاتی شده است.

حسین کربلایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ۱۲ طرح خاص با اعتبار استانداردی و سازمان جهاد کشاورزی اردبیل و بخش خصوصی در پنج سال اخیر به سرانجام رسیده است.

وی تعداد مقالات علمی و پژوهشی اجرا شده را در سال‌های اخیر ۲۰۱ عنوان اعلام کرد و گفت: تعداد مقالات علمی تخصصی و ترویجی ۱۳ عنوان و مقالات علمی ارائه شده در کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی نیز ۲۸۸ عنوان بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل از تدوین برنامه راهبردی و نقشه راه به عنوان سند ارتقا بهره‌وری آب و تولید سیب‌زمینی کشور در افق پنج ساله خبر داد و تصریح کرد: تدوین ذخایر ژنتیکی سیب‌زمینی، تدوین سنجش مهارت کشت سیب‌زمینی، تدوین پرورش گیاهان غده‌ای، تولید محتوای فیلم آموزشی و ترویجی به تعداد سه مورد و دریافت گرانت برای پروژه‌های تحقیقاتی با اعتباری بالغ بر ۴.۱۵ میلیارد ریال از دیگر فعالیت‌های انجام شده بوده است.

کربلایی از ۱۱۰ مورد انتقال دانش در قالب کارگاه دوره کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی و ترویجی برای کارشناسان و بهره‌برداران مجموعه کشاورزی خبر داد و افزود: برگزاری روز مزرعه و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به تعداد ۳۲ مورد و تولید برنامه‌های رسانه‌ای به تعداد ۲۷ مورد در سال‌های اخیر به انجام رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: یافته‌های تحقیقاتی این مجموعه مشارکت در معرفی هفت رقم سیب‌زمینی و همچنین شش دستاورد مهم تحقیقاتی در حوزه سیب‌زمینی بوده و در کنار آن موفق شدیم دستاوردهای تحقیقاتی قابل تجاری‌سازی نیز در بخش محصولات کشاورزی را معرفی کنیم.

کربلایی به فعالیت طولانی مدت مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در زمینه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر اشاره کرد و ادامه داد: از سال ۶۸ این مجموعه به فعالیت‌های تحقیقاتی در بخش‌های مختلف کشاورزی با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مغان ادامه داده و بعد از گذراندن یک دوره ۱۰ ساله این مجموعه فعالیت‌های خود را همچنان در شهرستان‌های مختلف استان با قوت ادامه می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل اضافه کرد: در حال حاضر شش بخش، سه ایستگاه، سه پایگاه و پنج قرق تحقیقاتی در استان فعال است و با تأسیس ایستگاه تحقیقاتی سیب‌زمینی در تیرماه امسال این مرکز دارای چهار ایستگاه تحقیقاتی مهم و ارزشمند در کشور است.

وی بیان کرد: نتیجه و خروجی این مرکز به تولید محصولات با ارزش در بخش زراعت، دام و باغ تبدیل شده به طوری که اصلاح نژاد در بخش‌های مختلف به انجام رسیده که نتایج مطلوبی را نیز به همراه داشته است.

کد خبر: ۹۷٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha