۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
مشهد از کمبود سی.ان.جی می‌سوزد؛ جایگاه داران ضرر می دهند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مشهد از کمبود سی.ان.جی می‌سوزد؛ جایگاه داران ضرر می دهند

مشهد- این روزها صف‌های طویل در مقابل جایگاه سوخت سی.ان.جی و محدودیت ارائه خدمات در برخی از جایگاه‌ها خاطر بسیاری از رانندگان مشهدی را مکدر کرده است.

بازار-گروه استان ها: با کم شدن سهمیه بنزین یارانه ای وانت بارها و هم چنین خودروهای سواری حالا صف های مقابل جایگاه سوخت سی.ان.جی بیش از گذشته طویل شده است تا جایی که حوصله بسیاری از رانندگان سر رفته است.

بسیاری از رانندگان خودرو های سواری در این رابطه ابراز می کنند که برخی از جایگاه های سطح شهر مدت مدیدی است که در تعطیلی به سر می برند و ظاهرا اراده ای برای بازگشایی آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار هم چنین مشاهدات حاکی از آنست که برخی از این جایگاه های سوخت در ساعت پایانی شب نیز از ارائه خدمات جلوگیری کرده و لذا این مشکلات بر صف خودرو ها در طول روز و در مقابل این جایگاه ها دامن زده است .

این مشکلات در حالی است که جایگاه داران نیز دل‌خوشی از میزان حق‌العمل‌کاری نداشته و مطالباتی دارند.

در همین راستا به‌منظور واکاوی مشکلات پیش روی این جایگاه‌ها و کم و کاستی‌هایی که شهروندان از آن گلایه‌مند هستند با سید محمدرضا رضوی‌ راد رئیس هیئت‌مدیره انجمن سی.ان.جی خراسان رضوی به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* بسیاری از جایگاه‌های سوخت با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند علت این موضوع چیست؟
کاهش تردد از ساعت ۱۰شب به بعد و قرنطینه در سال گذشته و از طرفی تعطیلی مدارس و نبود سرویس‌های مدارس فروش جایگاه‌های سوخت سی.ان. جی باعث شده بود بسیاری از جایگاه‌های سوخت با ظرفیت ۷۰تا۸۰درصدی کار کنند و به‌ندرت به ۱۰۰درصد ظرفیت مشغول فعالیت بودند.

مشهد از کمبود سی.ان.جی می‌سوزد؛ جایگاه داران ضرر می دهند

* یکی دیگر از این مشکلات این است که برخی از آن‌ها شب‌ها هم خدمتی ارائه نمی‌کنند؟
نوبت شب جایگاه‌های ما در سال ۹۹با ظرفیت بسیار پایینی فعالیت می‌کردند و عملاً مشتری زیادی برای جایگاه‌ها وجود نداشت این در حالی بود که باید حقوق کارکنان و هزینه‌های دیگر برای شیفت شب هم پرداخت می‌شد. دراین‌بین ‌حقوق کارکنان در برخی موارد به تعویق می‌افتد چون درآمدی برای جایگاه دار وجود ندارد، وقتی درآمد به‌اندازه سال ۹۸ بوده، اما هزینه  جایگاه بر اساس سال ۹۹ و حقوق کارکنان ۴۲ درصد افزایش داشته باشد چه اتفاقی برای جایگاه دار و کارکنان آن رخ می‌دهد؟

* آیا جایگاه داران مجاز هستند که به‌دلخواه از ارائه خدمت خودداری کنند؟
بیش از نیمی از جایگاه‌های سوخت در شهر متعلق به شهرداری است ،اما جایگاه‌های سی.ان.جی در کلان‌شهری مانند مشهد در شرایطی قرار دارد که اگر سرمایه‌گذار جایگاه را تعطیل کند و پولش را در بانک بگذارد سود بیشتری نصیبش می‌شود. سرمایه‌گذار در این بخش هزینه کرده،  اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده که اگر جایگاه‌ خود را تعطیل کند کمتر ضرر خواهد کرد؛از طرفی به دلیل اینکه جایگاه‌های سوخت یک نوع کار خدماتی محسوب می‌شوند، اجازه تعطیلی ندارند.

از ابتدای آذرماه سال گذشته از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح تردد خودروهای شخصی را منع کرده‌اند، اما جایگاه داران اجازه تعطیلی ندارند و از سوی دیگر تمام هزینه‌ها به جایگاه دار تحمیل می‌شود، درحالی‌که مشتری در این ساعات وجود ندارد.

* با این تفاسیر جایگاه‌های سی.ان.جی ضرر می‌دهند؟
هزینه‌های سنگین هر جایگاه سوخت و وابستگی تعمیرات به نرخ ارز، مهم‌ترین مشکل است،جایگاهی اگر نیاز به تعمیرات داشته باشد مجبور است قطعه لازم را ترمیم و یا تعمیر کند از طرفی قطعات لازم برای جایگاه‌ها افزایش ۶ برابری داشته و با این سطح درآمد نمی‌تواند خریداری کند.

از طرفی تعویق حقوق کارکنان، استهلاک و کمبود قطعات و بحث مهم ایمنی بحث‌های دیگری هستند،در سطح مشهد ۷۸ جایگاه سوخت وجود دارد که از این تعداد شهرداری ۴۰ جایگاه و شرکت گاز و نیرو هوایی هم جایگاه اختصاصی خود رادارند و مابقی این تعداد بخش خصوصی و در اختیار اشخاص حقیقی است.

* پس دلیل تعطیلی طولانی‌مدت برخی از جایگاه‌ها را باید به همین مشکلات ربط داد؟
بله؛ البته باید استانداردسازی و تعمیرات و ارتقاء در برخی جایگاه‌های سی.ان. جی را به دلایل تعطیلی جایگاه‌ها اضافه کرد.

مشهد از کمبود سی.ان.جی می‌سوزد؛ جایگاه داران ضرر می دهند

باید عرض کنم استانداردسازی جایگاه‌ها باهم متفاوت است یعنی استاندارد مربوط به تجهیزات است و اول جایگاه‌های پرخطر و بعد جایگاه‌های درخطر متوسط در اولویت استانداردسازی هستند.

جایگاه‌های  سی.ان.جی برای ایمنی باید بعد از مدت‌زمان مفید استانداردسازی و نوسازی شوند، این مورد از اهمیت بالایی نسبت به حقوق کارکنان برخوردار است و نیازمند توجه دولت بوده؛ چراکه این جایگاه‌ها روزانه بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند تا از اتفاقاتی مانند آنچه در جایگاه سوخت در برخی شهرها مثل نیشابور و مشهد افتاد جلوگیری کند، در همین راستا نامه‌نگاری برای حمایت از جایگاه داران س.ان.جی به استان انجام شده، اما اشکال این است که سی.ان.جی کشوری است و مسئولان استانی می گویند تا مسئولان کشوری تصمیم‌گیری نکنند ما کاری نمی توانیم انجام دهیم.

* از مطالبات مردم که بگذریم جایگاه داران نیز دل خوشی از بحث کارمزد و حق العمل کاری ندارند؟

متاسفانه موضوع کارمزد جایگاه‌های گازهنوز به طور کامل حل نشده است به طوری که تا زمانی که قیمت کارمزد سی.ان.جی منطقی نشود و قیمت تمام شده و نهایی هر متر مکعب برای جایگاه دار به قیمت واقعی تبدیل شود حق‌العمل‌کاری معنی و مفهوم درستی برای جایگاه‌ها ندارد.

حق‌العمل کاری سال ۹۹ بسیار دیر و در بهمن ماه ابلاغ شد،در این بین سی.ان.جی تنها صنفی بود که با وجود چندین برابر شدن هزینه‌های جایگاه سوخت تا قبل از بهمن ماه ۹۹ با حق العمل کاری سال ۹۸ کار می‌کردند.

* میزان حق العمل کاری جایگاه داران چقدر است؟
در حال حاضر قیمت هر متر مکعب سی.ان.جی ۴۵۳۲ ریال است که از این مبلغ ۱۲۱۰ ریال کارمزد جایگاه‌دار و مابقی آن مربوط به دولت است.

جایگاه‌دار از این میزان کارمزد باید هزینه‌های نیروی انسانی، برق و نگهداشت وسایل را تأمین کند و اگر در انتها سودی باقی ماند، برداشت کند.

* پس شما اعتقاد دارید قیمت سی. ان. جی باید افزایش یابد؟

خیر؛ما موافق افزایش قیمت نیستیم چون افزایش قیمت سی.ان.جی با کاهش استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد و امسال هم قرار نیست قیمت گاز برای مصرف‌کننده سی. ان. جی افزایش پیدا کند.

* درخواست صریح شما در این راستا چیست؟
حق‌العمل‌کاری ما برای سال جدید در خردادماه ۲۵درصد افزایش پیدا کرد؛اما هنوز اجرانشده و در اسناد مالی ما نیامده است که امیدواریم تا شهریور این ۲۵درصد افزایش برای ما اعمال  واجرایی شود.

کد خبر: ۹۷٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha