۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
بخش صنعت و معدن یزد به توسعه روستایی کم‌توجه است
استاندار یزد:

بخش صنعت و معدن یزد به توسعه روستایی کم‌توجه است

یزد- استاندار یزد با اشاره به ظرفیت های معدنی و صنعتی استان، از کم‌توجهی بخش صنعت و معدن نسبت به ظرفیت‌های قابل تأمل روستایی ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد علی طالبی ظهر یک شنبه در کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه گذاری استان که در استانداری یزد برگزار شد، گفت: روستاهایی که ظرفیت‌های معدنی و صنعتی دارند و از نظر موقعیت جغرافیایی دارای معادن بزرگ و متوسط هستند باید ظرفیت‌های آنان جهت ارائه خدمات به واحدهای صنعتی و معدنی تعریف شود.

طالبی با اشاره به اینکه نقش آفرینی معادن و صنایع را در توسعه روستا باید لحاظ قرارداد، اظهار کرد: نمی‌توان در مورد روستایی کوشک استان بافق و توسعه آن صحبت کرد و هیچ چیز در مورد معدن مجاور آن و معادن دیگری که نزدیک این روستا قرار گرفته صحبتی به میان نیاورد.

وی با برشمردن معادن روستای کوشک که شامل معادن بزرگ از جمله سرب و روی و در نزدیکی آن معدن فسفات، آهن و اورانیوم است، تاکید کرد: با توجه به گستردگی  معادن روستاها می‌توان خدمات مورد نیاز آنان را تامین کرد و در این روستاها خدمات مورد نیاز صنعتی و معدنی را ساماندهی نمود و نباید نگاه‌ها فقط به ظرفیت‌های محدود کشاورزی و دامپروری باشد. 

طالبی با اشاره به اینکه با صحبت از اشتغال روستایی، ذهن‌ها سریع به طرف دامپروری و کشاورزی می‌رود، اعلام کرد: کشاورزی و دامپروری در روستای کوشک جایگاه اندکی دارد و به نظر می‌رسد کل کشاورزی در این منطقه نمی‌تواند اشتغال بیشتر از دو الی سه نفر را ایجاد کند. 

وی با اشاره به آمار اشتغال در روستای کوشک که ۳۶ نفر شاغل در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد کشاورزی شغل دوم و یا فقط در حد سرگرمی برای روستاییان این منطقه محسوب می شود. 

استاندار یزد بر توجه به ظرفیت های روستایی در برنامه ریزی های استان تاکید کرد و افزود: لازم است در برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات، بحث خدمات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های روستاها با کمک صنایع و معادن مورد بررسی قرار گیرد؛ به عنوان نمونه بررسی شود که معدن کوشک چه خدماتی به روستا ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه لازم است از هم اینک در مورد ظرفیت های معدنی در توسعه روستاها برنامه ریزی کرد، گفت: آینده پژوهی در برنامه ریزی‌ از اولویت‌ها است که ضروری است مورد توجه قرار گیرد و لازم است برآورد صورت گیرد که مشخص شود چقدر ظرفیت‌های روستا در آینده توان فعال شدن دارد.

طالبی با اعلام اینکه باید جمعیت و شرایط اقتصادی و اجتماعی روستاها و نیز ظرفیت‌های صنعتی و معدنی آنها را مورد ارزیابی قرار داد، بیان کرد: گسستی که در حال حاضر بین توسعه روستایی و صنعت و معدن وجود دارد باید از بین برود.

وی در خصوص اینکه چه تعداد روستا در پهنه صنعتی در شهرستان اردکان و عقدا وجود دارد و ایجاد این پهنه صنعتی و معدنی چه تاثیری بر روی توسعه روستایی داشته است، گفت: در واقع پاسخ منفی است و اساساً برنامه ای وجود ندارد و در صورت داشتن برنامه نیز توان استفاده بهینه از توسعه صنعتی و معدنی وجود نخواهد داشت.

استاندار یزد با اعلام اینکه فعال‌ترین، پویاترین و زنده‌ترین روستاها در مناطق صنعتی و معدنی قرار دارد، افزود: تبعات زیست محیطی در همین پهنه های صنعتی و معدنی بارز است و در صورت نداشتن برنامه زیست محیطی، نمی‌توان اقدام شایسته ای در خصوص توسعه صنعتی روستاها انجام داد.

وی در همین راستا ادامه داد: کشاورزی در روستاها بر اثر بی برنامگی پس از چندین سال به دلایل محیط زیستی از بین رفته است و در واقع با توسعه صنعتی بدون برنامه مدون، روستاها در حال تبدیل شدن به ویرانه هستند.

طالبی با اشاره به اینکه در صورت برنامه ریزی مطلوب و مدون، می‌توان بخش صنعت و معدن را در روستاها توسعه داد، خاطر نشان کرد: تجربه موفق روستایی در این زمینه، روستای ساغند است که سرمایه گذاری در زمینه صنعت و معدن در این روستا انجام شده است.

استاندار یزد گفت: علاوه بر سرمایه گذاری صنعتی در روستای عقدا که تحولات گسترده را ایجاد نموده، تحول گسترده در بخش ساخت منازل مسکونی، تامین آب‌شرب روستا، تامین تجهیزات موردنیاز مثل اورژانس و آمبولانس و ایجاد مرکز رفاهی برای مسافرین و مهمانان نمونه یک روستایی موفق در زمینه سرمایه گذاری است که می‌توان به کل روستاهای استان تعمیم داد.

کد خبر: ۹۷٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha