۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
 توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند سرمایه گذاری بالاست
رئیس اندیشگاه تحلیلگران انرژی:

توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند سرمایه گذاری بالاست

اکبری، رئیس اندیشگاه تحلیلگران انرژی گفت: توسعه مشارکت مردمی و بحث ارزی با کشورهای دیگر مهم است که باید از ظرفیت خارجی استفاده کرد.

به گزارش بازار، محمدرضا اکبری، رئیس اندیشگاه تحلیلگران انرژی و رئیس کارگروه حکمرانی بازنگری سیاستهای کلی انرژی مجمع تشخیص مصلحت نظام کسری تراز بودجه را عامل اصلی دست اندازی دولت به منابع دیگر دانست و گفت: متأسفانه سهل الوصول ترین این منابع، نفت است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف فاحش میان منابع و مصارف باعث تشدید خام فروشی نفت می شود افزود: تا زمانی که مشکل بودجه حل نشود ما نیاز به تزریق منابع داریم که عمدتاً هم از طریق نفت حاصل می شود.

اکبری با انتقاد از اینکه سیاست ها در این حوزه تاکنون جهت خاصی نداشته ادامه داد: این موضوع باعث شده سیاست ها سلیقه ای اجرا شود بنابراین باید ابتدا تکلیف خود را در سیاست ها مشخص کنیم که می خواهیم خام فروشی داشته باشیم یا خیر.

رئیس اندیشگاه تحلیلگران انرژی با اشاره به اهمیت جهت گذاری مشخص در زمینه سیاست های کلی انرژی افزود: علاوه براین، باید اعداد و ارقام نیز مشخص شود که چند درصد از نفت قرار است خام فروشی شود تا سیاست ها مدام تغییر نکنند.

وی زمان طولانی ساخت را از مشکلات جدی در زمینه ساخت پتروپالایشگاه ها عنوان کرد و گفت: اگر قرار است تسهیلاتی برای این پروژه ها در نظر گرفته شود باید برای بعد از ساخت در نظر گرفته شود تا انگیزه برای زودتر ساخته شدن این پروژه ها بیشتر شود.

اکبری در رادیو گفت وگو با تأکید بر اینکه باید بحث تراز شدن انرژی چه در حوزه گاز و چه در حوزه برق و نفت را جدی بگیریم گفت: این ابرچالشی است که اگر برطرف نشود سایر قسمت ها با مشکل روبرو خواهدشد.

وی افزود: برای توسعه پتروپالایشگاه ها باید بحث تأمین سرمایه و بحث دانش فنی و اصلاح رابطه مالی دولت با پتروپالایشگاه ها را در نظر بگیریم و در نرخ گذاری خوراک ها نیز اصلاحاتی صورت گیرد.

وی با اشاره لزوم سرمایه گذاری در این بخش در حجم بالا گفت: بحث توسعه مشارکت های مردمی و بحث ارزی با کشورهای دیگر نیز در این رابطه مهم است که باید از ظرفیت خارجی استفاده کنیم.

کد خبر: ۹۷٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha