۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
۳ میلیون تعاونی با یک میلیارد عضو، ۱۰ درصد اشتغال جهان را ایجاد کرده اند
معاون امور تعاون وزارت کار:

۳ میلیون تعاونی با یک میلیارد عضو، ۱۰ درصد اشتغال جهان را ایجاد کرده اند

کبیری، معاون امور تعاون وزارت کار گفت: در جغرافیای اقتصادی امروز دنیا سه میلیون تعاونی با همراهی یک میلیارد عضو خود توانسته اند ۱۰درصد اشتغال جهان را به خود اختصاص دهند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد کبیری در این پیام می افزاید: بر همین اساس می توان گفت  تعاونی به عنوان الگویی کارآمد و مطلوب برای مدیریت نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت ایجاد و توسعه کسب وکار و کارآفرینی در راستای پاسخگویی به نیازهای مشترک با رویکرد توجه بنیادین به اصول و قواعد توسعه پایدار، صیانت از محیط زیست سالم، توجه به مسئولیت اجتماعی در مقابل جامعه و پایبندی به اخلاق حرفه ای، قلمداد می شود.

وی ادامه می دهد: نقش و جایگاه تعاونی ها در کمک به ایجاد اشتغال پایدار و مولد برای جوانان دانش آموخته و نیز سازماندهی مشاغل خرد و خانگی و ایجاد پیوند معنی دار و تعریف شده بین بنگاه های کسب و کار کوچک و متوسط (SME ) ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 معاون امور تعاون می افزاید : بر همین اساس در برنامه‌ های توسعه کارآفرینی و اشتغال در کشور (برنامه اشتغال پایدار و برنامه توسعه اشتغال روستایی)، سهم و نقش ویژه ای برای کسب و کارهای تعاونی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، عملیاتی سازی پروژه سراسریروستاتعاون و ایجاد خطوط اعتباری متعدد و متنوع برای حمایت از تعاونی های توسعه عمران شهرستان، تعاونی های دانش بنیان، تعاونی های جوانان، تعاونی های زنان، تعاونی های توان‌یابان و سایر تعاونی ها و زمینه سازی برای نقش آفرینی نظام های تضمینی و توثیقی تعاونی ها از طریق نهادهای تامین مالی (بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاونی ها) از جمله بخشی از اقدامات انجام شده در این راستاست.

 کبیری آورده است: استفاده بهینه از فناوری‌ های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و توجه نهادینه به موضوعاتی نظیر دولت الکترونیک، توسعه شفافیت و نوآوری  از دیگر اقدامات موثر در افزایش کارآیی و کارآمدی تعاونی ها در سال های اخیر است که از طریق ایجاد سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور و ایجاد امکان برگزاری مجامع تعاونی ها به صورت مجازی از طریق این سامانه میسر شده است.

کوتاه شدن زمان و فرایندهای ایجاد و ثبت تعاونی ها و الکترونیکی کردن همه فرایندهای نظارت بر تعاونی‌ ها (نظارت های ساختاری و نظارت های درون کسب وکاری) از دیگر برکات عملیاتی سازی رویکردهای نوین حمایت از  تعاونی ها بوده که وی بدان اشاره کرده است.

 معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این پیام تصریح می کند : توسعه برنامه های ترویجی، آموزشی و تحقیقاتی و برنامه ریزی و اقدام برای آموزش و توانمندسازی تعاونگران از طریق عملیاتی سازی برنامه های متنوع و متکثر آموزشی با استفاده بهینه از الگوهای آموزشی نوین و استفاده بهینه از رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری برای ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و نهادسازی در حوزه اندیشه‌ ورزی‌ های نخبگانی در حوزه تعاون (ایجاد اتاق های فکر حوزه تعاون در تمام ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها و ایجاد اندیشکده تعاون به عنوان نهاد ارتباطی بخش تعاون و مراکز دانشگاهی و نخبگانی و نهادهای پژوهشی معتبر) ازدیگر اقدامات قابل توجه در حوزه احیا و بازسازی ذهنی جامعه نسبت به موضوع تعاون است.

 کبیری می افزاید:استفاده بهینه از ظرفیت های دانشی بین المللی از طریق برگزاری سلسله وبینارهای بین المللی تعاون و ایجاد فضای مناسب برای تعاطی افکار و تبادل تجارب بین تعاونگران ایرانی و تعاونگران فعال در کشورهای پیشتاز و برنامه‌ ریزی و اقدام برای تعامل سازمانی با اتحادیه بین المللی تعاون (ICA) و دپارتمان تعاون سازمان بین المللی کار(ILO) از دیگر فعالیت های موثر انجام شده در این سال‌هاست.

در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است: سامانه محور نمودن رویداد معرفی تعاونی های برتر ملی و ایجاد فضای رقابت عادلانه  و منصفانه برای  تعاونی‌ های واجد شرایط و سنجه مند نمودن فرایندهای رقابت سالم بین تعاونگران در رشته فعالیت ها و گرایش‌ های گوناگون و ایجاد شفافیت در  فرایندهای این رویداد ترویجی سراسری از دیگر برنامه های مطلوب انجام شده در سال‌های اخیر است.  

 وی در این پیام یادآور شده است:  تعامل سازمانی مثبت با وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و تشکل های مردمی برای توسعه تعاون و تعاونی ها و هدایت افکار و اندیشه های تصمیم سازان و سیاستگذاران جامعه به سمت الگوی بین المللی تعاون و نظام کسب و کارهای تعاونی از دیگر اقدامات انجام شده است.

 وی می افزاید : برنامه ریزی و اقدام برای کاهش چشمگیر تعاونی های مشکل دار در حوزه های مسکن و مصرف و اعتبار و ایجاد فضای مناسب هم اندیشی سازمانی میان فعالان حوزه تعاون از دیگر برنامه های موثر عملیاتی شده در این سالهاست.

کبیری در پایان با گرامیداشت  روز جهانی تعاون و  تشکر و قدردانی از همه مدیران، اعضای تعاونی ها  و  مروجان فرهنگ تعاون و یاریگری اقتصادی و اجتماعی، اظهار امیدواری کرده است نقش و سهم و جایگاه تعاون و تعاونی ها در دولت جدید نیز بیش از پیش گسترش یابد.

کد خبر: ۹۷٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha