۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
ویروس کرونا به شایعه کمبود کالا هم سرایت کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

ویروس کرونا به شایعه کمبود کالا هم سرایت کرد

تبریز – با شیوع کرونا ویروس، شایعاتی مبنی بر کمبود کالاهای اساسی در استان آذربایجان شرقی در فضای مجازی پیچیده است اما مسئولان می گویند مردم نگران نباشند.

بازار، بیت اله احمدی؛ با شیوع ویروس کرونا در کشور، هجمه ‌های فضای مجازی در القای کمبود کالاهای اساسی در کشور آغاز شد، از طرفی نزدیک شدن به آغاز سال جدید، مردم را بیش از پیش نگران کرده است، اما مسئولان می گویند مردم به این هجمه ‌ها توجه نکنند چرا که هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

کمبود و یا نایاب شدن برخی از اقلام بهداشتی به ویژه مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش در این روزهای سخت کرونایی، مردم را نگران کرده اما از طرفی دیگر مسئولان می گویند به دنبال حل مشکل هستند و تا چند روز آینده مشکل کمبود این اقلام نیز برطرف می شود.

 طرح نظارتی ویژه ایام نوروز ۹۹ نیز از ۵ اسفندماه در استان آذربایجان شرقی آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت، سازمان صمت استان، نظارت و بازرسی از شرکت های پخش، مراکز عمده و خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای را در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است، در استان آذربایجان شرقی ۱۲۰ هزار واحد صنفی فعالیت دارند که از این تعداد بیش از ۶۰ هزار واحد صنفی دارای جواز کسب در قالب ۷۴ اتحادیه در شهر تبریز فعالیت می کنند.

فعالیت مراکز توزیع کالاهای اساسی در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان بر تعطیل نشدن مراکز توزیع کالاهای اساسی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های مسئول باید در تأمین نیازمندی‌های مردم در روزهای پایانی سال و نظارت بر تولید و توزیع این اقلام جدیت داشته باشند.

 محمدرضا پورمحمدی اظهار داشت: خوشبختانه با وجود نگرانی‌های اخیر در مورد شیوع ویروس کرونا، مدیریت بازار به شایستگی در استان انجام شد و البته کاستی‌هایی هم وجود داشت.

 آذربایجان شرقی در جذب سهمیه‌ های مربوط به کالاهای اساسی موفق عمل کرده و بعد از این هم باید اقدامات لازم در این زمینه با جدیت انجام شود

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مردم باید درخصوص تأمین کالاهای اساسی اطمینان خاطر یابند، افزود: مراکز توزیع کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال باید با تمام توان فعالیت کنند تا مردم در تأمین نیازمندی‌های خود دچار مشکل نشوند.

پورمحمدی همچنین از رسانه‌ها خواست تا ضمن ایجاد حساسیت همگانی نسبت به شیوع ویروس کرونا، با انتشار اخبار معتبر و امیدبخش، برای امنیت و آرامش روانی جامعه نیز تلاش کنند.

وی درخصوص تولید و توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده نیز گفت: کمیته اقتصادی با اتخاذ تدابیر لازم تلاش کند تا این اقلام به شکل کارآمد در شبکه توزیع عرضه شود.

مشکل عرضه مواد ضدعفونی کننده مرتفع می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به تامین الکل مورد نیاز برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده در استان، گفت: در حال حاضر مشکلی در این زمینه نداریم.

حبیب امین زاده افزود: نزدیک ۱۳ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده تولید روزانه داریم، روز گذشته نیز از نزدیک بازدید شد و شبکه توزیع شناسایی شد و مواد تولید شده در قاب های یک لیتری، نیم لیتری و ۳۰۰ سی سی در اختیار همشهریان عزیز قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود تعداد ۸۰ هزار مواد شوینده در استان تولید شود که با تحقق آن در ۲ یا ۳ روز آینده مشکلی از لحاظ عرضه مواد ضدعفونی کننده دستی نداشته باشیم.

کشف ۱۷۰ هزار ماسک احتکار شده در آذربایجان شرقی

مدیرکل تعزیزات حکومتی استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار بازار، ابراز داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا، اقداماتی که لازم بود دستگاه های مختلف انجام دهند تعزیرات حکومتی نیز اقدامات قانونی را آغاز کرده است.

سید احد یوزباشی افزود: تاکنون ۱۷۰ هزار ماسک در تبریز و شهرهای مختلف کشف شده و بلافاصله در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولی تقسیم و توزیع این اقلام قرار گرفته است.

از تجار و بازرگانان و واحدهای صنفی انتظار داریم که در این روزها در کنار مردم باشیم، تعزیرات حکومتی مانع فروش این اقلام نیست و قطعا حاضریم در کنار افرادی که این اقلام را دارند ایستاده و آن ها را به مردم عرضه کنیم

مدیرکل تعزیزات حکومتی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: ما با عرضه غیرقانونی و گرانفروشی مخال هستیم، در استان ما احتکار قابل ملاحظه ای مشاهده نشده است و احتکارهایی که کشف شدند خارج از مبادی رسمی و قانونی مبادرت به دپوی کالا کرده بودند.

یوزباشی گفت: کمیته تامین ستاد مقابله با کرونا تمهیداتی را پیش بینی کرده که امیدواریم شاهد ورود اقلام مورد نیاز مردم به استان باشیم تا بتوانیم به تمام آحاد جامعه برسانیم.

مردم هرگونه کم فروشی و تقلب را به ۱۲۴ اطلاع دهند

کار نظارت و بازرسی همچنان برای رصد بازار در استان با جدیت دنبال می شود؛ رضازاده معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان آذربایجان شرقی، از همشهریان درخواست کرد چنانکه کم فروشی، تقلب یا امتناع از عرضه، مشاهده کردند، با سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تماس بگیرند همکاران ما در اسرع وقت در محل حاضر و برخوردهای لازم را انجام خواهند داد.

 از زمان شروع تاکنون ۱۰۰ اکیپ مشترک اجرا شده و حدود ۱۲ داروخانه به لحاظ تخلف و عدم عرضه کالا پلمب شده بودند

مولوی افزود: ۱۴۰ هزار ماسک نانو سه لایه، ۲۰ کالن ۲۰ لیتری محلول شوینده و ۵۹ هزار دستکش هم کشف شد که جهت استفاده در مراکز درمانی، تحویل معاونت داروی استان شده است.

اما علاوه بر نظارت جدی بر تولید و عرضه مواد ضدعفونی کننده و اقلام بهداشتی که نیاز مبرم این روزهاست، انبارهای شرکت بازرگانی دولتی که در آن برنج و شکر و دیگر مایحتاج مردم نگهداری می شود هم جای نگرانی ندارد و ۱۰۰ ها انبار کوچک و بزرگ و شبکه توزیع در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که مایحتاج مردم را عرضه می کنند.

کد خبر: ۹٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha