۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
تغییر فاز بورس پس از فصل مجامع| تصمیم سهامداران به قیمت دلار بستگی دارد
تحلیل روزانه بورس؛

تغییر فاز بورس پس از فصل مجامع| تصمیم سهامداران به قیمت دلار بستگی دارد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پس از فصل مجامع، بسیاری از سهامداران به فکر خروج از بازار هستند، گفت:تصمیم سهامداران برای ماندن و یا خارج شدن از بازار به قیمت دلار و سهامداران حقوقی بستگی دارد.

بازار؛ گروه بورس: در دقایق ابتدایی امروز شاهد شروع بازار با ریزش شاخص‌ها بودیم. این روند تا پایان معاملات نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت بازار یکشنبه نیز قرمز رنگ بسته شد.

امروز، نماگر اصلی بورس ۲ هزار و ۳۱۹ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۷۹۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن ، در انتهای معاملات، ۷۰۹ واحد ریزش داشت و رقم ۳۸۲ هزار و ۱۴۰ واحد را نشان داد.

فولادی‌ها اما امروز برخلاف روند بازار حرکت کردند چراکه این شاخص امروز سبز رنگ شد و در نهایت با رشد ۲ هزار و ۱۶۰ واحدی به رقم ۹۴۴ هزار و ۸۵۰ واحد رسید. امروز، اکثر نمادهای فولادی رو به رشد بودند و نماد «فسرب» با رشد نزدیک به ۵ درصدی، بیشترین رشد را در این بین داشت.

در جریان معاملات روز جاری، اکثر نمادهای گروه گانی غیرفلزی قرمز رنگ بودند و نماد «کاذر» با رشد نزدیک به ۰.۵ درصدی تنها نماد افزایشی در این گروه بود. گروه محصولات شیمیایی شاهد روند منفی در بیشتر نمادهای خود بود. بیشتر نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات افزایش قیمت داشتند و نماد «ضسپا» با رشد نزدیک به ۱۰ درصدی بیشترین رشد را داشت. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری اکثر نمادها روند مثبت داشتند.

امروز، نماد «کدما» بیشترین رشد و نماد «بایکا» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «شستا» امروز بیشترین تاثیر در روند نزولی  شاخص کل را داشت.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: به نظر می‌رسد دلیل هیجان شکل گرفته در بازار بعد از دو هفته روند مثبت در بازار سهام، خبر حذف تدریجی دامنه نوسان از سمت رئیس سازمان بورس است که این خبر در حال حاضر فشار فروش را در بازار ایجاد کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بازار سهام در دو هفته گذشته رشد قابل توجهی را کسب کرد و مقاومت جدیدی را رد کرده است و در حال حاضر، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال شناسایی سود از بازار سهام هستند که همین موضوع توجه ما را به سمتی جلب می‌کند که ببینیم با وجود روند متعادل، تداوم جریان نقدینگی به سمت بازار رخ می‌دهد یا خیر.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اهمیت کاهش خروج نقدینگی از بازار مطرح کرد: در هفته‌های گذشته جریان ورود پول از سوی سهامداران حقیقی و از طریق ابطال صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت بازار سرمایه شدت گرفته است و این مسئله نکته مهمی است که در صورتی اثرگذاری خود را نشان می‌دهد که تداوم داشته باشد و بر اثر بی‌اعتمادی، نقدینگی دوباره از بازار خارج نشود.

نوروزی درباره روند آینده بازار گفت: تحولات نرخ دلار را تحولات سیاسی رقم می‌زنند و وضعیت و روندی بازار سهام فردا بستگی به این مسئله دارد که ریسک‌های سیاسی چه تغییراتی را داشته باشند و سهامداران عمده در یک سهم چه تحرکاتی را از خود نشان می‌دهند. با توجه به این دو نکته می‌توانیم بازار را در حال حاضر تحلیل کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که فصل مجامع آغاز شده است، شرکت‌ها به فکر تقسیم سود سهام هستند و با این تفاسیر باید منتظر این بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران با پرداخت شدن سود سهامشان قصد خروج از بازار را خواهند گرفت بنابراین، منفی شدن بازار در روزهای پس از فصل مجامع طبیعی است.

کد خبر: ۹۷٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha