۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
خرید ۴۲ هزار تن گندم در کردستان/ آهنگ رشد خرید تضمینی شدت گرفت
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

خرید ۴۲ هزار تن گندم در کردستان/ آهنگ رشد خرید تضمینی شدت گرفت

سنندج- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان از ادامه خرید تضمینی گندم در این استان خبر داد و گفت: تا ظهر امروز یکشنبه میزان خرید گندم تضمینی در کردستان به ۴۲ هزار و ۲۴۳ تن رسیده است.

جمال صالحی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به آغاز برداشت گندم در مزارع این استان، اظهار کرد: معمولا فصل برداشت گندم در استان کردستان از ۱۰ تیرماه آغاز می شد که به دلیل گرمای هوا، این کار از روزهای پایانی خرداد ماه در بخش زیادی از مزارع دشت های شرقی کردستان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت گندم در اکثریت شهرستان های استان کردستان در جریان است، اظهار کرد: در این مدت بیش از ۴۲ هزار و ۲۴۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان کردستان خریداری شده است.

وی به میزان خرید صورت گرفته در شهرستان های استان کردستان اشاره کرد و افزود: تاکنون میزان خرید در شهرستان سقز به بیش از ۲۲ هزار تن رسیده و این میزان در شهرستان کامیاران ۱۲ هزار تن بوده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی استان کردستان گفت: همچنین میزان خرید در شهرستان قروه دو هزار تن، شهرستان مریوان ۱۳۴ تن، شهرستان سنندج ۹۵ تن و شهرستان دیواندره ۵۷ تن بوده است.

وی به وضعیت آهنگ خرید گندم در استان کردستان اشاره کرد و افزود: آهنگ خرید روزانه خرید تضمیمی گندم در استان کردستان در حال حاضر پنج هزار و ۷۰۰ تن است.

صالحی به وضعیت پرداخت قیمت گندم خریداری شده اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون و در سایه تعامل و همکاری خوب شبکه بانکی، تا پایان روز سوم تیرماه تمامی وجوه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی با اشاره به وضعیت برداشت گندم در مزارع استان کردستان طی سال جاری، بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و با همت شرکت بازرگانی دولتی کردستان و همچنین سازمان تعاون روستایی مراکز خرید تضمینی گندم در سراسر استان راه اندازی شده است.

فعالیت ۸۵ مرکز خرید تضمینی گندم در کردستان
نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و در راستای خدمت رسانی بهتر به کشاورزان، ۸۵ مرکز خرید گندم در استان کردستان راه اندازی شده و از ابتدای تیر ماه فعالیت خود برای خرید و جمع آوری گندم کشاورزان را آغاز کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت شبانه روزی مارکز خرید تضمینی گندم در استان کردستان، یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در هر مرکز خرید گندم حداقل ۱۰ نفر فعالیت دارند و تلاش شده است تا با هماهنگی هر چه بهتر، در کوتاهترین زمان ممکن کار خرید و همچنین تعیین قیمت گندم انجام شود.

وی به قیمت تعیین شده برای خرید گندم در استان کردستان اشاره کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال است که به هر میزان این محصول پاک تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

وی ضمن تاکید بر لزوم تسهیل گری و کمک به کشاورزان از سوی مراکز خرید راه اندازی شده در استان کردستان، یادآور شد: هیچ کدام از مراکز خرید حق دریافت هیچ گونه مبلغی از کشاورزان ندارند و فیش مربوطه هم باید چاپی باشد چراکه نمونه دستی آن ممنوع است.

صالحی به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش نظارت ها بر روند خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: فعال کردن کمیته نظارت بر فرآیند خرید گندم در استان از جمله اقدامات صورت گرفته است و در همین راستا مبنای تحویل گندم به مراکز خرید استفاده کشاورزان از سامانه پهنه بندی داده های کشاورزی است لذا به روزرسانی این سامانه می تواند نقش مهمی در تسهیل روند خرید داشته باشد.

وی ضمن تاکید مجدد بر همکاری و تعامل مراکز خرید با کشاورزان در کردستان، عنوان کرد: کشاورزان کردستانی باید در زمان مراجعه به مراکز خرید تضمینی گندم تصویری از کارت ملی، شماره حساب فعال بانک کشاورزی و شماره تلفن همراه خود را همراه داشته باشند.

پیش بینی خرید ۳۴۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزی کردستان
نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان عنوان کرد: در سال جاری سطح زیرکشت گندم در استان کردستان ۶۰۵ هزار تن بوده است که از این میزان ۵۷۷ هزار تن آن دیم و بیش از ۳۲ هزار تن نیز به صورت آبی بوده است.

وی با اشاره به پیش بینی صورت گرفته در خصوص میزان برداشت گندم در سال جاری، افزود: پیش بینی می شود که از مجموع کشت صورت گرفته، بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم برداشت شود که ۳۴۳ هزار تن آن به صورت خرید تضمیمی تحویل مراکز خرید در سراسر استان کردستان شود.

استان کردستان در سال ۱۳۹۸ و با برداشت بیش از یک میلیون تن گندم و خرید آن از سوی مراکر راه اندازی شده، رتبه دوم کشور در زمینه برداشت و خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده و طی یک دهه اخیر همواره در بین پنج استان برتر کشور در این زمینه قرار گرفته است.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کردستان، حدود ۸۰ درصد از گندم برداشت شده در این استان در مزارع دیم کشت می شود و تنها بخش کمی از آن مربوط به مزارع آبی است.

کد خبر: ۹۷٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha