۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
آتش بس جنگ رقابتی بانک ها در جذب سپرده
گزارش "بازار" از علل بی میلی در جذب سپردها

آتش بس جنگ رقابتی بانک ها در جذب سپرده

کاهش بدهی بانک ها به بانک مرکزی، کسب منابع مالی از طریق فروش اموال و دارایی و ورود آنها به بازارهای سودآور موجب شده است تا نقدینگی بانک ها افزایش و دیگر نیاز چندانی به جذب سپرده نداشته باشند.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار- بانکها دیگر چون گذشته برای جذب هر چه بیشتر سپردها با هم مسابقه نمی گذارند چرا که اکنون نقدینگی مورد نیاز خیلی از بانک ها برای انجام امورات لازم تا حدی تامین است.

در سالهای گذشته مشتریان پولدار برای روسای شعب بانکی از احترام ویژه ای برخوردار بودند و کارمندان شعب برای حفظ این مشتریان ارزش فوق العاده ای قائل می شدند چرا که می ترسیدند با خروج سپرده های چنین مشتریانی از شعب، دستشان درتامین نقدینگی کوتاه شود، از طرفی با توجه به امتیازی که شعب بانکی از مراتب بالادست سیستم بانکی نسبت به جذب هر چه بیشتر سپرده ها می گرفتند بی بهره بمانند.

 این روزها اما با وجود حفظ مشتری مداری بانک ها در ارایه خدمات به مردم ولی آن طوری که مشاهده می شود، شعب خیلی از بانک ها دیگر چون گذشته تمایل آنچنانی به جذب سپرده ندارند. در حالی که روزگاری بانک ها از طرق مختلف برای جذب سپرده ها از هیچ کوششی دریغ نمی کردند، از تبلیغات گسترده در رسانه ملی گرفته تا بیلبورهای شهری که مزین به نرخ های متفاوت سود بانکی برای جذب سپرده ها با امتیازت ویژه و یا تبلیغ در برنامه های تلویزیونی، مسابقات ورزشی و... که هر کدام در این رقابت سالم سعی می کردند گوی رقابت را از هم ببرند.

وقتی بانک ها نیاز به پول ندارند!

سئوال اینجاست چرا بانک ها اکنون نه راغب به جذب سپرده ها بوده و نه می خواهند به آسانی به متقاضیان وام و تسهیلات بدهند؟ مگر فلسفه وجودی فعالیت بانکها برمبنای چیست؟ آیا نباید آنها علاوه بر ارایه خدمات به مشتریان رابط بین وام گیرنده و سپرده گذار باشند؟ چرا برخی بانک ها درپرداخت وام به متقاضیان باید آنقدر سخت گیری کنند که متقاضی فلک زده عطای آن را به لقایش ببخشند؟

 برخی از کارشناسان بانکی  بر این باورند که  شرایط اقتصادیی حاکم بر فضای اقتصاد کلان  بانک ها  را نگران کرده که  نتوانند سود لازم را از منابع سپرده ها کسب کنند به خصوص که  استانداردهای جدید  در مسیر های بانکداری  در سالهای اخیر بسیاری از مسیر نادرست کسب درآمد را بسته است . اما در مقابل برخی نیز این بی انگیزگی بانک ها در شرکت در مسابقه  نقدینگی را  حاصل رشد نقدینگی بالا وشرایطی می دانند که  بانک مرکزی برای آنها فراهم کرده و به نوعی دغدغه پول را برای بانک ها  رفع کرده است.

یک کارشناس بانکی در گفتگو با " خبرگزاری بازار" درباره علت کم توجهی شعب خیلی از بانک ها در جذب سپرده، گفت: بانک ها در گذشته به موجب برخورداری از مشکلات نیاز نقدینگی و مالی، انجماد داریی ها و بدهی هایی که به بانک مرکزی داشتند به شدت نیازمند جذب سپرده بودند و برای تامین نیازهای مالی از طریق جذب سپرده ها آنگونه که از رقابت با سایر بانک ها جا نمانند، با تبلیغات گسترده به در ودیوار می زدند، اما اکنون با توجه به حمایت ها و همکاری های بانک مرکزی با بانک ها در پرداخت بدهی هایشان به این بانک و از طرفی دستیابی بانک ها به منابع مناسب مالی از طریق فروش اموال و داراییها در کنار رویکرد جدید بانک مرکزی در ایجاد طرح بازار باز، بانک ها از بنیه مالی و نقدینگی قابل توجهی برخوردار شده اند و دیگر چون گذشته نیاز چندانی به جذب سپرده ندارند.

بانک ها اکنون بدنبال سود آوری هستند و کمتر به پرداخت وام و تسهیلات توجه می کنند. خیلی از بانک ها برای پرداخت وام به متقاضیان نیازمند، آنقدر سخت گیری می کنند که کسی نتواند به راحتی از آنها وام بگیرد چرا که بانک ها معتقدند پرداخت وام های خرد جز زیان برای آنها سودی ندارد این در حالی است که بانک باید  رسالت کاری خود را فراموش نکند.

بی میلی در جذب سپرده و  پرداخت سود بانکی 

محسن صادقی به پایان جنگ رقابتی بین بانک ها در جذب سپرده اشاره کرد و اظهارداشت: طی سالهای گذشته رقابت تنگاتنگی بین بانک ها در جذب سپرده بود چرا که بانک ها به شدت نیازمند نقدینگی بودند. انباشت معوقات از یک سو و بدهکاری به بانک مرکزی در کنار کمبود نقدینگی بانک ها را با فشار مضاعفی روبه رو کرده بود تا جایی که برخی بانک ها با ترفندهای خاص برای جذب سپرده ها حتی قوانین شورای پول و اعتبار را در تعیین نرخ سود دور می زدند و با نرخ های بالاتر از نرخ قانونی تعیین شده، مشتریان را برای سپرده گذاری به بانک ها می کشاندند.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: طی یک سال اخیر خیلی از بانک ها با ورود به بازار بین بانکی و فروش سهامشان در بازار سرمایه همچنین تبدیل دارایی های منجمد به نقدینگی از بنیه مالی قوی برخوردار شده اند در چنین شرایطی است که نیاز آنچنانی به جذب منابع از طریق سپرده گذاری نداردند چرا که جذب سپرده ها علاوه بر دردسر هزینه های بالایی را برای بانک ها ایجاد می کند.

صادقی رونق بازار سرمایه و روند مطلوب نقد شوندگی سهام در بورس را به نفع بانک ها دانست و افزود: بانک ها با فروش اموال و دارایی ها خود همچنین فروش سهام به جایگاه مناسبی در تامین منابع مالی رسیده اند و این موضوع باعث شده است تا آنها مسیر سودآوری را با ورود به بازرهایی چون عملیات بازار باز و یا خرید اوراق دولتی دنبال کنند و از طرفی کاهش هزینه ها را مد نظر قرار دهند.

بانکها رسالت کاری خود را فراموش نکنند

وی خاطرنشان کرد: بانک ها در چنین شرایطی نباید نسبت به تامین نیاز وام گیرندگان خرد و...کوتاهی کنند، افزود: بانک ها اکنون بدنبال سود آوری هستند و کمتر به پرداخت وام و تسهیلات توجه می کنند. خیلی از بانک ها برای پرداخت وام به متقاضیان نیازمند، آنقدر سخت گیری می کنند که کسی نتواند به راحتی از آنها وام بگیرد چرا که بانک ها معتقدند پرداخت وام های خرد جز زیان برای آنها سودی ندارد این در حالی است که بانک باید  رسالت کاری خود را فراموش نکند.

بنا به این گزارش، بانک ها در حالی از موقعیت مناسبی در حوزه نقدینگی برخوردارند که خیلی ازآنها با شفاف سازی صورت های مالی زیان ده هستند این موضوع باعث شده است تا بانک ها به جای رعایت اصول بانکداری منابع مالی را به بازارهای رسمی سود آور چون بازار آزاد باز و یا خرید اوراق دولتی ببرند تا از مهلکه زیان خارج شوند در حالی که نباید نیاز متقاضیان وام بانکی را فراموش کنند.

کد خبر: ۹٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha