۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
در نیم قرن اخیر تولید فولاد دنیا ۳ برابر شد| جایگاه دهم ایران در فولادسازی
تحولات مهم بازار فولاد؛

در نیم قرن اخیر تولید فولاد دنیا ۳ برابر شد| جایگاه دهم ایران در فولادسازی

صنعت فولاد یکی از صنایع مهم و کلیدی است که در سالهای اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده است. بازار فراورده های فولادی طی یک سال اخیر با چالشهای بزرگی همراه بود.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار فولاد در جریان همه گیری کرونا مانند دیگر صنایع دنیا با چالشهای زیادی روبرو شده است. کاهش فعالیت در معادن و واحدهای فولادسازی سبب شد تا قیمت این فلز پر مصرف افزایش پیدا کند و رکورد های تازه ای برای آن ثبت شود. طبق گزارش ارایه شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در سال قبل ۱۸۶۴ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شد که سهم چین در این تولید بالغ بر ۵۷ درصد بود.

اما فارغ از اینکه در سال گذشته چه میزان فولاد در دنیا تولید شده است و کدام یک از کشورها توانستند به عنوان بزرگترین فولادسازان سال گذشته معرفی شوند، باید به این مساله مهم توجه کرد که این صنعت در طی پنجاه سال گذشته با چه تحولاتی روبرو بود و چگونه توانست جایگاه خود را در اقتصاد دنیا تقویت کند؟کدام کشورها وارد فهرست تولید کنندگان بزرگ شدند و کدام یک سیاست کاهش تولید و افزایش واردات را در پیش گرفته اند  و پیش بینی ها در مورد این بازار در سال اتی چگونه است؟

نقش مهم فلزات در بازار دنیا
از ابتدای کشف فلزات در بازار دنیا، نقش انها در اقتصاد و صنعت چشمگیر بوده است. صنایعی از قبیل صنعت خودروسازی و ساختمان سازی وابسته به فولاد هستند و صنعت برق وابسته به بازار مس است.

از عصربرنز تا عصر آهن، نقش فلزات در تاریخ بشر چشمگیر و تاثیر گذار بوده است. اگر بخواهیم شرایط کنونی دنیا را مانند دوره های قبلی نام گذاری کنیم بدون شک نام عصر کنونی عصر فولاد  خواهد بود. فلزی که بنیان ساختمان های ما را شکل می دهد، بدنه خودروهای ما را می سازد و ماده اولیه بسیاری از صنایع است و حجم تولید ان توسط کشورها به عنوان معیاری برای تشریح توسعه یافتگی صنعتی آنها معرفی می شود. طبق امارهای موجود امروزه فولاد پر مصرف ترین فلز دنیا است و بیشترین بازیافت فلزات هم در بازار فولاد مشاهده می شود.

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد طی پنجاه سال گذشته تولید فولاد در دنیا سه برابر شده است و این رشد در شرایطی اتفاق افتاد که کشورهایی مثل روسیه و امریکا حجم تولید خود را کاهش داد. البته کاهش تولید این کشورها به دلیل کاهش تقاضا برای فولاد در انها نبود بلکه سیاستهای کشورهای مذکور باعث شد تا انها به جای تمرکز روی تولید داخل به واردات روی اورده اند.

نکته مهمی که در صنعت فولاد قابل مشاهده است، افزایش سهم فولادسازان اسیایی در این بازار است. چین که تا چند دهه قبل یکی از بزرگترین واردکنندگان فولاد بود امروزه بالغ بر نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند و هند هم با سرمایه گذاری زیادی که در این صنعت انجام داد، توانست جایگاه خود را در میان فولادسازان دنیا تقویت کند و نامش را به عنوان دومین فولادساز بزرگ دنیا ثبت کند.

بزرگترین فولادسازان سال ۲۰۲۰
بر مبنای این گزارش با وجود اینکه در سال گذشته تمامی صنایع در دنیا با بحران و چالش روبرو بودند، صنعت فولادسازی از وضعیت مطلوبی برخوردار بود و توانست شاهد رشد باشد.

در این سال چین بیشترین سهم را در تولید فولاد داشت و ۱۰۵۳ میلیون تن فولاد وارد بازار جهانی کرد در حالیکه هند با تولید کمتر از ۱۰ درصد فولاد چین، جایگاه دوم را در میان فولاسازان دنیا داشت.

این کشور در سال قبل ۹۹.۶ میلیون تن فولاد تولید کرد. کشور ژاپن در سال گذشته سومین فولادساز بزرگ دنیا بود و ۸۳.۲ میلیون تن فولاد وارد بازار جهانی کرد و روسیه با تولید ۷۳.۴ میلیون تن فولاد جایگاه چهارم دنیا را به خود اختصاص داد.

در این رده بندی امریکا با تولید ۷۲.۷ میلیون تن فولاد درسال ۲۰۲۰ میلادی جایگاه پنجم را داشت و کشورهای کره جنوبی، ترکیه،آلمان، برزیل و ایران به ترتیب جایگاه ششم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

ایران در سال قبل ۲۹ میلیون تن فولاد تولید کرد در زمره معدود کشورهای تولید کننده فولاد بود که در سال کرونا رشد تولید را شاهد بود. با تجربه این روند افزایشی تولید در سال ۲۰۲۰، ایران توانست جایگاه دهمین فولادساز بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد.

در انتهای این گزارش به وضعیت صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱ هم اشاره شد. طبق این گزارش با توجه به رشد سرعت واکسیناسیون در دنیا و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیا، انتظار می رود تقاضا برای فولاد رشد کند که این رشد تقاضا در  فصل سوم امسال باعث رشد قیمت می شود ولی به تدریج رشد تولید همسو با افزایش تجارت بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.

کد خبر: ۹۷٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha