۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ارزآوری از زهر زنبورها؛ عسل تقلبی، زنبورداران را نیش می زند
مدیرعامل زنبورداران خراسان جنوبی:

ارزآوری از زهر زنبورها؛ عسل تقلبی، زنبورداران را نیش می زند

بیرجند- زنبورداران خراسان جنوبی علاوه بر تولید عسل توانسته اند با صادرات زهر زنبورها نیز ارزآوری برای استان و کشور داشته باشند.

 بازار، گروه استان‌ها: صحبت از محصولی است که نه تنها کام انسان را شیرین کرده و برای حفظ سلامتی بدن مصرف آن توصیه می‌شود بلکه از شهد شیرینی سخن می‌گوییم که می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و درآمدزایی را برای جوانان این دیار به وجود آورد.

زنبورداران علاوه بر تولید عسل، با صادرات برخی دیگر از محصولات مرتبط با این حرفه می‌توانند ارزآوری نیز برای استان و کشور داشته باشند. موضوعی که البته نیازمند آموزش به علاقمندان این حرفه و  تلاش برای رفع موانع در این حوزه است.

زنبورداران خراسان‌جنوبی در بهار سال جاری هر چند به واسطه خشکسالی آسیب‌ها و زیان‌هایی را از حیث اقتصادی متحمل شدند ولی همچنان در مسیر پر افتخار تولید ادامه مسیر دادند و شهد شیرین اشتغال‌زایی را برای سرزمینشان به همراه آورند و این روزها نیز گام در وادی صادرات گذاشته‌اند.

علیرضا یوسفی فر، مدیرعامل اتحادیه زنبور داران خراسان‌جنوبی که خود نیز ۳۵ سال است در عرصه زنبورداری فعالیت می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بهار سال گذشته تعداد کندوهای در اختیار زنبورداران خراسان‌جنوبی ۳۱ هزار کندو بود که در سال جاری به نزدیک ۵۰ هزار کندو رسید.

ارزآوری از زهر زنبورها در خراسان‌جنوبی؛ عسل تقلبی زنبورداران را نیش می زند

۳۰ درصد از زنبورستان‌ها از بین رفت
وی با اشاره به اینکه به دلایل عدیده از جمله خشکسالی تلفات کندوهای ما در بهار ۱۴۰۰ زیاد بوده است، بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد از زنبورستان‌های ما از بین رفت.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از همین میزان کندوهای باقیمانده حجم عسل بیشتری از هر کندو نسبت به مدت مشابه سال قبل به دست آمد، گفت: از نزدیک ۵۰ هزار کندو حدود ۳۵ هزار کندو باقی ماند که با احتساب اینکه از هر کندو حدود ۱۲ کیلوگرم عسل به دست آمده است در بهار ۱۴۰۰ بیش از ۳۵۰ تن عسل تولید شده است.

یوسفی فر با بیان اینکه عسل تولیدی در خراسان‌جنوبی بیشتر عسل عناب و زرشک و با کیفیت بسیار بالا نسبت به سایر انواع عسل ها است، اظهار کرد: زرشک و عناب در اصل به عنوان یک داروی گیاهی در کشور شناخته می‌شود. به همین جهت عسل زرشک و عناب نیز به دلایل عدیده از جمله داشتن خواص آنتی بیوتیک از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و در حقیقت منحصر به فرد است و به واسطه برخی دیگر از خواص آن بیماران دیابتی از آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره بیان اینکه کار زنبورداری و تولید عسل در خراسان‌جنوبی صرفه اقتصادی  بسیار خوبی نیز دارد، گفت: زنبورداری در کل یک ارزش آفرینی اقتصادی دارد و به عنوان مثال در حال حاضر ما بر روی تولید زهر زنبور و صادرات آن کار می‌کنیم.

ارزآوری از زهر زنبورها در خراسان‌جنوبی؛ عسل تقلبی زنبورداران را نیش می زند

هر گرم زهر زنبور ۸۰ تا ۱۰۰ دلار ارزش دارد
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یک گرم زهر زنبور در حال حاضر بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار صادرات می شود، بیان کرد: از زهر زنبور بیشتر در کارخانه‌های داروسازی استفاده می‌شود و در بسیاری از کشورها علاقمندان زیادی دارد.

یوسفی فر ادامه‌داد: در حال حاضر بیشتر کشورهایی چون آلمان و فرانسه خواهان زهر زنبور هستند و  روند صادرات این محصول با ارزش را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از محصولات تولیدی از کار زنبور داری در خراسان‌جنوبی بحث تولید ژل رویال است، گفت: ما در جهت رونق تولید این محصول چندین کارگاه آموزشی برای علاقمندان برگزار کرده‌ایم و در سه ماهه سال جاری نیز ۱۵ کیلو ژل رویال در خراسان‌جنوبی تولید شده است.

زنبورداری در صورت حمایت‌ها و داشتن آموزش و مهارت کافی صرفه اقتصادی برای علاقمندان به این کار بسیار ارزشمند دارد

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هر کیلو ژل رویال در حال حاضر در بازار بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اظهارکرد: گرده گل و موم نیز از دیگر محصولات تولیدی در صنعت زنبورداری است که گرده گل در بازار کیلویی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یوسفی فر ادامه‌داد: با بررسی و دقت در مجموع این موارد است که می‌گوییم زنبورداری در صورت حمایت‌ها و داشتن آموزش و مهارت کافی صرفه اقتصادی برای علاقمندان به این کار بسیار ارزشمند دارد.

فعالیت هزار و ۸۰۰ زنبوردار در خراسان‌جنوبی
وی افزود: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی هزار و ۸۰۰ زنبوردار خراسان‌جنوبی بر روی حدود ۴۹ هزار و ۲۰۰ کندوی زنبور عسل کار می‌کنند که امیدواریم همه آنان نتیجه کار و تلاش  پر از زحمت و سختی خود را مشاهده کنند.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان‌جنوبی گفت: یکی از موضوعاتی که به شدت به عرصه زنبورداری و تولید عسل و فعالیت زنبورداران آسیب شدید وارد کرده، بحث فروش عسل‌های تقلبی است که گاه حتی نام عسل را نیز نمی‌توان بر آن محصول گذاشت.

ارزآوری از زهر زنبورها در خراسان‌جنوبی؛ عسل تقلبی زنبورداران را نیش می زند

فروش عسل تقلبی به زنبورداران  آسیب زده است
یوسفی فر با اشاره به اینکه سازمان‌های مربوطه باید نظارت بیشتری بر محصولاتی که به نام عسل در بازار عرضه می‌شود، داشته باشند، یادآور شد: عسل طبیعی نتیجه مکیدن شهد گل توسط زنبور است و در شرایطی گاه به زنبور شربتی و چیزی شبیه به آن خورانده می‌شود که آن هم ۵۰ درصد خاصیت عسل را دارد.

مشکل و مسئله آن جا است که ۷۰ درصد چیزی که به نام عسل کارخانه‌ای در بازار عرضه می‌شود، تقلبی بوده و گاه هیچ ارتباطی با زنبورداری ندارد

وی گفت: مشکل و مسئله آن جا است که ۷۰ درصد چیزی که به نام عسل کارخانه‌ای در بازار عرضه می‌شود، تقلبی بوده و گاه هیچ ارتباطی با زنبورداری ندارد و گاه از موادی چون ضایعات چغندر قند و ... تولید می‌شود و گاه با قرار دادن اندکی موم در آن به عنوان عسل به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه زنبورداران خراسان‌جنوبی اظهار کرد: متأسفانه این موارد ضربه بسیار زیادی به کسانی وارد کرده است که می‌خواهند عسل طبیعی در اختیار مشتری قرار دهند.

عسل طبیعی در خراسان‌جنوبی تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود
یوسفی فر با اشاره به اینکه عسل طبیعی در بازار خراسان‌جنوبی کیلویی بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان و در برخی از شهرها تا ۳۵۰ هزار تومان نیز عرضه می‌شود، یادآور شد: وقتی عسل طبیعی این قیمت است چطور می‌توان باور کرد که محصول عرضه شده در بازار با کیلویی ۸۰ هزار تومان عسل طبیعی است.

وی گفت: خودم در بررسی‌هایی که در فروشگاه‌های خراسان‌جنوبی داشته‌ام، دیده‌ام یک کیلو و نیم عسل را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند که حتی براساس همین قیمت نیز به وضوح می‌توان فهمید که محصول عرضه شده عسل واقعی نیست.

یوسفی فر ادامه‌داد: شهروندانی که تمایل به خرید عسل واقعی برای بهره‌مندی از خواص آن برای سلامتی دارند باید به چنین مواردی توجه داشته باشند و البته مشکل به صورت ریشه‌ای با افزایش نظارت‌ها حل می‌شود.

کد خبر: ۹۶٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha