۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
آبرسانی از نهند راه حل موقت برای مشکل کم‌آبی تبریز| طرح انتقال آب ارس همچنان در کُما
بازار گزارش می‌دهد؛

آبرسانی از نهند راه حل موقت برای مشکل کم‌آبی تبریز| طرح انتقال آب ارس همچنان در کُما

تبریز- پروژه آبرسانی از سد نهند به تبریز در حالی هفته آینده به بهره برداری می‌رسد که این خط انتقال راه حل موقتی برای مشکل کم آبی شهر تبریز به شمار می‌رود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بحران آب، امسال شرایط حادتری نسبت به سال گذشته دارد، چراکه گرمای این روزهای هوا که بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، در هفتاد سال گذشته بی سابقه بود، کاهش بارش در سال آبی جاری میزان ذخایر را به حداقل رساند و کرونا هم باعث افزایش مصرف آب شده است.

امسال شهر تبریز نیز همچون شهرهای دیگر کشور با مشکل کمبود آب روبه رو است و مسئولان امر برای حل موقت این مشکل به دنبال بهره برداری از خط انتقال جدید آب نهند به تبریز هستند.

با تشدید بحران آب در آذربایجان شرقی به ویژه تبریز، با وجود پیگیری چندین ساله رسانه‌ها برای انتقال آب ارس، این طرح همچنان در حد حرف باقیمانده و حتی سرمایه‌گذار این طرح با سنگ‌اندازی و مانع تراشی فراوان، پا به فرار گذاشت و کلاف این انتقال آب، پیچیده‌تر شد.

اجرای پروژه‌های کوتاه مدت برای حل مشکل آب
با بی‌ثمر شدن این اقدامات، شرکت آب منطقه‌ای دست به برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت زد که بر این اساس، جداسازی آب شرب زرینه رود از مصارف صنعتی از جمله آنهاست.

حفر چاه‌های عمیق جدید و اصلاح خط لوله انتقال آب سد نهند از دیگر اقدامات زودبازده بود که امسال در حال اجرا است تا قطعی آب به حداقل برسد.

آبرسانی از نهند راه حل موقت برای مشکل کم‌آبی تبریز| طرح انتقال آب ارس همچنان در کُما

اصلاح خط انتقال آب نهند به تبریز به طول هفت کیلومتر
پروژه اصلاح خط انتقال آب نهند به تبریز به طول هفت کیلومتر بود که از مهرماه سال ۹۹ این پروژه آغاز شد.

این خط لوله به جای ۹۰۰ لیتر در ثانیه توان انتقال ۶۵۰ لیتر آب در ثانیه را داشت چراکه از منطقه‌ای شوره زار عبور می‌کرد و در صورت افزایش میزان آب خط لوله دچار ترکیدگی می‌شد و همین موضوع باعث شد تا این خط لوله در هفت کیلومتر اصلاح شود.

آب ورودی به تبریز ۳۵۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پروژه خط انتقال آب نهند به تبریز هفته آینده افتتاح می‌شود، گفت: با افتتاح این پروژه آب ورودی به تبریز ۳۵۰ لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

یوسف غفارزاده با بیان اینکه این پروژه از مهرماه سال ۹۹ آغاز شد، گفت: برای اجرای این پروژه ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که در ماه‌های آغازین اجرای پروژه ۱۲ میلیارد تومان آن تأمین و امور مربوط به خرید لوله و برگزاری مناقصات انجام شد.

وی ادامه داد: ۴۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب هیأت دولت نیز ۲۰ خرداد امسال به دستمان رسید ولی اجرای این پروژه مهم معطوف به رسیدن این اعتبار نشده بود و پروژه به خوبی مدیریت شد و اکنون خط انتقال آب نهند به تبریز ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برای تأمین آب مورد نیاز مردم استان و شهر تبریز باید ۸۰۰ لیتر در ثانیه به میزان آب تولیدی اضافه کنیم

وی ادامه داد: برای تأمین آب مورد نیاز مردم استان و شهر تبریز باید ۸۰۰ لیتر در ثانیه به میزان آب تولیدی اضافه می‌کردیم که تاکنون با اجرای پروژه‌های حفر چاه و جداسازی آب شرب از آب صنعتی در آذربایجان شرقی موفق شده ایم به میزان ۴۵۰ لیتر در ثانیه به میزان آب تولیدی اضافه کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: با افتتاح خط انتقال آب نهند به تبریز به میزان ۳۵۰ لیتر در ثانیه به ظرفیت آب تولیدی افزوده خواهد شد.

آبرسانی از نهند راه حل موقت برای مشکل کم‌آبی تبریز| طرح انتقال آب ارس همچنان در کُما

در موضوع تولید و مصرف آب سربه سر هستیم
غفارزاده با اشاره به اینکه در موضوع تولید و مصرف آب سربه سر هستیم، ادامه داد: از مردم استان می‌خواهیم مدیریت مصرف را در اولویت قرار دهند. گرمی بی سابقه هوا که در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده و همچنین شیوع ویروس کرونا باعث افزایش مصرف آب شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز در استان قطعی آب نداشته ایم، گفت: اگر شهروندان به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند پیک مصرفی تابستان را با موفقیت پشت سر می‌گذاریم.

توزیع آب در شهر تبریز متوازن نیست
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به پیگیری جدی نمایندگان تبریز از سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت اعتبارات رفع تنش آبی تبریز، اظهار داشت: ۴۵ میلیارد تومان در اواخر خرداد پرداخت شد که ۲۵ میلیارد برای خط انتقال جدید نهند و ۲۰ میلیارد برای حفر چاه‌های جدید در تبریز اختصاص یافت.

روح‌الله متفکرآزاد با بیان اینکه این اعتبار برای کاهش احتمال قطعی آب دیر پرداخت شد ولی تخصیص کامل یافت، افزود: پروژه جایگزینی خط لوله جدید به جای خط لوله فرسوده نهند هفته آینده افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جابجایی خط لوله نهند، یکی از موانع آبگیری سد ونیار بود و باید به دنبال رفع سایر موانع آبگیری آن باشیم، گفت: ۲۵ میلیارد تومان مختص این پروژه بود که می‌تواند با توجه به فرسوده بودن خط لوله قبلی، پرتی آب را هم کاهش دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، تنش آبی تبریز در سال گذشته را یادآور شد و خاطر نشان کرد: با همت مسئولین اجرایی و پیگیری نمایندگان برای امسال برنامه ریزی شد تا اقدامات کوتاه مدت را قبل از وقوع تنش آبی اجرا کنیم.

چون رینگ آبی نداریم، آب توزیع متوازنی ندارد و قطعی و توزیع آب در همه جای تبریز به یک اندازه نیست

وی رفع تنش آبی تبریز را مربوط به دو حوزه مصرف و تأمین آب دانست و افزود: رینگ آب در دور تبریز نداریم و باید از منابع مختلف تأمین شود تا هرکدام بخشی از تبریز را تأمین کند ولی چون رینگ آبی نداریم، آب توزیع متوازنی ندارد و قطعی و توزیع آب در همه جا به یک اندازه نیست.

آبرسانی از نهند راه حل موقت برای مشکل کم‌آبی تبریز| طرح انتقال آب ارس همچنان در کُما

پروژه انتقال آب ارس به تبریز چهار سال زمان نیاز دارد
وی با اشاره به اینکه برای بلندمدت، چاره‌ای جز انتقال آب ارس به تبریز نداریم، تصریح کرد: این پروژه در یکسال گذشته توجه ویژه ای داشتیم، کنسرسیوم قبلی توان تأمین مالی نداشت لذا با قیمت جدید پیمانکار جدید روی کار می‌آید و با مصوبه دولت و تأمین اعتبار لازم، کار به سرعت آغاز شود.

متفکرآزاد با تاکید بر اینکه با آغاز اجرای پروژه، حداقل سه چهار سال زمان می‌برد تا آب ارس به تبریز برسد، گفت: باید روی منابع در دسترس برای این مدت استفاده کنیم و تنش آبی را کاهش دهیم.

۴۵ میلیارد تومان می‌تواند بخش مهمی از نیاز رفع تنش آبی را پاسخگو شود

وی ادامه داد: این ۴۵ میلیارد تومان می‌تواند بخش مهمی از نیاز رفع تنش آبی را پاسخگو شود. تا یک هفته آینده، خط جدید انتقال آب نهند وارد مدار شود و ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ورودی آب تبریز اضافه شود.

مشکل کمبود آب مناطق شمالی تبریز برطرف می‌شود
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص پروژه اصلاح خط انتقال آب از سد نهند به تبریز گفت: اعتبار تصویب شده در هیأت دولت به صورت کامل تخصیص یافته و این پروژه به صورت شبانه روزی درحال اجرا است.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی ادامه داد: این خط لوله حدود هفت کیلومتر در محل مخزن سد شهید مدنی قرار گرفته است که با آبگیری سد بایستی خط لوله اصلاح و ترمیم می‌شد.

وی اظهار داشت: تقریباً ۹۸ درصد پروژه تاکنون اجرایی شده است و با توجه به فعالیت شبانه‌روزی اکیپ پروژه، طبق قول مساعد متولیان امر، ۲ درصد باقی پروژه تا نیمه دوم تیرماه تکمیل می‌شود.

با وصل شدن این خط لوله مشکل کمبود آب مناطق شمالی تبریز از جمله محلات ملازینال، عباسی، ولی‌امر با این اقدام مرتفع خواهد شد

وی ادامه داد: با وصل شدن این خط لوله در هر ثانیه ۳۰۰ لیتر به روند آبرسانی تبریز افزوده شده و مشکل کمبود آب مناطق شمالی تبریز از جمله محلات ملازینال، عباسی، ولی‌امر با این اقدام مرتفع خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت مسئله تنش آبی در استان اظهار داشت: با پیگیری مجلس و الزام کردن دولت به تخصیص ۴۵ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی، اقدامات خوبی در راستای رفع مشکل کم آبی تبریز و استان در حال انجام است.

آبرسانی از نهند راه حل موقت برای مشکل کم‌آبی تبریز| طرح انتقال آب ارس همچنان در کُما

انتقال آب از ارس مهمترین پروژه تاریخ تبریز
طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی انتقال آب از ارس مهمترین پروژه تاریخ تبریز است که می‌تواند برای بلند مدت مشکل آبی این شهر و دیگر شهرهای اطراف تبریز را حل کند.

طرح انتقال آب ارس از طرح‌های اصلی و کلان تأمین آب کلانشهر تبریز به حساب می‌آید که ۱۸۶ میلیون مترمکعب حق آبه جمهوری اسلامی ایران از ارس را به دشت تبریز شبستر و صنایع اطراف تبریز می‌رساند و در ادامه پساب آن به عنوان حق آب دریاچه ارومیه به آن باز می‌گردد.

بر اساس این طرح شهرستان‌های جلفا، هادیشهر، مرند و ۳۵۰ روستای مسیر و صنایع مسیر از این آب بهره مند خواهند شد.

تحریم‌ها پیمانکار پروژه را فراری داد
طول این پروژه ۱۴۰ کیلومتر بوده که ۳۵ کیلومتر آن اجرا شده و پنج کیلومتر تونل و ۱۰۵ کیلومتر آن باقی مانده است. اجرای این طرح تا به حال به کمک اعتبارات پروژه‌های مرزی اجرا شده است و ۵۱۰ میلیون یورو برآورد اجرای آن می‌باشد.

پیمانکار این طرح با توجه به شرایط تحریمی نتوانست سرمایه لازم را تأمین کند و برای همین خاتمه کار با آن پیمانکار اعلام شده است، در ادامه طرح یاد شده با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه می‌یابد طوری که اجرای این طرح برای سه سال پیش بینی شده است.

با تمام این اوصاف باید یادآوری کرد که انجام پروژه‌هایی همچون انتقال آب نهند به تبریز می‌تواند در کوتاه مدت مشکل کمبود آب را حل کند و یا حفر چاه‌های عمیق نیز باعث تهدید منابع زیرزمینی آبی می‌شود ولی انتقال آب از ارس می‌تواند برای همیشه این مشکل را برطرف کند و برای همین نیاز است مسئولان امر برای اجرای این پروژه اقدامات اساسی و مهم بردارند.

کد خبر: ۹۶٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha