۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
تولید در کش و قوس مانع زدایی و مانع زایی
یادداشت وارده؛

تولید در کش و قوس مانع زدایی و مانع زایی

مشهد- اگر دولت واقعاً قصد رشد اقتصادی و جهش تولید را در سر دارد باید اقتصاد کشور را از دست خود و خصولتی‌ها خارج و به دست بخش خصوصی واقعی برساند، این بخشی از یادداشت حسین برزگر برای بازار است.

حسین برزگر؛ بازار: مسئولان معتقدند که بخش خصوصی باید در فضای رقابتی و آزاد فعالیت کند اما این موضوع هیچ‌گاه به‌صورت واقعی و کارکردی به منصه ظهور نرسیده است.

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که رونق و جهش تولید را تضمین می‌کند حمایت همه‌جانبه و باز گذاشتن فضا برای فعالیت اقتصادی بخش خصوصی واقعی است، هرچند گوش بخش خصوصی از حمایت‌های غیرواقعی پر است .

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تحویل سال ۱۴۰۰ و همچنین سخنرانی‌های پس‌ازآن به موضوع تولید، پشتیبانی و رفع موانع آن اشاره جدی داشته‌اند، به‌طوری‌که به‌منظور هدف‌گذاری سازمان‌ها و تلاش همه‌گیر برای دستیابی به این هدف، شعار امسال را با مفهوم «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» مطرح کردند.

البته این هدف هنگامی دست‌یافتنی خواهد بود که دولت تکلیف اقتصاد و فعال بازرگانی را روشن کن یعنی دولت مشخص کند که اقتصاد کشور دولتی است یا خصوصی؟

در این راستا ضرورت دارد تا روشن شود که اقتصاد بر مبنای بازار آزاد و فعالیت شرکت‌ها و بنگاه‌های خصوصی اداره می‌شود یا دستوری و بر اساس سیاست‌گذاری‌های موردنظر دولت می‌گردد؟ قطعاً می‌توان گفت آینده اقتصاد ایران و وضعیت تمامی واحدهای تولیدی بخش خصوصی به‌روشنی مشخص می‌شود.

اگر دولت واقعاً قصد رشد اقتصادی و جهش تولید را در سر دارد باید اقتصاد کشور را از دست خود و خصولتی‌ها خارج و به دست بخش خصوصی واقعی برساند.

موانع تولید
اقتصاد دولتی نسبت به بخش خصوصی دارای ناکارآمدی بیشتری است و دولت به‌منظور استفاده و کسب منفعت، گاهی مردم را وارد برخی از بازارهای ناپایدار کرده است.

به‌طور مثال بسیاری از افراد جامعه با سرمایه‌گذاری در بورس ضررهای هنگفتی متحمل شدند وعده‌ای دیگر نیز در این میان ثروتمندتر شدند؛ اما آنچه به‌عنوان یک موضوع مهم در بین جامعه به‌صورت میدانی مطرح‌شده بود، تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود بوده که موجب ورود آن‌ها به بازارهای واسطه، دلالی و بازارهای ناپایدار و ناکارآمد شده است

حتی حضور مردم بدون هیچ تخصصی در بورس، می‌توانست به تولیدات کمک کند، اما با اتفاقات پیش‌آمده و شواهد موجود، اعتماد مردم به بورس (و درنتیجه دولت) پایین آمده است؛بنابراین ‌اعتماد نکردن مردم به دولت و کاهش سرمایه‌گذاری مردم در بخش تولید، از موانع دیگر تولید در کشور است.

مهم‌ترین مانع تولید، تورم و نداشتن ثبات اقتصادی است زیرا هیچ تولیدکننده‌ای علاقه به عدم ثبات بازار ندارد.

تورم در کشور یعنی محیط کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی، مشتریان ناپایدار، بازار کنش‌گرایانه، تصمیم‌های کوتاه‌مدت، استراتژی‌های ناپایدار، تصمیم‌ها در شرایط بحرانی، افزایش فردگرایی به دلیل موقعیت بحرانی، تصمیم‌های متمرکز، کاهش توان خرید مواد اولیه، کاهش توان درزمینهٔ خرید تجهیزات و حتی ساخت تجهیزات، کاهش توان مالی در زمینه‌های پیشبرد فروش و تبلیغات و همچنین ضعیف شدن دستگاه‌های توزیع در شرکت‌ها لذا  درمجموع تورم از مهم‌ترین موانع تولید است که نیاز به یک تلاش دسته‌جمعی دارد و این تلاش دسته‌جمعی نیاز به عزم مسئولان درزمینهٔ استفاده از متخصصان و کارشناسان علم اقتصاد و مدیریت و همچنین فرهنگ‌سازی درست دارد.

مانع زدایی
امروز ظرفیت تولید بسیاری از واحدها کاهش‌یافته و همین امر هزینه‌های سربار تولیدکننده را افزایش قابل‌توجهی داده است.

در این راستا دولت برای تحقق جهش تولید باید مقرراتی که مانع رشد بخش خصوصی می‌شود را برطرف کند چراکه متأسفانه بخش خصوصی گرفتار مقرراتی است که اتفاقاً دولت برای بودن فعال خود در عرصه اقتصاد نه حضور فعال بخش خصوصی تدوین و اعمال کرده است.

قوانین و مقررات ضدونقیض در کشور خود مانعی برای رونق تولیدشده است در این رابطه باید ضمن اصلاح قوانین با محوریت حمایت از تولید، زمان و هزینه صدور مجوزها را به حداقل رساند. البته این موضوع اراده جدی دولت و مجلس برای وضع قوانین مثبت و اجرای آن‌ها را می‌طلبد.

کارآفرینی ارتباط بسیار نزدیکی با تولید و چرخه آن دارد؛بنابراین به‌منظور پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، باید به شرکت‌های در حال تأسیس، شرکت‌ها و سازمان‌های در حال فعالیت و همچنین شرکت‌های تعطیل توجه ویژه شود.

شعارهای سال‌های دهه اخیر و همچنین سال جاری نشان‌دهنده اهمیت فراوان تولید در گردش اقتصاد کشور است. بخشی از تولیدات به محصولات فیزیکی و برخی به تولید دانش، اطلاعات و ارائه خدمات اشاره دارد. به عبارتی مفهوم تولید، به تولید کالاها و خدمات و هر مفهومی که برای کشور ارزش‌افزوده ایجاد کند، خطاب می‌شود.

اگر با کاهش رکود در بازار ظرفیت واحدهای تولید افزایش پیدا کند به‌طور حتم هزینه‌های سربار تولید کاهش‌یافته و کنار آن فضای رقابت برای تولیدکننده داخلی با اجناس وارداتی بهبود خواهد یافت.

در حال حاضر دولت با افزایش تعرفه درصدد حمایت از تولید برآمده است اما وقتی ظرفیت تولیدکننده کاهش‌یافته نمی‌تواند در بازار مقابل اجناس وارداتی قد علم کند.

کد خبر: ۹۶٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha