۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
۸۰ درصد از پروژه‌های بلندمدت کشور تعیین تکلیف شده است
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای:

۸۰ درصد از پروژه‌های بلندمدت کشور تعیین تکلیف شده است

اصفهان- امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تاکنون ۸۰ درصد از پروژه‌های مدت دار زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در کشور تعیین تکلیف شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، داریوش امانی، معاون وزیر ورئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور پیش از ظهر پنجشنبه در آئین بهره برداری از پل کلیشاد و آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوب غربی اصفهان با بیان اینکه از زمان حضور محمد اسلامی در وزارت راه و شهرسازی بهره برداری از پروژه‌های نیمه تمام با قدمت زیاد در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: این پروژه‌ها میراثی شده بود و در این دوره همه توان خود را به کارگرفتیم تا این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: برخی از این پروژه‌ها مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب به استان‌ها و برخی مربوط به دولت‌های قبل بود که امروز بیش از ۸۰ درصد از این پروژه‌ها تعیین تکلیف و افتتاح شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه راه و ساخت راه‌ها از اساسی ‌ترین زیربناهای توسعه‌ای کشور است، افزود: در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که سقف دومی است و می‌توان گفت در ۶ ماهه دوم سال امکان فعالیت در حدود ۲۵ استان وجود ندارد.

وی افزود: همچنین در مجلس تبصره‌ای برای تحقق بودجه زیرسازی جاده‌ها درج شد مبنی بر اینکه در صورت فروش مازاد نفت، این بودجه تامین شود که این امر با سختی رو به رو خواهد شد.

افزایش قیمت قیر تا هر تن ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
امانی با بیان اینکه چهار ماه از سال گذشته و قیری که هر تن آن در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود امسال با پول نقد هر تن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، ابراز داشت: این در جالی است که در سال‌های گذشته هزینه قیر به صورت اسنادی نیز پرداخت می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه  ۲۳۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد، اضافه کرد: ۳۳ هزار کیلومتر این راه‌ها شریانی و اصلی است که ۹۰ درصد بار، مسافر و درآمدهای اقتصادی کشور را به دوش می‌کشد.

۱۰ هزار کیلومتر راه شریانی در کشور دارای خرابی شدید است
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با بیان اینکه با بررسی‌های علمی صورت گرفته در سال ۹۹ مشخص شد که ۱۰ هزار از ۳۳ هزار کیلومتر راه‌های شریانی در کشور خرابی شدید دارد، ابراز داشت: برای بازسازی این ۱۰ هزار کیلومتر ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم و این در حالی است که کل بودجه سازمان راهداری در سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان بوده که عمده آن نیز درآمدهای خود سازمان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مدیری دوست ندارد پروژه‌ای را کلنگ زنی کند که در بلند مدت به بهره برداری برسد، اضافه کرد: عوامل زیادی در بهره برداری از یک پروژه نقش دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم و از سویی بخص اعتبارات بسیار کمک کننده است.

امانی با بیان اینکه ۱۱ هزار دستگاه ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در کشور بیش از ۲۵ سال سن دارد، اضافه کرد: نمی‌توان انتظار داشت این دستگاه‌ها جهادی کار کنند.

تنها ۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌های روستایی اصفهان اختصای یافت
وی همچنین با انتقاد از مصوبه مجلس در زمینه استانی کردن اعتبارات روستایی ابراز داشت: این موضوع دست ما را بسته است و باید توجه داشت که از پنج هزار میلیارد تومان اعتبارات برای بازسازی مسیرهای روستایی تنها ۲۱ میلیارد تومان آن به استان اصفهان اختصاص یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی مکاتباتی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برای ساماندهی وضعیت راه‌های روستایی داشته است، ادامه داد: شرایط ما در زمینه ساماندهی راه‌ها بسیار سخت و شکننده است اما با این وجود وزیر راه و شهرسازی طرحی را تکلیف کردند تا در قالب تقاهم نامه با استانداری‌ها برای ساماندهی راه‌های روستایی ۶۰ درصد اعتبارات ملی و ۴۰ درصد اعتبارات استانی تخصیص و طرح‌ها اجرایی شود.

وی افزود: از سوی دیگر نیز۱۲۰ اکیپ در راه‌های شریانی استان عملیات بازسازی را انجام می‌دهند که استان اصفهان نیز در این زمینه سهم خوبی دارد.

امانی اضافه کرد: در جال حاضر در استان اصفهان ۳۵۰ میلیارد تومان پروژه راهسازی در دست اجرا است، ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه در مرحله مزایده است و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری اعتبارات استان در این بخش به یک هزار و میلیارد تومان می‌رسد.

کد خبر: ۹۶٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha