۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
بازار مرغ در تنور دلالان می‌سوزد؛ ناکارآمدی قیمت‌های دستوری
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار مرغ در تنور دلالان می‌سوزد؛ ناکارآمدی قیمت‌های دستوری

ساری- بازار مرغ همچنان در تنور دلالی و واسطه گری سوخاری می شود و پرطلاها برای سفره های مردم دلبری می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: حکایت مرغ، مثنوی صد من شده، قصه اش از سفره‌ها به دورهمی های شاعرانه و جلسات تنظیم بازاری کشیده شد و تشکیل قرارگاه‌های مرغ هم نتوانست، این پرطلاهای چموش را رام کند.

سال جاری قیمت مرغ به کیلویی تا ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود و سرانجام با کلی اما و اگر و بگیر و ببند واحدهای متخلف صنفی، قیمت ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برایش تعیین شد و در ماه اخیر، دوباره شاهد چند نرخی شدن مرغ در بازار هستیم.

تولیدکننده، سیستم توزیع و توزیع کننده دلالان و واسطه‌ها را در چند نرخی بودن قیمت مرغ مؤثر می‌دانند و این ماده پروتئینی در جدال تولید تا مصرف با دستپخت دلالان، سوخاری و از سر سفره‌های مردم در حال حذف شده است.

در بازارهای مازندران قیمت مرغ از ۲۵ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان در نوسان است و بسیاری از فروشگاه‌ها هم یا مرغ ندارند و یا در ساعت خاصی که معمولاً اول صبح است، مرغ با نرخ مصوب عرضه می‌کنند.

کمبود تولید نداریم، مرغداران هم گلایه مند هستند
عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره نوسانات دوباره قیمت مرغ در مازندران با بیان اینکه میزان جوجه ریزی در استان بیش از ۱۲ میلیون قطعه در ماه است، افزود: مازندران جزو استان‌هایی بود که در جوجه ریزی خوب عمل کرده است.

وی با اظهار اینکه آمار جوجه ریزی و برداشت مناسب است، افزود: میزان تولید مرغ در استان قابل قبول است و نظام توزیع براساس حواله مدیریت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

بازار مرغ در تنور دلالان سوخاری می‌شود" height="364" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/06/22/4/81042.jpg" width="546" />

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه ۶۵ درصد مرغ استان به بازار تهران عرضه می‌شود، گفت: علیرغم اینکه نرخ هر کیلوگرم نهاده ۲۰۰ تومان افزوده شد، اما شاهد عرضه خوب مرغ در استان هستیم.

حسن زاده یادآور شد: حمل و نقل از جمله مشکلات به شمار می‌رود و باید برای حل آن برنامه ریزی کرد.

وی یادآور شد: یکی از نگرانی‌های مرغداران افزایش قیمت نهاده‌ها است و این سبب می‌شود که بیشترین فشار به تولیدکننده وارد شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اظهار اینکه جوجه را به قیمت بیش از هفت هزار تومان خریداری می‌کنیم، دوگانه بودن قیمت‌ها را از مهمترین مشکلات بیان کرد و گفت: دستگاه‌های ناظر باید مسئولیت نظارت را داشته باشند تا جلوی چندگانگی قیمت مرغ را در استان بگیریم.

حسن زاده یادآور شد: تولید به اندازه کافی انجام می‌شود ولی در سیستم توزیع و نظارت دچار مشکل هستیم و از سوی دیگر نهاده‌ها با تأخیر به مرغداران عرضه می‌شود.

مشکلات بازار مرغ کشوری است
تولیدکننده می‌گوید در تأمین و تولید مشکل نداریم، مسئولان هم روی نظارت تاکید و حساسیت دارند، پس ریشه آشفتگی بازار مرغ در کجاست؟ حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه باید مرغداری ها عرضه مرغ را در سامانه وزارت جهاد کشاورزی ثبت کنند زیرا در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود، افزود: ثبت این اطلاعات تا حدی زیادی از قاچاق مرغ و فروش خارج از شبکه جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه نظارت بر بازار مرغ در استان تشدید شده است، افزود: هر روز توسط همکاران محموله‌های مرغ احتکار شده کشف می‌شود و این نشان از جدیت مبارزه با تخلفات در این حوزه است.

قوانلو با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ در استان توزیع می‌شود، افزود: مشکل اصلی در حوزه مرغ کشوری است زیرا چند ماه گذشته در تولید جوجه‌های مرغ لاین با مشکل مواجه شدیم که به تبع آن در تولید مرغ، تخم مرغ، جوجه یک روزه و غیره با چالش روبرو شدیم.

مشکل اصلی در حوزه مرغ کشوری است زیرا چند ماه گذشته در تولید جوجه‌های مرغ لاین با مشکل مواجه شدیم که به تبع آن در تولید مرغ، تخم مرغ، جوجه یک روزه و غیره با چالش روبرو شدیم

رئیس سازمان صمت مازندران تصریح کرد: این درحالی است که متناسب با نیاز در حال تولید هستیم ولی پیش بینی می‌شود با کمبودهایی مواجه شویم و باید سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را ببینیم چه می‌شود.

بازار مرغ در تنور دلالان سوخاری می‌شود

قوانلو با اظهار اینکه باید از همه نهاده‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، گفت: از سوی دیگر کمبود در توزیع نهاده‌ها سبب افزایش و نوسانات قیمت مرغ شده است.

واکنش مرغ به قیمت‌های دستوری
در حالی قیمت مرغ به صورت دستوری در بازار بالا و پایین می‌شود که فعالان صنعت مرغداری در مازندران، این قیمت گذاری‌های دستوری را ناکارآمد توصیف می‌کنند. علی مراد داودی رئیس انجمن کارفرمایی مرغداران مازندران با اظهار اینکه نمی‌توان با قیمت گذاری دستوری بازار مرغ را کنترل کرد، افزود: کمبود و گرانی نهاده‌ها سبب شده تا قیمت تولید در حوزه مرغ بالا رود.

وی افزود: همچنین دیر رسیدن نهاده و به موقع تأمین نشدن آن سبب شده تا برخی از مرغداری‌ها دچار خسارت‌های زیادی شوند از این رو برای کنترل بازار مرغ نباید به تولیدکننده فشار وارد شود.

داودی یادآور شد: تجربه نشان داده قیمت دستوری نمی‌تواند بازار مرغ را سامان بخشد و باید این محصول به صورت عرضه و تقاضا، مدیریت و کنترل شود.

ماهانه ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در مازندران تولید می‌شود و این استان ۱۱ درصد گوشت مرغ کشور را تأمین می‌کند و به رغم این، چرخه قیمت گذاری در بازار مرغ استان همچنان، مبتنی بر آزمون و خطا است و مرغدار و مصرف کننده از آن رضایت ندارد.

کد خبر: ۹۶٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha