۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
فرصت توافق‌نامه اوراسیا برای تجار و فعالان اقتصادی
مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد

فرصت توافق‌نامه اوراسیا برای تجار و فعالان اقتصادی

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست تجار و فعالان اقتصادی استان اراک در خصوص توسعه تجارت با اوراسیا، بر نقش و کارکرد توافق‌های تجاری در تولید و تجارت فعلی جهان تاکید کرد.

 به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی سیدی در این نشست اظهار داشت: موافقت‌نامه‌های تجاری امکان تعامل کم‌هزینه و آسان میان کشورها را فراهم می‌آورد و همین امر به تقویت تعامل‌های اقتصادی کشورها در بستر تجارت جهانی کمک می‌کند.

وی افزود: وقتی تعامل‌های کم هزینه میسر شود، همکاری‌های دو طرف برای تولید مشترک، سرمایه‌گذاری و تجارت تقویت و در نهایت به تقویت اقتصاد ملی منتهی می‌شود.

 سیدی با تشریح ظرفیت بازار اوراسیا و وجود موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی با پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان، از فعالان اقتصادی استان اراک خواست برای تمرکز بر بازار اوراسیا در جهت توسعه تجارت با این اتحادیه و بهره‌مندی از منافع موافقت‌نامه تجاری فعلی اقدام کنند.

 مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه این جلسه بر عزم سازمان توسعه تجارت ایران برای پیگیری مذاکرات تا حصول توافق برای تبدیل این موافقت‌نامه به موافقت‌نامه تجارت آزاد اشاره کرد بیان داشت: در صورت تبدیل موافقت‌نامه فعلی بر موافقت‌نامه تجارت آزاد، در واقع به تدریج نرخ‌های تعرفه کالاهای تحت پوشش موافقت‌نامه به صفر خواهد رسید و دو بازار بدون تعرفه به همدیگر متصل میشوند.

سیدی ادامه داد: همین عامل فرصت‌های زیادی را فرا روی تجار کشورمان قرار خواهد داد که لازم است برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها در سطح استان اقدام منسجم صورت گیرد.

 وی با توجه به بزرگ بودن بازار اوراسیا با تأکید بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در رشته فعالیت‌های صادراتی مختلف گفت: برای ورود به بازار مدرن روسیه نیاز به توسل به روش‌های مدرن بازاریابی وجود دارد.

در ادامه این نشست، حامد امینی، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک نیز با اشاره به اهمیت بازار اوراسیا و لزوم توجه فعالان استانی به این بازار این نشستها را سبب افزایش سطح آگاهی‌های فعالان اقتصادی استان عنوان کرد.

یادآور میشود، در بخش پایانی این نشست، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران پاسخگوی سوالات حاضران پیرامون موافقت‌نامه تجاری ایران و اوراسیا و مشکلات و موانع کار با بازار اوراسیا بود.

گفتنی است، نشست حضوری تجار و فعالان اقتصادی استان اراک به دعوت اتاق بازرگانی استان اراک و با حضور میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل وتوافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران پیرامون توسعه تجارت با اتحادیه اوراسیا و نقش موافقت‌نامه تجاری ایران و اوراسیا برگزار شد.

کد خبر: ۹۶٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha