داد و ستد اندک مصنوعات طلا و افزایش تقاضا برای خرید سکه| دلار در کانال ۲۵ هزار تومان
«بازار» گزارش می دهد

داد و ستد اندک مصنوعات طلا و افزایش تقاضا برای خرید سکه| دلار در کانال ۲۵ هزار تومان

هرچند که قیمت دلار در روزهای پایانی هفته جاری افزایش یافت اما خرید و فروش مصنوعات طلا در بازار تهران راکد و تقاضا برای خرید سکه نسبتا افزایش یافت.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: این در حالی است که قیمت اونس جهانی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته حدود ۶ درصد کاهش یافت و قیمت آن به ۱۷۶۰ دلار در هر اونس رسید.

در پایان روز چهارشنبه (نهم تیرماه) قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به  ۱۰ میلیون و ۷۹۲هزار تومان و قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز به ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و ۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز چهارشنبه  نهم تیرماه سال جاری، دلار به رقم ۲۵  هزار و ۲۴۷ تومان، یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۲۵۱ تومان، پوند ۳۵ هزار و ۴۱۱ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۸۷۳ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۹۱۰ تومان رسید.

در هفته جاری با وجود کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی خرید و فروش مصنوعات طلا در بازار راکد بود و دادوستد اندکی در بازار انجام شد

در تحلیل وضعیت بازار طلا در تهران «امین قاقازانیان» عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: در هفته جاری با وجود کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی خرید و فروش مصنوعات طلا در بازار راکد بود و دادوستد اندکی در بازار انجام شد.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: این در حالی است که به علت افزایش تقاضا در بازار برای خرید سکه خرید و فروش سکه در بازار بیشتر شد اما زمینه آن در بازار کم بود.

تقاضا برای سکه هم اکنون در بازار بیشتر  شده است
قاقازانیان با بیان اینکه تقاضا برای سکه هم اکنون در بازار بیشتر  شده است، اظهارداشت: هرچند که سکه نسبت به هفته گذشته در بازار خریداران بیشتری دارد، اما زمینه سکه در بازار کم است.

هرسال در این ایام شاهد افزایش نرخ ارز در بازار هستیم زیرا بازپرداخت بدهی بانک ها به بانک مرکزی تقاضای ارز را در بازار افزایش می دهد و این در قیمت ارز بسیار تاثیرگذار است

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به افزایش قیمت دلار و ارز در بازار در هفته جاری یادآورشد: هرسال در این ایام شاهد افزایش نرخ ارز در بازار هستیم زیرا بازپرداخت بدهی بانک ها به بانک مرکزی تقاضای ارز را در بازار افزایش می دهد و این در قیمت ارز بسیار تاثیرگذار است.

قاقازانیان گفت: افزایش قیمت دلار و ارز در مجموع قیمت طلا را در بازار افزایش داده است هرچند که قیمت اونس جهانی به پایین ترین سطح خود در این دو ماه رسیده است.

وی اظهارداشت: در صورتی که هفته آینده بانک مرکزی ارز به بازار تزریق کند در این صورت قیمت ارز روند نزولی خواهد داشت.

افزایش تقاضا برای طلای بدون اجرت در هفته آینده
عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص وضعیت خرید و فروش طلا در هفته آینده بیان کرد: به نظر می رسد دادوستد مصنوعات طلا در هفته آینده در بازار همچنان راکد باشد و اگر هم فروشی باشد به طلای بدون اجرت اختصاص خواهد یافت.

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: مصنوعات طلای ساخته شده جدید بین ۷ تا ۳۰ درصد قیمت بیشتری دارند لذا خریداران برای حفظ ارزش پول خود به خرید طلای بدون اجرت تمایل بیشتری دارند تا در این شرایط اقتصادی ارزش پول خریداران حفظ شود.

قاقازانیان با اشاره به قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی افزود: قیمت اونس جهانی طلا در اوایل هفته جاری در حدود ۱۷۷۵ دلار در هر اونس بود اما در پایان هفته جاری به ۱۷۶۰ دلار رسید.

وی اظهارداشت: این وضعیت نشان می دهد که نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان بین ۵ تا ۱۰ درصد در نوسان خواهد بود و هفته آینده قیمت طلا در بازارهای جهانی به کانال ۱۸۰۰ دلار حرکت کند.

اواخر هفته جاری قیمت ارز تحت تاثیر مذاکرات وین افزایش یافت
در این خصوص «اکبر نقوی نیا» یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارداشت: در اواخر هفته جاری قیمت ارز تحت تاثیر مذاکرات وین افزایش یافت و این در صعود قیمت سکه و طلا در بازار موثر بود.

نقوی نیا افزود: قیمت دلار تحت تاثیر عامل یاد شده در پایان هفته جاری به بیش از ۲۵ هزار تومان رسید و طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۷۱۵ تومان شد.

حباب سکه به حدود ۳۹۰ هزار تومان افزایش یافته است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر میزان حباب سکه امامی در بازار چقدر است، افزود: هم اکنون حباب قیمت سکه در بازارهای داخلی به حدود ۳۹۰ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پایین‌ترین رکورد دو ماه اخیر قرار گرفت و در مسیر ثبت بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ گام برداشت.

 سقوط بازار طلا بعد از دو ماه پررونق در این بازار، سرمایه ‌گذاران بازار جهانی فلز زرد را با نگرانی‌هایی مواجه کرده است و کارشناسان عامل اصلی آن نیز برنامه افزایش نرخ بهره امریکا  و انتظارات افزایش عرضه در بازارهای جهانی می دانند

سقوط بازار طلا بعد از دو ماه پررونق در این بازار، سرمایه ‌گذاران بازار جهانی فلز زرد را با نگرانی‌هایی مواجه کرده است و کارشناسان عامل اصلی آن نیز برنامه افزایش نرخ بهره امریکا  و انتظارات افزایش عرضه در بازارهای جهانی می دانند.

هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۶۳ دلار و ۶۳ سنت رسیده ایت اما بهای معاملات این بازار روز گذشته به ۱۷۴۹ دلار و ۲۰ سنت سقوط کرده بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۷۶۳ دلار و ۵۰ سنت قیمت خورد در حالی که بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۱۷ دلار و ۱۰ سنت معادل یک درصد کاهش، در ۱۷۵۰ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود.

قیمت اونس طلا در ژوئن تحت تاثیر تغییر موضع بانک مرکزی آمریکا و سیگنالش درباره احتمال افزایش زودتر از موعد نرخهای بهره ۷.۵ درصد کاهش داشته، اما برای سه ماهه دوم ۳.۳ درصد رشد نشان می دهد.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس در این باره می گوید: طلا از زمان تغییر استراتژی بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیاست پولی در نزدیک کف قیمت اخیرش محکم شده و اکنون منتظر آمار اقتصادی بیشتر آمریکا برای تعیین مسیرش است.

همچنین آمار ماهانه اشتغال غیرکشاورزی که روز جمعه منتشر می شود، عامل تاثیرگذار اصلی بر بازار در کوتاه مدت خواهد بود و اگر تورم دستمزد بالاتر و رشد قوی اشتغال را نشان دهد، شاهد کف قیمت جدیدی برای طلا خواهیم بود.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند آمار اشتغال غیرکشاورزی نشان دهد اقتصاد آمریکا در ژوئن ۶۹۰ هزار شغل جدید در مقایسه با ۵۵۹ هزار شغل در ماه مه ایجاد کرده است.

 اما روند بانک‌های مرکزی در مبادلات طلا نشان می‌دهد بعد از سال ۲۰۰۸ بانک‌های مرکزی علاقه خود را نسبت به فلز زرد حفظ کرده‌اند.

در همین راستا پیش‌بینی می‌شود مانند سال گذشته، در سال ۲۰۲۱ نیز بانک‌های مرکزی خریدار خالص طلا باشند و این می‌تواند در تحلیل روند بلند مدت طلا بسیار موثر باشد.

در چند هفته گذشته، قیمت طلا دچار افت شده و این فلز زرد بعد از لمس کف قیمتی هزار و ۶۷۰ دلاری در سال ‌جاری میلادی در انتهای ماه مارس، در اوایل ماه می توانست روند صعودی را در پیش بگیرد و نزدیک به هزار و ۹۲۰ دلار معامله شود

از طرفی در چند هفته گذشته، قیمت طلا دچار افت شده و این فلز زرد بعد از لمس کف قیمتی هزار و ۶۷۰ دلاری در سال ‌جاری میلادی در انتهای ماه مارس، در اوایل ماه می توانست روند صعودی را در پیش بگیرد و نزدیک به هزار و ۹۲۰ دلار معامله شود.

در ماه ژوئن اما با مشخص‌شدن برنامه فدرال‌ رزرو مبنی‌ بر کاهش نرخ بهره روند کاهشی خود را شروع کرد و تا سطح حمایتی هزار و ۷۶۰ دلاری نیز رسید.

طلا در آخرین روز معاملات هفته‌ گذشته توانست تا یک هزار و ۷۹۰ دلار نیز بالا برود، اما در پایان روز به کانال یک هزار و ۷۷۰ دلاری بازگشت.  

در این شرایط کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاران باید نگاه بلند مدت داشته باشند و به آنچه در کوتاه‌ مدت اتفاق می‌افتد توجه نکنند.

با نگاه به داده‌های کوتاه‌مدت، قیمت طلا ممکن است کمی بیشتر سقوط کند. با این‌ حال، هرچه قیمت فلز زرد پایین بیاید، فرصت خرید بهتر می‌شود.

در حال حاضر بانک‌های مرکزی و خریداران بزرگ، هنوز در بازار در حال فعالیت هستند. در سه ماه اول ۲۰۲۱، بانک‌های مرکزی حدود ۶  تن طلا خریداری و آن را ذخیره کردند

اما در حال حاضر بانک‌های مرکزی و خریداران بزرگ، هنوز در بازار در حال فعالیت هستند. در سه ماه اول ۲۰۲۱، بانک‌های مرکزی حدود ۶ تن طلا خریداری و آن را ذخیره کردند.

سال گذشته نیز آنها به ‌طور خالص، خریداران طلا بودند. سال ۲۰۲۱ یکی از چالش‌برانگیزترین سال‌ها برای بانک‌های مرکزی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود.

حتی در آن زمان بانک‌های مرکزی طلاهای خود را نفروختند. با بازنگری در اتفاقات گذشته خواهید دید که بانک‌های مرکزی از سال ۲۰۱۰ خریداران طلا بوده‌اند.

تحلیلگران و کارشناسان بازار نیز معتقدند بانک‌های مرکزی خرید طلا را در ماه‌های آینده ادامه می‌دهند. موسسات مالی که وجه نقد دلاری زیادی دارند نیز برای متنوع‌سازی دارایی‌های خود، فلزات گرانبها را خریداری می‌کنند.  

کد خبر: ۹۶٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha