۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
خشکسالی قاچاق سوخت را تشدید کرد؛ کشاورزانی که سوختکش می شوند
گزارش بازار از کرمان؛

خشکسالی قاچاق سوخت را تشدید کرد؛ کشاورزانی که سوختکش می شوند

کرمان- چالشهای پی در پی در بخش کشاورزی و عدم رفع مشکلات موجب بیکار شدن بخش قابل توجهی از کشاورزان در جنوب کرمان شده که این مساله قاچاق سوخت را تشدید کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: مهمترین شغل مردم استان کرمان کشاورزی و دامداری است اما خشکسالی از یک سو مزارع را با چالش جدی مواجه کرده است و از سوی دیگر دلال بازی و عدم حمایت دولت از کشاورزان در مقابل واسطه ها بر مشکلات افزوده است.

بازار نهاده های تولید از جمله سم و کود و بذر هم هر روز ساز خود را می زند و مشکلات بسیاری را پیش روی کشاورزان قرار داده است. تغییرات اقلیمی و عدم حمایت بیمه ها از کشاورزان هم کشاورزی را پر ریسک تر از همیشه کرده است.

در این شرایط شیوع کرونا موجب شده بسیاری از محصولات نیز فروش نرود و مرزها نیز برای صادرات بسته شوند متاسفانه مسئولان هم هیچ برنامه ای برای رفع مشکل ندارند.

در کنار تمام این ها افزایش بی رویه نرخ حمل و نقل محصولات، افزایش نرخ کارگر فصلی و عدم وجود صنایع غذایی وابسته به محصولات کشاورزی چالشهای حل نشدنی را مقابل کشاورزان قرار داده است.

افت شدید قیمت محصولات پس از برداشت هم مساله ای حل نشدنی شده است و هیچ راه حل مناسبی برای رفع و عدم تکرار آن وجود ندارد.

ریسک کشاورزی بالا رفته است
همه این ها را اگر در کنار شیوع آفات قرار دهیم؛ کشاورزی را تبدیل به شغلی پر ریسک می کند که برای کشت هر محصول نیاز به آورده سرمایه بالایی دارد که امکان برگشت سرمایه هم با شانس گره خورده است.

حالا پس از یک سال بی توجهی برای حل مشکلات برخی از کارگران و کشاورزان به قاچاق کالا و به خصوص قاچاق سوخت روی آورده اند.

خشکسالی قاچاق سوخت را تشدید کرد؛ کشاورزانی که سوختکش می شوند

این روزها خبرهای زیادی از قاچاق سوخت از شهرستان های مختلف استان کرمان به خصوص در جنوب کرمان که کشاورزان بیشترین میزان خسارات را دریافت کرده اند و بخش قابل توجهی از آنها ورشکسته شده اند شنیده می شود.

۱۵ هزار لیتر سوخت در جیرفت کشف شد
آخرین مورد کشف ۱۵ هزار لیتر گازوئیل در عملیات پلیس راه جنوب استان بوده در این عملیات ۱۵ هزار لیتر گازوئیل از یک دستگاه کشنده کشف شد.

رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان در گفتگو با بازار گفت: ماموران پلیس راه جیرفت در حین کنترل ترافیک به یک دستگاه کامیون کشنده داف مشکوک و آن را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ علی اکبر سنجری افزود: این خودرو از استان‌های شرقی به جنوب کشور در حال حرکت بود و در بررسی اولیه مدارک ارائه شده، دال بر حمل مصالح ساختمانی بود، ولی با توجه به نوع بار و مبدا و مقصد عنوان شده، ماموران به ماشین مشکوک و با بررسی بیشترشدند، مخزن ۱۵ هزار لیتری سوخت قاچاق را که در در زیر مصالح جاساز شده بود، کشف کنند.

رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان گفت: در این زمینه یک متهم دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

یک تغییر جدی در زمینه قاچاق سوخت روی داده است، تا چندی قبل مسیر قاچاق به سمت مرز پاکستان و افغانستان بود اما هم اکنون در برخی از موارد قاچاقچیان سوخت ها را به بنادر جنوبی کشور منتقل می کنند

این دست خبرها هر هفته بارها تکرار می شود اما یک تغییر جدی در زمینه قاچاق سوخت روی داده است، تا چندی قبل مسیر قاچاق به سمت مرز پاکستان و افغانستان بود اما هم اکنون در برخی از موارد قاچاقچیان سوخت ها را به بنادر جنوبی کشور منتقل می کنند.

هفته قبل هم در شهربابک یک محموله جدید کشف شد که قاچاقچیان سعی داشتند خود را به مرز برسانند.

قاچاق سوخت از استان های شمالی به جنوب
فرمانده انتظامی شهرستان شهربابک در گفتگو با بازار از کشف بیش از ۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل در محورهای مواصلاتی این شهرستان خبر داد.

سرهنگ محمد عبدلی اظهار داشت: در جریان عملیات ایست بازرسی در محورهای مواصلاتی شهربابک مشخص شد ۲ دستگاه تریلر نفت‌کش در حال حمل سوخت قاچاق از از استان‌های شمالی به یکی از استان‌های جنوبی هستند.

خشکسالی قاچاق سوخت را تشدید کرد؛ کشاورزانی که سوختکش می شوند

فرمانده انتظامی شهربابک ادامه داد: هر۲ محموله پس از توقیف به انبار شرکت نفت استان ارسال شد.

سرهنگ عبدلی تصریح کرد: در این رابطه دو دستگاه تانکر تریلر توقیف و دو متهم هم دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد.

این کشف نشان می دهد مقصد قاچاق سوخت فقط استان کرمان نیست بلکه حتی از استانهای شمالی هم برخی سعی می کنند سوخت قاچاق را با جعل اسناد حمل و نقل به مرزها منتقل کنند.

کشاورزان بیکار و مسئولانی که اهمیت نمی دهند
این تنها موارد قاچاق نیستند اما بیکاری مردم در داخل کشور دلیل عمده ای برای حمل و نقل غیر قانونی سوخت است، سوخت به ویژه گازوئیل با قیمت اندک در داخل کشور به مرز منتقل می شود و در نهایت از راههای زمینی به افغانستان یا پاکستان منتقل می شود یا در هرمزگان سوخت قاچاق به نفت کشهای غیر قانونی تحویل داده می شود.

باید از قاچاق سوخت پیشگیری کرد
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالای استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: تمام توان استان برای مقابله با قاچاق کالا به خصوص قاچاق سوخت متمرکز شده است.

جواد صادقی افزود: سعی داریم با اجرای طرحهای پیشگیری از قاچاق، زمینه را برای از بین بردن این پدیده فراهم کنیم. این مساله به نگاهی علمی و فرهنگی نیاز دارد و همکاری بین بخشی بین دستگاهها را طلب می کند.

قاچاق سوخت در حالی این روزها به یکی از مشکلات اصلی مرزها تبدیل شده است که عامل اصلی بروز این مسائله محرومیت های عمیق در جوامع محلی در اطراف مرز است

وی ادامه داد: در همین راستا کارگروه فرهنگی برای بالا بردن اطلاعات مردم و جلوگیری از قاچاق سوخت تشکیل شده است ضمن اینکه توسعه اقتصادی و اشتغال برای جوانان و حفظ فرصت های شغلی به خصوص در مناطق محروم بسیار ضروری است.

وی گفت: دلیل کشف محوله های متعدد، همجواری استان کرمان با استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان است و همین امر باعث ترانزیت سوخت قاچاق از این استان شده است.

رسیدگی فوری به پرونده ها و رای سنگین
وی ادامه داد: در چند ماهه گذشته چندین محموله بزرگ قاچاق سوخت در استان کرمان توسط عوامل انتظامی و نظامی کشف شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرونده‌های قاچاق کالا در کمترین زمان ممکن رسیدگی و حکم صادر می‌شود افزود: پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا در کشور و استان همکاری می‌کند و دستاوردهای خوبی داشته است.

قاچاق سوخت در حالی این روزها به یکی از مشکلات اصلی مرزها تبدیل شده است که عامل اصلی بروز این مسئله محرومیت های عمیق در جوامع محلی در اطراف مرز است.

در صورت وجود زمینه های اشتغال و کسب معیشت مردم نشان داده اند سراغ گزینه های دیگر نمی روند اما خشکسالی، از بین رفتن زمینه های کشاورزی و عدم برنامه ریزی برای حفظ فرصت های شغلی به خصوص در بخش کشاورزی موجب افزایش پدیده قاچاق برای کسب معیشت شده است و در این میان برخی از این افراد قربانی مافیای سوخت می شوند.

کد خبر: ۹۶٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha