۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
توسعه «دیجیتال مارکتینگ» تحولی شگرف در اقتصاد ساکنان شهرهای ساحلی
درگفتگو با بازار عنوان شد؛

توسعه «دیجیتال مارکتینگ» تحولی شگرف در اقتصاد ساکنان شهرهای ساحلی

بندرعباس- «اقتصاد دریا محور» این روزها نقل محافل سیاسی و اقتصادی استان هرمزگان شده است و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توسعه هرمزگان از مسیر توجه به اقتصاد دریا محور می گذرد.

غلامعباس شمس الدینی؛ بازار: اقتصاد دریا محور این روزها نقل محافل سیاسی و اقتصادی استان هرمزگان شده است استاندار، نمایندگان حوزه مرکزی، کارشناسان اقتصادی بر این حوزه تاکید دارند و بر این باورند که توسعه هرمزگان از مسیر توجه به اقتصاد دریا محور می گذرد. سهم ایران در اقتصاد دریا علیرغم داشتن سواحل طولانی و همجواری با دریاهای مهم جهان در میان ۴۰ کشور برتر نیست.

توسعه «دیجیتال مارکتینگ» در حوزه شیلات  آن هم در استانی که هویت اقتصادی اش بر مبنای شیلات استوار است، می تواند تحولی شگرف در اقتصاد و معیشت ساکنان شهرهای ساحلی ایجاد کند. ماهیما یکی از مراکز فروش آبزیان تازه در هرمزگان است که توانسته در ۶ سال اخیر موفقیت های خوبی را در جذب مشتری و توسعه کسب و کار به دست آورد.

زوج موفق این مجموعه مهران مرادی و همسرش سپیده اسدی در این خصوص با خبرنگار بازار گفتگو کرده و در خصوص چگونگی تبدیل شدن به به یک مجموعه موفق عرضه محصولات شیلاتی در کشور توضیحاتی داده اند. 

* ضمن معرفی در خصوص حوزه فعالیتی توضیح دهید
مهران مرادی هستم در زمینه فروش ماهی و میگوی تازه فعالیت داریم و تقریبا شش سال است که در این عرصه فعالیم. من قبل از ورود به این حوزه در کنار برادرم در زمینه پرورش و صادرات میگو فعالیت داشتم. به اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم با شیوه های نوین برای خود کسب و کاری راه اندازی کنیم که امروز مجموعه ماهیما علاوه بر بندرعباس در بیشتر استانهای کشور مشتری دارد و روزانه بر مشتریانمان افزوده می شود.

* نحوه جذب مشتری و عرضه به چه شکل است؟
نحوه جذب مشتری ما به صورت کاملا مجازی است و سفارشات از طریق پیج ماهیما انجام می شود، برای مشتریان بندرعباس تا ساعت ۱۲ هر روز سفارش پذیرش می شود و برای شهرستانها و استانهای دیگر از یک روز قبل پذیرش انجام و ثبت سفارش می شود.

* به کدام شهرها یا استانها محصولات شیلاتی را ارسال می کنید؟
تقریبا به بیشتر استانها محصولات ارسال می شود استانهایی که پرواز داریم از طریق هوایی و استانهایی که نزدیک هستند با اتوبوس خدمات را ارائه می دهیم.

* تفاوت مجموعه شما با سایر رقبایی که دارید چیست؟
تصور می کنم در زمره اولین مجموعه ای باشیم که در حوزه فروش مجازی آبزیان دریایی فعال شدیم البته این اتفاق با راهنمایی های شیلات استان، پارک علم و فناوری، خانه کیفیت ایرانیان و استفاده از مشاوره افرادی که در فروش ماهی و میگو در بازار فعالند حادث شد. مهمترین تفاوت ما در کیفیت محصول است و محصولات پاک، تمیز و آماده طبخ در بسته بندی بهداشتی و به موقع با قیمت مناسب تحویل مشتری می شود. طبعا ما تعهد داریم در صورتی که مشتری در کارمان عیبی پیدا کرد محصول را پس فرستاده و مبلغ پرداختی مشتری را عودت می دهیم.

* کرونا چقدر اثر گذار بوده است؟
به طور ویژه در بندرعباس مشتریان بیشتری به ما رجوع کردند در واقع از نظر مشتری و فروش در مرکز هرمزگان و حتی برخی شهرستانهای استان با افزایش روبرو شدیم ولی آرزو می کنیم شر این ویروس از جهان کوتاه شود تا کسب و کارها هم توسعه بیشتری پیدا کند.

* با چه مشکلاتی در زمینه کسب و کارتان مواجه هستید؟
 مشکل عمده ورود برخی افراد به حوزه فروش مجازی است که مجوز ندارند، گاها محصولات بی کیفیت را به قیمت بالاتری عرضه می کنند، گاهی سفارشات را دیر می فرستند یا موارد دیگری که اعتماد مردم و مشتریان را سلب می کند.

تاخیر در پروازها، نبود پرواز به برخی شهرها، کوچک بودن کارگاه از جمله مشکلات است. وجود برخی افراد قدرتمند در این بخش موجب شده برخی تعاونی های حمل و نقل از دریافت و ارسال محصولات ما خودداری می کنند و با افراد خاصی در ارتباطند و علنا هم می گویند به برخی از استانها محصولات را نمی توانیم ارسال کنیم چون با فلان فرد قرارداد بسته ایم. ما نیازمند حمایت دولت هستیم؛  طبعا اگر تسهیلات ارزان قیمت در اختیارمان قرار گیرد، می توانیم تا ۶۰ نفر را به طور مستقیم صاحب شغل پایدار کنیم. اگر دولت حمایت کند که بتوانیم مجموعه بسته بندی صنعتی و سردخانه ایجاد کنیم این اتفاق محقق می شود.

* بیشترین تقاضای شما چه نوع ماهی هایی است؟
مشتریان ما تفاوت سلیقه دارند اما ماهی های هور، شیر، سنگسر و سرخو عمومیت بیشتری دارند و تقاضا نسبت به سایر انواع ماهی ها بیشتر است.

* نهایت آرزوی شما در این کسب و کار چیست؟
آرزوی بزرگ ما تبدیل شدن به صادر کننده نمونه آبزیان دریایی به کشورهای آسیایی و اروپایی به ویژه فرانسه است، الان هم در تلاشیم نمایندگی های خود را در کلان شهرهای ایران دایر کنیم. ورود به بازار اروپا و تبدیل شدن به مجموعه زنجیره ای فروش آبزیان آرزوی ماست و برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.

با سپیده اسدی، همسر مهران مرادی که نقش مدیریت صفحات مجازی و جذب مشتریان را دارد در خصوص این کسب و کار هم کلام شدیم.

* لطفا خودتان و کسب و کارتان را معرفی بفرمایید
من سپیده اسدی متولد ۱۳۶۹ هستم و مدیریت صفحات مجازی ماهیما را برعهده دارم. من و همسرم برای اولین بار از آشپزخانه آنان به عنوان جایی برای تمیز کردن و بسته بندی ساده آبزیان استفاده کردیم و اولین در آمدمان ۳۰۰ هزار تومان شد. شاید به واسطه خصوصیات اخلاقی نمی خواستیم در جا بزنیم و به دنبال پیشرفت بودیم. بعد از این اتفاق پیگیر مراحل قانونی و مجوز ها شدیم. 

* سرعت موفقیت این مجموعه کمی تعجب برانگیز است در حالی که خیلی ها وارد این عرصه شدند
نقش روابط عمومی در این موفقیت زیاد بود، دوستان زیادی داشتیم که در فضای مجازی و پیام رسانها بدون توقع کار ما را تبلیغ کردند، مشتریان ما نقش مهمی در تبلیغ کسب و کار ما داشتند و فضای مجازی تحول آفرین در زندگی و کسب و کار ما شد.

در کنار این اتفاقات همسر من آشپز غذاهای دریایی است که به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار کرده و مشاوره های پخت هم ارائه می شود. در پیج خواص هر محصول را ارائه می کنیم تقریبا ارتباط دو سویه با مشتریان داریم.

* حالا پس از ۶ سال می خواهید استقلال شغلی داشته باشید؟
نه اتفاقا مکمل هم می شویم، با همفکری هم به این نتیجه رسیدیم که در کنار این مجموعه یک رستوران غذاهای دریایی در بندرعباس دایر کنیم. برای همین هم به صورت آزمایشی این رستوران را راه اندازی کردیم و سفارشات را به صورت مجازی و خیلی کم به صورت حضوری دریافت می کردیم. تا ۱۰ روز آینده شعبه اصلی هم ایجاد می شود. معتقدم این کار می تواند مشتریان مجموعه ماهیما را افزایش دهد چون فیلم های آموزشی و طرز پخت آبزیان را به صورت مستمر با هنر یک سرآشپزحرفه ای به اشتراک خواهیم گذاشت.

* ۵سال دیگر سپیده اسدی در این کسب و کار به کجا خواهد رسید؟
برنامه ریزی کرده ایم که به لطف خدا و همراهی مشتریان در ۵ سال آینده در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و قشم شعبه گاریز را دایر کنیم؛ شک نکنید این اتفاق خواهد افتاد.

*آبزیان دریایی را از کجا تهیه می کنید؟
علاوه بر بندرعباس از کوهستک، گورزانگ میناب، جاسک و بندرلنگه محصولات را خریداری می کنیم. در مورد نرخ آبزیان هم هر روز موجودی و قیمت به اضافه هزینه تمیز کردن آبزیان در پیج ماهیما به اشتراک می گذاریم. ما حتی مشتریانی از روستاهای آذربایجان شرقی یا مشهد و شهر های دیگر داریم.

* توصیه یا حرف خاصی اگر دارید بفرمایید
من توصیه ندارم اما باور دارم انسان اگر بخواهد می تواند. پس برای رسیدن به خواسته خود باید تلاش کنیم.

کد خبر: ۹۶٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha