۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
برق گرفتگی صنعت با خاموشیهای ناگهانی؛ خسارت میلیاردی نتیجه اطلاع‌رسانی با یک فکس!
«بازار» گزارش می دهد

برق گرفتگی صنعت با خاموشیهای ناگهانی؛ خسارت میلیاردی نتیجه اطلاع‌رسانی با یک فکس!

قطعی های برق خسارت سنگینی را به واحدهای صنعتی وارد کرده است. بسیاری از فعالان اقتصادی می گویند که خاموشی ها با جدول زمان بندی اعلام شده هم خوانی ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی : مصرف برق در مرحله اضطرار قرار گرفته است. آنگونه که متولی زاده مدیرعامل توانیر می گوید به جز چند استان، سایر استان های کشور در وضعیت زرد و قرمز قرار دارند و هیچ جایی برای اشتباه وجود ندارد. با این وجود رشد مصرف برق همچنان ادامه دارد و بر اساس آخرین آمار اعلامی مصرف برق کشور از ۶۴ هزار مگاوات هم گذر کرد.

هر روز بر حجم قطعی های برق افزوده می شود و واحدهای صنعتی می گویند خبری از رعایت زمان بندی های اعلامی نیست. یکی خسارت روزانه قطعی برق را ۱۲ میلیون و دیگری ۳۰ میلیون اعلام می کند. در برخی از واحدها شرایط حتی بدتر هم است.

«سید جواد میرحیدری» که کارش تولید مواد پلاستیکی است به خبرگزاری «بازار» می گوید: طی دو ماه گذشته حدود ۲۶۰ تن(ماهانه ۱۳۰ تن) از ظرفیت تولید خود را از دست داده است. حالا اگر قیمت هر کیلو از آنها را حدود ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم می توان گفت که در این مدت چیزی حدود ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از فروش کم شده است.  

قطعی های برق که گفته می شود با جداول اعلام شده از سوی توانیر هم خوانی ندارد، خسارت سنگینی را به واحدهای صنعتی وارد کرده است و یکی از تولیدکنندگان مواد پلاستیکی خسارت ماهانه خاموشی ها را حدود ۵ میلیارد تومان اعلام می کند

 صنایع چقدر برق مصرف می کنند 
آمارهای اعلامی از مصرف ۲۸۷.۳۷۸ میلیون کیلووات ساعتی برق در کشور خبر می دهد که ۱۰۴ میلیون کیلو وات ساعت آن مربوط به صنایع است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که سهم ۲۶۲ هزار مشترک صنعتی در ایران از کل مصرف برق کشور ۳۶.۳ درصد است. گزارش های منتشر شده از سوی پارلمان بخش خصوصی تهران نشان می دهد که برخی از صنایع همانند سیمان از این میزان مصرف سهم زیادی را به خود اختصاص داده اند. برای مثال در سال ۱۳۹۹، حدود ۷۹۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق در صنعت سیمان مصرف شده که این مقدار برابر با ۲.۷  درصد از کل برق مصرفی کشور و ۷.۶  درصد از کل برق مصرفی بخش صنعت بوده است.  

 حدود ۳۶.۳ درصد از برق کشور معادل  ۱۰۴ میلیون کیلو وات ساعت  برق در صنایع مصرف می شود

خبری از رعایت جدول زمان بندی خاموشی ها نیست
توانیر مدعی است که بر اساس توافقی که با فعالان صنعتی داشته برق آنها را قطع می کند. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور همچنین گفته که قطع برق صنایع و شهرک‌های صنعتی از طریق اطلاع رسانی یا جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود، اطلاع رسانی می‌شود. طبق گفته های این مقام مسئول، صنعتگرانی که به وزارت نیرو برای داشتن شبکه ای پایدار کمک کنند و مصرف خود را کاهش دهند، از تخفیف های ویژه ای در تعرفه برق بهره مند شوند.

 او می گوید که «اگر در صنایعی بدون هماهنگی قطع برق گزارش شده و موجب آسیب دیدگی به دستگاه‌ها شده، صنایع باید حتما اطلاع رسانی کنند تا به موقع موضوع را پیگیری کنیم. طبق جدول زمان بندی شده ما به قطع برق اقدام می‌کنیم، ولی این شهرک‌های صنعتی برای جلوگیری از آسیب باید با شرکت توانیر هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.»

اما گفته های فعالان صنعتی با مسئولان توانیر زمین تا آسمان تفاوت می کند.

تنها کاری که توانیر انجام داد، فکس برنامه زمان بندی قطعی برق است که البته آن هم به درستی اجرا نمی شود. به عنوان مثال در برنامه زمان بندی از ۲ ساعت قطعی برق خبر داده اما برق ما ۶ ساعت می رود

«علیرضا میر بلوک» یک فعال اقتصادی که معتقد است به جای کلمه توافق با توانیر باید از واژه اجبار توانیر استفاده کرد، در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: تنها کاری که توانیر انجام داد، فکس برنامه زمان بندی قطعی برق است که البته آن هم به درستی اجرا نمی شود. به عنوان مثال در برنامه زمان بندی از ۲ ساعت قطعی برق خبر داده اما برق ما ۶ ساعت می رود. یا گفته برق از ساعت ۱۴ قطع می شود اما از ساعت ۱۲ ظهر خاموشی های شروع می شود.

او می گوید شرکت من یک شرکت خدمات مهندسی است با این وجود هر روز قطعی برق چیزی بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان و ماهانه حدود ۴۵ میلیون تومان به من خسارت می زند البته این خسارت در شرکت های تولیدی خیلی بالاتر است. اما سئوال اینجاست آیا دولت حاضر است یک درصد از این خسارت ها را جبران کند.  

 به دلیل نبود برنامه ریزی در تولید و حتی قطعی برق ناچار به خرید یک دستگاه ژنراتور با قیمت یک میلیارد تومان شدیم. چرا که هر ساعت قطعی برق چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان به ما خسارت می زد 

بگویید هوایتان را هم خود باید تولید کنید!
«وقتی در زمستان قطعی برق داریم، فاتحه تامین برق در تابستان را دیگر باید زد.» این بخشی از گفته های یکی از تولید کنندگان پروفیل است که برای تامین برق واحد تولیدی آن ناچار به خرید ژنراتور تامین برق شده است. ژنراتوری که پارسال یک میلیارد تومان خرج روی دستش گذاشته این روزها دست کم یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت می خورد. او با کنایه می گوید: هر روز سقف آرزوهایمان کوتاهتر می شود. آب و برقمان را خودمان تولید می کنیم، اگر فردا بگویند خودتان باید هوایتان را تولید کنید هم دیگر تعجب نمی کنیم.

واحد تولیدی او که در شهرک صنعتی شمس آباد است، ادامه می دهد: یک قطعی برق ۳ ساعته چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان به ما خسارت می زند. به همین دلیل ناچار شدیم که به خرید دستگاه ژنراتور تن بدهیم. اما بسیاری از واحدهای صنعتی که در این شهرک هستند، چنین قدرت مالی نداشته و خسارت سنگینی را متحمل می شوند.

رشد دوبرابری قیمت ژنراتورهای برق 
در ماه های گذشته اعتراضات متعددی به قطعی های بی برنامه و خسارت سنگین خاموشی ها به مراکز بهداشتی، درمانی، صنایع و حتی مسابقات شطرنج صورت گرفت. اما قسمت جالب ماجرا واکنش مسئولان توانیر به این اعتراضات بود. آنها می گوید که کسانی که نیاز مستمر به برق دارند باید به فکر بوده و از ژنراتورهای تولید برق استفاده کنند. اما سوال اینجاست در شرایطی که بسیاری از واحدهای صنعتی از کمبود نقدینگی رنج می برند و رکود سنگینی بر بازار حاکم است، چند درصد از تولیدکنندگان قادر به پرداخت هزینه چند میلیاردی برای خرید ژنراتور هستند. آن هم در شرایطی که قطعی های برق، قیمت ژنراتورها را دست کم تا دو برابر افزایش داده است.  

کد خبر: ۹۶٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha