۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴
ایران؛ هشتمین تولیدکننده محصولات کشاورزی| ترکیه بعد از دو قدرت جهانی
«بازار» گزارش می دهد

ایران؛ هشتمین تولیدکننده محصولات کشاورزی| ترکیه بعد از دو قدرت جهانی

در حالیکه بر اساس گزارشات جهانی در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰چین، آمریکا و ترکیه در جایگاه اول تا سوم تولیدکنندگان برتر محصولات کشاورزی قرار دارند، ایران نیز در این دوره جایگاه هشتم دنیا را کسب کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کشاورزی یکی از بخشهای ضروری اقتصاد جهانی است که نه تنها یکی از پردرآمدترین درآمد در سراسر جهان است، بلکه یکی از نیازهای غذایی جهان را نیز تأمین می کند. از سوی دیگر به عنوان یکی از صنایع اصلی که به ندرت تحت تأثیر نوسانات تقاضا قرار می گیرد مطرح است و لذا کشوری با جایگاه قوی در تولید کشاورزی می تواند توسعه اقتصادی پایدارتری را فراهم سازد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کشوری که برای تولید درآمد خود به محصولات کشاورزی خود متکی است، در حال ایجاد پایه ای برای یک اقتصاد قوی است.

یک بررسی که توسط بانک جهانی صورت گرفته پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹.۷ میلیارد نفر برسد، در حالی که کشاورزی را قدرتمندترین ابزار در برابر فقر شدید و تأمین منبع غذایی برای افزایش پیش بینی شده جمعیت  می داند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که بخش کشاورزی ۲۰۰ درصد بیشتر از هر بخش دیگری در افزایش رفاه و درآمد موثر است. جالب است بدانید بخش کشاورزی در حالی که ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد، برای برخی از کشورها این درصد به اندازه ۲۵درصد از تولید ناخالص داخلی کل آنها بوده است.  بنابراین کاملاً مشهود است که این بخش تا چه اندازه برای رونق جهان بسیار مهم بوده است و حتی بیشتر از آن در سالهای آینده به عنوان یک مبارزه موثر برای بازیابی قدرت اقتصادی نقش ایفا خواهد کرد. با این حال اخیراً، تغییرات آب و هوایی یک تغییر مهم در سناریوی کشاورزی در سراسر جهان بوده است. به طوری که  با تغییر در عوامل جوی مانند افزایش دما و کمبود آب، کشاورزی بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است.

ایران؛ هشتمین تولیدکننده برتر محصولات کشاورزی| اشتغال یک سوم جمعیت در بخش کشاورزی

لیست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده کشاورزی در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰: 

چین؛ بزرگترین تولیدکننده محصولات کشاورزی در جهان
بر اساس داده های منتشر شده کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی، در ۲۰۱۹، تقریبا ۵۰ درصد از مواد غذایی سبزیجات در سراسر جهان را تولید می کند.

ایالات متحده آمریکا؛ تولیدکننده بیشترین حجم ذرت دنیا
ایالات متحده آمریکا در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به عنوان دومین تولید کننده برتر جهان مطرح شده است که در سطح جهانی بیشترین حجم ذرت و انواع میوه ها را تولید می کند.

ترکیه؛ صادر کننده برتر آجیل در دنیا
ترکیه، سومین تولیدکننده برتر محصولات کشاورزی در مدت یاد شده، معرفی شده است و بر اساس داده های منتشر شده میوه ها، جو و ذرت بهترین محصولاتی است که در ترکیه تولید می شود.  این کشور همچنین به ویژه در دسته آجیل مانند فندق و شاه بلوط، صادر کننده برتر در بازار جهانی است.

کشور هند به عنوان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان برنج، حبوبات و گندم در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ چهارمین تولیدکننده برتر محصولات کشاورزی جهان بوده است

صنعت کشاورزی؛ مهمترین عامل رونق اقتصادی کشور هند
داده های منتشر شده همچنین حاکی از این است که کشور هند در جایگاه چهارمین تولیدکنندگان برتر محصولات کشاورزی در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ قرار گرفته است. این در حالی که به گفته کارشناسان جهانی، کشور هند با دارا بودن سابقه درخشان در کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد خود را تشکیل داده است. تولیدات عمده این کشور شامل برنج، حبوبات، گندم و همچنین جو است. همچنین این کشور پرورش دهنده نوع خاص گل آفتابگردان منحصر بفرد در دنیا است.

جایگاه نخست برزیل در تولید شکر و قهوه
گزارشات منتشر شده نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور برزیل پنجمین تولیدکننده برتر صنعت کشاورزی بوده است. در حالی که این کشور در تولید محصولاتی همچون «شکر و قهوه» در جایگاه اول دنیا قرار دارد. جالب است بدانید این کشور حتی پس از تولید عمده ترین محصولات جهان همچنان دارای مناطق عظیم زراعی کشت نشده است و برنامه هایی برای توسعه بیشتر در دست اقدام دارد.

ایران؛ هشتمین تولیدکننده برتر محصولات کشاورزی| اشتغال یک سوم جمعیت در بخش کشاورزی

فعالیت ۵۵۰ مزرعه ارگانیک در شیلی، ششمین تولیدکننده برتر محصولات کشاورزی جهان
به گفته کارشناسان جهانی شیلی به عنوان ششمین تولید کننده برتر، در بحث تولید میوه هایی مانند سیب، انگور و گیلاس جایگاه ویژه ای در دنیا دارد در حالی که ۵۵۰ مزرعه ارگانیک در این کشور فعالیت دارد و محصولات ارگانیک تولید می کند.

روسیه؛ یکی از تامین کنندگان برتر غلات جهان
در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور روسیه هفتمین تولیدکننده برتر بوده است در حالی که این کشور دارای سطح وسیعی از زمین های قابل کشت است و غلات را به مقدار زیاد تولید می کند. به طوری که بر اساس آمار گزارشات منتشر شده،  گندم بیشترین محصول در این کشور است و پس از آن جو قرار دارد.  

داده های آماری حاکی از این است که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور ایران هشتمین تولید کننده برتر محصولات کشاورزی بوده است

اشتغال یک سوم جمعیت ایران در بخش کشاورزی و جایگاه هشتم این کشور در تولید محصولات کشاورزی
داده های آماری حاکی از این است که کشور ایران هشتمین تولید کننده برتر محصولات کشاورزی در مدت نامبرده بوده است. همچنین بر اساس این گزارش در حال حاضر تقریباً یک سوم جمعیت ایران درگیر کشاورزی است و انواع میوه از اصلی ترین محصولات تولیدی این کشور محسوب می شود.

افزایش ۲۰ برابری تولید غلات در ازبکستان طی ۱۰ سال اخیر
 در حالی که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ازبکستان در جایگاه نهم تولیدکنندگان برتر محصولات کشاورزی قرار گرفته است گزارشات منتشر شده حاکی از این است که این کشور در تولید محصول انگور در جهان جزو پیشرو ها است. این در حالی است گه به گفته کارشناس، با تناوب زراعی کشاورزی ارگانیک ازبکستان، تولید غلات در این کشور طی ۱۰ سال بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است.

جو، مهمترین محصول تولیدی اوکراین و تقویت صادرات این محصول طی دهه گذشته
به گفته کارشناسان جهانی، کشاورزی اوکراین که برای همیشه در حال تکامل است، به لطف تصمیم گیری مبتنی بر بازار در انتخاب محصول، توانسته است یکی از بازیگران اصلی در تولید غلات باقی بماند.  این امر کشاورزان اوکراینی را قادر به دستیابی به بازده مطلوب در تولید کرده است. در حالی که گزارشات حاکی از این است که جو بیش از یک دهه به عنوان مهمترین محصول غذایی در کشور باقی مانده است و افزایش تولید نیز منجر به تقویت صادرات شده است.

کد خبر: ۹۶٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha