۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
ذبح دام های مولد کشور| واردات یونجه با ارز ۴۲۰۰ تومانی در خشکسالی فراگیر، اجتناب ناپذیر است
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان البرز:

ذبح دام های مولد کشور| واردات یونجه با ارز ۴۲۰۰ تومانی در خشکسالی فراگیر، اجتناب ناپذیر است

کرج- رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان البرز با اشاره به خشکسالی در سالجاری و کمبود علوفه، گفت: دولت باید با واردات علوفه مورد نیاز کشور، از خروج دام ها از چرخه تولید جلوگیری کند.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: احمد حاجی علی اکبریان در گفتگو با بازار گفت: در استان البرز۳۵۰ واحد تولیدی زیرمجموعه اتحادیه دامداران است که با وجود ۱۵۵ هزار راس دام سنگین هویت شده، روزانه هزار و ۲۰۰ تن شیر تولید می کند.  

اکبریان با اشاره به مازاد بودن شیر تولیدی دامداران البرز نسبت به نیاز داخل استان افزود: حدود ۵۰ درصد شیر تولیدی توسط کارخانجات لبنی معتبر در استان جمع آوری و برای تولید و مصرف به کارخانجات در سطح کشور توزیع می شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران البرز که خود نیز با ۳۰۰ راس دام شیری در این صنعت فعالیت دارد و با مشکلات مشترک دامداران دست و پنجه نرم می کند، گفت: دامداران قصه پرغصه ای دارند. از ابتدای سال ۱۴۰۰ افزایش حقوق و دستمزد توسط دولت ابلاغ شد و همه اجرا کردند. در اردیبهشت ماه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نهاده های دولتی که بابت جو، ذرت و سویا سهمیه داده می شود، اعمال و به تبع آن در ابتدای خرداد نیز افزایش کرایه حمل از بنادر ۳۳ درصد ابلاغ شد.

اکبریان اظهار کرد: همه این مشکلات یک طرف، از طرف دیگر دامداران امسال با خشکسالی هم دست و پنجه نرم می کنند که باعث شده تولید علوفه، کاه و کُلش کمتر و افزایش قیمت ها در این حوزه شده است.

قیمت سبوس گندم حدود ۳۰۰ برابر شده است
وی گفت: این مشکلات و شرایط در حال پیش رفتن بود که متاسفانه دولت ابلاغیه زد می خواهد سبوس گندم را هم با نرخ آزاد در اختیار دامداران بگذارد. سبوس گندم در گذشته هزار و ۴۰۰ تومان بود که اکنون قیمت آن حدود ۴ هزار تومان یعنی چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت دارد و این در حالی است که هنوز نرخ مصوب شیر هم ابلاغ نشده است.

این دامدار البرزی با تاکید بر اینکه دامداران دنبال افزایش نرخ شیر نیستند، گفت: آنها خواهان متوازن بودن نرخ شیر نسبت به هزینه ها و نهاده های تولید هستند.

اکبریان با بیان اینکه ما هیچوقت دنبال افزایش قیمت نبودیم، افزود: طبق شرایط افزایش در کشور، هر آنچه که برای بقیه تولیدها حاکم است ما هم مستثنی از این موضوع نیستیم. متاسفانه قیمت شیر جدید هنوز ابلاغ نشده وضعیت سبوس بلاتکلیف است و توزیع نمی شود و قیمت های ۴ هزار تومان و به بالا دارد که باید دولت باید سریعا" در این مورد تعیین تکلیف کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران البرز اظهار کرد: فرق ما با صنایع دیگر این است که ماشین تولید ما موجود زنده است که باید با جدیت، اولویت و فوریت به آن رسیدگی و سیاست گذاری کرد. اگر برای این موضوع در سالی که خشکسالی است سریعا" تعیین تکلیف نشود، دامداران مجبورند با فشارهای مالی که روی آنها هست دام های خود را روانه کشتارگاه کنند که این موضوع در کشور کلید خورده  و شروع شده است.

دام های مولد که کشتار می شوند مخازن ژنتیکی کشور هستند
اکبریان با اشاره به دام هایی که به کشتارگاه می رود، بیان کرد: برخی به این دام ها به شکل گوشت و فرآورده پروتئینی نگاه می کنند. اما اینها مخازن ژنتیکی و مولد مملکت ماست که کشتار می شود و دام های پروار نیستند که کشتار می شوند.

وی افزود: ذبح دام های مولد عارضه کلی در کشور است که به دلیل افزایش هزینه های تولید انجام می شود. دامداران دام های هر واحد را بررسی می کنند، وقتی تولید ۲۵ لیتر شیر به دلیل گرانی نهاده آن برای یک دام توجیه اقتصادی ندارد، آن را به ناچار روانه کشتارگاه می کنند.  

اکبریان گفت: ما از دولت تقاضا داریم که با فوریت و جدیت برای این موضوع تعیین تکلیف کند و مشکلات حوزه دامپروری را رها نکند، چرا که رها کردن آن باعث می شود کشور قطعا" با کمبود شیر و گوشت مواجه شود و دود آن در چشم مصرف کننده خواهد رفت.

برخی واحدها ۲۰ درصد از موجودی دام خود را به واحدهای دیگر می فروشند یا روانه کشتارگاه می کنند تا نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند

این دامدار البرزی تاکید کرد: دولت باید سریعا" ساز و کار حمایتی در این زمینه بچیند تا این دام ها از چرخه خارج نشوند و در چرخه تولید بمانند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در البرز واحدی داشتیم که به دلیل این مشکلات شغل را رها کند، گفت: برخی واحدها اقدام به فروش و نقل و انتقال مالکیت کردند، اما بدتر این است که برخی واحدها ۲۰ درصد از موجودی دام خود را به واحدهای دیگر می فروشند یا روانه کشتارگاه می کنند تا نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

اکبریان با اشاره به اینکه این اتفاق شروع یک فرآیند در کشور است گفت: اگر دولت با فوریت به این موضوع رسیدگی نکند روند روانه کردن دام های مولد به کشتارگاه ها روز به روز افزایشی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای متولی چه اقدام حمایتی در این زمینه داشتند، گفت: جهاد کشاورزی خود متولی اصلی است اما متاسفانه در این شرایط مشکلاتی که عنوان می کنیم جدی گرفته نمی شود. رفع موانع تولید اتفاق نمی افتد تا مشکلات را از دهان تولید کننده بشنوند.

مسئولان از پشت میز نمی توانند رفع مانع تولید کنند، تولید کننده باید اشکالات را مطرح کند و مسئولان تصمیم بگیرند، اما متاسفانه در بدنه وزارت جهاد کشاورزی هم تصمیم گیری ها منفعلانه و با تاخیر است

اکبریان با تاکید بر اینکه مسئولان از پشت میز نمی توانند رفع مانع تولید کنند، اضافه کرد: تولید کننده باید اشکالات را مطرح کند و مسئولان تصمیم بگیرند، اما متاسفانه در بدنه وزارت جهاد کشاورزی هم تصمیم گیری ها منفعلانه و با تاخیر است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران البرز گفت: در شرایطی که در کشور خشکسالی است و وزارت نیرو بابت کشت تابستانه کشاورزان آب تخصیص نمی دهد یا اگر هم در استان هایی تخصیص دهد ۵۰ درصدی است ما در سه ماهه آینده با حجم زیادی کمبود علوفه مواجه هستیم که دولت باید سازو کاری برای آن بچیند.

اکبریان با اشاره به اینکه دولت در سال ۹۴ و ۹۵ هم که کشور و دامداران با مشکل مواجه شدند، مقداری یونجه وارد کرد و بازار تنظیم شد، گفت: ما پیشنهادی برای واردات یونجه دادیم. امسال هم باید با فوریت در این مورد تصمیم گیری شود و مقدای یونجه وارد کند تا بازار به ثبات برسد.

وی با بیان اینکه نتوانستیم جواب مناسبی از ستاد تنظیم بازار در راستای ابلاغ نرخ شیر از بدنه وزارت جهاد کشاورزی بگیریم، افزود: موضوع را از طریق کمیسیون کشاورزی پیگیری می کنیم. آقای سادات نژاد مساعدت خوبی در این زمینه داشت و با آقای علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز جلسه ای گذاشتیم.

اکبریان ادامه داد: نماینده مردم کرج از تعدادی از واحدهای تولیدی دامداری نیز از نزدیک بازدید کرد و دامداران مشکلات خود را بازگو کردند. وی قول مساعد داد که از طریق کمیسیون برای تسهیل موانع دامداران استان کمک کند.

کد خبر: ۹۶٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha