۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
داروی ایرانی مقابل ویروس خارجی؛ وعده شرکتهای دانش بنیان برای اوایل ۹۹
تولید تب سنج الکترونیکی با یک پنجم قیمت؛

داروی ایرانی مقابل ویروس خارجی؛ وعده شرکتهای دانش بنیان برای اوایل ۹۹

یاسوج- امروز که جهان با ویروسی ناشناخته با نام کویید۱۹ مواجه شده است، شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری می توانند پتانسیل های خود را در راستای مقابله با این ویروس چه در بعد داروها و چه در استفاده از ظرفیت ها برای کمک به مقابله و پیشگیری ارائه کنند.

صدیقه امیدی؛ خبرگزاری بازار- در کهگیلویه و بویراحمد نیز با استفاده از ظرفیت یکی از شرکتهای دانش بنیان به وسیله پهبادها، بیمارستان محل بستری بیماران مبتلا با کرونا در استان ضدعفونی شد.

شاید امروز اهمیت استارتاپها بیشتر به چشم بیاید و ایجاد فضای رقابتی برای معرفی ایده ها سبب شود که تلاش برای معرفی ایده ها، افزایش و تمرکز بر روی اهدف بیشتر شود.

در این راستا رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برای حمایت از ایده‌ها و طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پنج هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص می یابد، گفت: در ابتدا طی فراخوان از شرکت‌هایی که اقلام یا محصولاتی در این زمینه تولید می‌کنند، دعوت به عمل آمد.

علی وحدت محورهای این فراخوان را شرکت‌های تولیدکننده ژل و مواد ضد عفونی، دستگاه‌های ضدعفونی کننده، ماسک و روپوش و تجهیزات مشابه، کیت‌های تشخیص بیماری کرونا، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها و شبیه‌سازها و نرم‌افزارهای مدل‌سازی و داروهای کنترل عوارض ویروس کووید ۱۹ عنوان کرد.

وی می افزاید: بیش از ۲۰۰ شرکت اعلام آمادگی کردند و بعد از ارزیابی این میزان اعتبار برای کمک در این زمینه در نظر گرفته شد که از طریق شبکه عاملیت در سطح کشور مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری توزیع خواهد شد.

وحدت با بیان اینکه تا پایان سال جاری شرکت‌ها امکان استفاده از این اعتبار را دارند، می افزاید: صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان نهاد تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، حمایت‌های ویژه‌ای برای تولید محصولات و خدمات مرتبط با کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا مصوب کرده و شرکت های دارای طرح های مرتبط  باید تاییدیه از مراجع ذی‌صلاح داشته باشند.

وی تصریح می کند: سازمان غذاو دارو، اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، ستاد فناوری نانو و زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مکلف شده اند که درخواست‌ها را سریع بررسی کنند.

وحدت می افزاید: شیوع ویروس کرونا کسب‌وکار برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان را تحت تاثیر قرار داده و طبق مصوبه هیات عامل صندوق، آمادگی داریم تا به شرکت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می‌شوند، تسهیلاتی برای جبران آسیب‌های ناشی از این وضعیت بپردازیم.

کیت های ساخت کشور برای تشخیص کرونا تا اوایل سال۹۹ تولید می شوند

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته برای سه شرکت در استان‌های یزد، اصفهان و بوشهر تسهیلات مصوب کردیم، می افزاید: این شرکتها در زمینه تولید ژل و محصول ضدعفونی کننده و ماسک فعالیت می‌کنند و برای صرفه جویی در زمان و پرهیز از سفر، این حمایت‌ها از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی به شرکت‌ها اختصاص یافت و همچنین ظرفیت تولید برخی شرکتها نیز افزایش یافته و تمرکز خود را به جای تامین منابع مالی به امر افزایش تیراژ و بهبود خط تولید منعطف کرده اند.

وحدت بیان می کند: در مورد کیت‌های تشخیص کرونا نیز چون باید تحقیق و توسعه تکمیلی انجام و مجوزهای فوری از سازمان‌هایی مثل سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه مرجع اخذ شود، تا اوایل سال آینده باید منتظر ورود کیت‌های تولیدی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به بازار باشیم.

به نظر می رسد با توجه به فعالیت پارکهای علم و فناوری در راستای توسعه کسب و کار دانش‌بنیان و افزایش کارآفرینی و استفاده از نوآوری و گروه‌های جوان و دانشگاهی، شرکت‌ها می‌توانند در زمینه طراحی و ساخت ماسک، دستگاه‌ها و محصولات ضد عفونی کننده، نرم‌افزارهای مدل سازی و شبیه سازی، کیت و دارو در این برهه زمانی کارایی مهمی داشته باشند.

شرکتهای دارویی در تلاش برای ساخت دارو هستند

به گفته رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد می توان از ظرفیت شرکتهای تولید کننده گیاهان دارویی در راستای ساخت داروی گیاهای استفاده کرد.

شمس الدین هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: برخورداری از دانش و فناوری نوین دارویی برای بومی‌سازی و توسعه محصولات دارویی جدید، با تکیه بر نیروهای متخصص و متعهد از فعالیتهایی است که در شرکتهای دانش بنیان دارویی انجام می شود.

وی بیان می کند: این شرکتها در راستای ارتقای کیفیت محصولات و حرکت در مسیر استقلال صنعت داروسازی کشور قدم برمی دارند و توسعه دانش بنیان فناوری های نوین داروسازی از طریق انجام تحقیقات دارویی در حوزه تولید مواد اولیه، محصولات نهایی و خدمات مهندسی داروسازی در این شرکتها انجام می شود.

هاشمی با اشاره به فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان استان در راستای مقابله با کرونا، اظهار می کند: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا شیب صعودی پیدا کرده، گند زدایی و ضدعفونی محیط های عمومی بسیار مهم است و در این راستا در استان، شرکت صنعت آوران رایان که سازنده پهپاد های سمپاش و کشاورزی، است با استفاده از پهبادها اقدام به ضد عفونی و گند زدایی بیمارستان شهید جلیل یاسوج کرد.

در این روزها که کشور نیازمند تولید محصولاتی چون ماسک، تب سنج، مواد ضدفونی و ... است شرکتهای دانش بنیان می توانند توانایی خود را محک بزنند.

ساخت تب سنج با یک پنجم قیمت نمونه خارجی

مدیرعامل شرکت گسترش کاربرد فناوری آریونت در این راستا به خبرنگار بازار گفت: شرکت آریونت از شرکتهای فناور کهگیلویه و بویراحمد است که برای ساخت تب سنج های الکترونیکی با دقت بالا اعلام آمادگی کرده است.

مومنی افزود: این شرکت در گذشته در زمینه ساخت لیزر تحقیقاتی داشت و به همین دلیل طراحی های اولیه ای از تب سنج داشتیم که پس از فراخوان دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت شرکت هایی که توان تولید یا تغییر ساختاری برای ساخت محصولات مبارزه با شیوع کرونا را دارند اعلام آمادگی کردیم.

وی بیان داشت: این شرکت نمونه اولیه را ساخته و تمامی تست های آن نیز با موفقیت سپری شده و این نمونه صد در صد قابل رقابت با مشابه خارجی آن است با قیمت یک پنجم نمونه وارداتی است.

مومنی تصریح می کند: با ظرفیت تولید فعلی، ما توان ساخت ۵۰۰ دستگاه از این تب سنج را در استان داریم.

وی اظهار می کند: در صورت همکاری و مساعدت دولتی می توانیم ظرفیت تولید  را افزایش دهیم.

مومنی با بیان اینکه تب سنج های الکترونیکی اغلب وارداتی هستند، می گوید: اگرچه ویروس کرونا جدید و ناشناخته است اما تب سنج به عنوان وسیله اولیه شناسایی بیماران کرونایی وسیله جدیدی نیست با این حال شیوع ویروس کرونا نشان داده که در کشور از ساخت محصولاتی بدون پیچیدگی تکنولوژی نیز غافل بوده ایم.

به نظر می رسد بسیاری از مشکلات در خصوص کمبود کیت های تشخیص بیماری کرونا تا مواد مورد نیاز و همه آنچه که می توان در کشور تولید کرد، با اندکی تلاش بیشتر و توجه به نخبگان و فناوران قابل حل باشد.

شیوع کرونا زمانی برای محک شرکتهای دانش بنیان

معاون پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اکنون بهترین زمان برای شکوفا  کردن ظرفیت های علمی در کشور است، گفت: این روزها بهترین زمان برای این است فناوران عملکرد و توان خود را به نقد و آزمایش بگذارند و به یاری مردم بیایند.

علی طیبی در گفتگو با خبرنگار بازار می افزاید: دانشجویان و دانش پژوهان با طرح ایده های نو می توانند برای  ورود به حوزه دارویی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اکنون چند شرکت دانش بنیان در کشور در حال تولید داروی گیاهی برای درمان کرونا هستند، می گوید: دو شرکت دیگر در زمینه تولید دو داروی دیگر فعالیت می‌کنند که برای افراد دارای علائم کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حلق و بینی را عاری از هر گونه ویروس کند.

طیبی با اشاره به لزوم به میدان آمدن همه شرکتهای دانش بنیان برای مقابله با این ویروس، اظهار می کند: اکنون زمان آن است که از همه توان خود برای مقابله با این ویروس استفاده کنیم.

وی می افزاید: یکی از فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان در کشور، تولید ماسک‌های تنفسی نانو و مواد ضدعفونی‌کننده است.

طیبی اظهار می کند: تقویت شرکتهای دانش بنیان در چنین روزهایی می تواند راه را هموار کند و در این راستا شناسایی ایده ها بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه دانشگاهها و موسسات بایستی در حوزه فناوری به یک تمرکز کاری برسند، می افزاید: شکل گیری کار گروهی میان ادارات، دانشگاه ها و مجموعه های علمی، پژوهشی و فناوری از ویژگیهای پارکهای علم و فناوری با برگزاری استارتاپها است.

به گزارش خبرنگار بازار، ویروس چینی همچنان در جهان قربانی می گیرد و این امر لزوم تلاش بیشتر برای یافتن دارویی برای درمان را می طلبد و دراین میان شاید شرکتهای دانش بنیان بتوانند هر چه زودتر راهی برای نجات جان کسانی بیابند که در معرض تهدید این ویروس هستند و سلامت و اقتصاد را هدف قرار داده و پایش حتی به هفت سین ایرانیها نیز رسیده است.

کد خبر: ۹٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha