۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
ارز نیمایی بازدارنده توسعه صادرات/ کارت‌های بازرگانی حذف شود
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران وروسیه:

ارز نیمایی بازدارنده توسعه صادرات/ کارت‌های بازرگانی حذف شود

رشت- عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: سیاست ارز نیمایی بزرگ‌ترین عامل بازدارنده توسعه عملکرد صادرات کشور است و موجب کاهش ۱۷ درصدی توان رقابتی صادرکنندگان قانونمند در بازارهای هدف می‌شود.

سید جلیل جلالی فر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، راه اندازی و فعال کردن کریدور شمال- جنوب را با هدف ایجاد اتحاد بین المللی جدید را از جمله اقدامات روسیه در تنظیم و تصویب سند راهبردی ۸ نوامبر سال ۲۰۱۷ عنوان کرد و افزود: طبق برنامه زمان بندی برای تحقق اهداف بزرگ در این استراتژی، اقداماتی در حال اجرایی شدن است.

مشاور اتاق بازرگانی گیلان، توسعه و تقویت زیرساخت های حمل و نقلی کریدور را از جمله این اقدامات ذکر کرد و گفت: این استراتژی با همکاری چین که امروز دارای قدرت اقتصادی جهان است، شتاب جدی خواهد گرفت.

به گفته وی، مسیر کریدور شمال و جنوب از قلمرو جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشور های آفریقای شمالی و شرقی از اقدامات مهم است.

سهم ۱۶ درصدی ایران در بازار روسیه
جلالی فر، با بیان اینکه روسیه با داشتن سه مزیت اصلی مهم ترین بازار هدف در جهان است، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود دو تهدید جدی در پیش روی صادرات محصولات غذایی، باغی، کشاورزی، لبنی و آبزی پروری، سهم کشور ما در این زمینه ۳۶۶ میلیون دلار یعنی ۱۶ درصد در بازار روسیه است.

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه ادامه داد: در صورت عدم برنامه ریزی دولت شاهد کاهش بسیار شدید صادرات در این زمینه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که با وجود مزیت بزرگی و تنوع بازار روسیه، کشور ما با صرف هزینه های گزاف رفت و آمد مجموعه دست اندرکاران وزارت صمت و سایر سازمان های دولتی از جمله اتاق های بازرگانی، موفق به استفاده کارآمد از فرصت های بازار هدف نبوده است.

جلالی فر، بزرگی بازار روسیه، موقعیت مناسب و موقعیت ڑئوپلیتیکی و ژئواکونومی را سه مزیت اصلی روسیه برای صادرات برشمرد و یادآور شد: دولت باید ضمن تاکید بر عضویت دائم در اوراسیا در ایجاد زیرساخت های لجستیکی در قالب تعریف عام زنجیره تامین، متمرکز و اقدام کند.

وی توسعه همگرایی های منطقه ای، استانی و تعیین اهداف راهبردی همکار با توجه به ظرفیت های مشترک را مورد تاکید قرار داد.

این فعال اقتصادی متذکر شد: قطعا با تغییر مدیریت در دولت سیزدهم، فرد توانمند و جهادی و با اختیارات مدیریتی بیشتر راه توسعه عملکرد صادرات را دنبال خواهد کرد.

کارت‌های بازرگانی عامل رانت تجاری است
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه وجود کارت بازرگانی و سیستم ثبت سفارش واردات کالا را مهم ترین عامل ایجاد رانت تجاری در کشور دانست.

جلالی فر اظهار کرد: در هیچ کشوری برای تجارت الزامی در دریافت کارت بازرگانی برای واردات و سیستم ثبت سفارش واردات کالا وجود ندارد و این دو عامل غیر ضروری از چرخه فعالیت تجاری کشور باید حذف و مقررات جدید و سیاست درست تجاری کشور جایگزین شود.

وی به چالش بزرگ سیاست ارز نیمایی و نحوه تعیین نرخ دستوری و اثرات منفی آن بر صادرات اشاره کرد و گفت: سیاست ارز نیمایی بزرگ ترین عامل بازدارنده توسعه عملکرد صادرات کشور است.

مشاور اتاق بازرگانی گیلان افزود: این سیاست موجب کاهش ۱۷ درصدی توان رقابتی صادرکنندگان قانونمند در بازارهای هدف می شود.

به گفته وی، سیاست ارز نیمایی مانع برگشت ارز حاصل از صادرات در چرخه اقتصادی کشور می شود.

کد خبر: ۹۶٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha