۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
قیمت‌ها در بورس کالا مهندسی می‌شود/ نقش مافیا در صنعت فولاد
رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران:

قیمت‌ها در بورس کالا مهندسی می‌شود/ نقش مافیا در صنعت فولاد

تبریز- رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: قیمت‌ها در بورس کالا مهندسی می‌شود و این موضوع ضربات سنگینی بر پیکره صنعت فولاد کشور وارد می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، سید احمد رضوی عصر امروز سه شنبه در نشست خبری در هتل کایای تبریز با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی قطب تولید فولاد در شمال غرب کشورمان است، افزود: در کشورمان به وفور سنگ آهن و مواد اولیه موردنیاز فولاد سازان را داریم ولی با این حال شاهد مشکل جدی در تامین مواد اولیه مورد نیاز برای واحدهای نورد فولادی هستیم.

وی با اشاره به اینکه نهمین کشور تولید کننده فولاد دنیا هستیم، ادامه داد: سال گذشته ۳۲ میلیون تن مواد خام فولاد در کشور تولید شده است.

رضوی با اشاره به اینکه شاهد مهندسی قیمت و عرضه مواد اولیه در بورس کالا هستیم، گفت: مهندسی قیمت، آفت فولاد کشور است. با همین مهندسی ها توسط مافیای فولاد شاهد رونق خام فروشی در کشور هستیم.

وی سپس گفت: بالاترین صادرات بخش خصوصی بعد از نفت و پتروشیمی در ایران فولاد است ولی تولید و سهم صادرات فولاد ما در بازارهای جهانی با مهندسی قیمت در خطر بوده و از دست می‌رود.

رضوی افزود: در بازار ایران فولاد قیمت بالاتری نسبت به قیمت جهانی و نرخ صادراتی دارد. تعرفه های سنگین کشورهای وارد کننده نیز بازدارنده صادارت است که علت آن خام فروشی ما ایرانی ها است.

وی بر ضرورت خروج انحصار از بازار سرمایه نیز تاکید کرد و گفت: در دولت سیزدهم پیش بینی می شود تا بورس به آرامش برسد و انتظاری که از دولتمردان جدید داریم این است که بخش خصوصی هم وارد بازار سرمایه شود و انحصار از بورس خارج شده و شرکت ها به سمت شفاف سازی بروند.

رئیس انجمن نوردکاران فولاد ایران عدم نظارت و فرمایشی بودن بورس کالا را مهمترین مشکل صنعت فولاد کشور عنوان کرد و افزود: مصوبات و تصمیم های شبانه و غیرکارشناسی باعث شده تا بازارهای جهانی را از دست بدهیم.

رضوی با بیان اینکه تحریم در بخش فولاد تاثیر چندانی نداشته است، گفت: خود تحریمی بیشتر موثر بوده و متاسفانه قیمت گذاری فولاد از دولت و بورس گرفته شده و به مافیا سپرده شده است.

وی میزان صادرات مواد خام فولادی کشور در سال ۹۸ را چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تن بیان کرد و ادامه داد: صادرات این مواد در سال گذشته به ۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تن افزایش یافت.

رضوی بر ضرورت نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در بخش فولاد و نورد تاکید کرد و گفت: همچنین باید چالش های زنجیره تولید فولاد نیز برطرف شود.

کد خبر: ۹۶٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha