صرافی های غیرمتمرکز؛ نسل جدید فعالیت های مالی بلاکچین
بازار گزارش می دهد

صرافی های غیرمتمرکز؛ نسل جدید فعالیت های مالی بلاکچین

صرافی های غیرمتمرکز گام بعدی منطقی در تکامل بخش رمزارزها محسوب میشود. این بسترهای معاملاتی کارآمدتر ، امنیت بالاتر و انعطاف پذیری بیشتری را در اختیار کاربر قرار میدهد.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: بسیاری افراد صرافی های غیرمتمرکز را گام بعدی منطقی در تکامل بخش رمزارزها می دانند. این بسترهای معاملاتی همتا به همتا (P۲P) همچنین UX های کارآمدتر ، امنیت بالاتر و انعطاف پذیری بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند. برای این که درک بهتری از مبحث تمرکز و عدم آن داشته باشیم، داشتن یک دانش اساسی درباره شبکه بلاکچین –که یک دفترکل غیرمتمرکز است- مفید است.

به طور سنتی، صرافی های متمرکز از طریق یک سازمان مرکزی فعالیت می کنند که وظیفه نظارت و تایید کلیه معاملات را به عهده دارد. مشکل استفاده از صرافی های متمرکز این است که هکرها می توانند صرافی  را هدف قرار داده و میلیون ها دلار به سرقت ببرند. با یک مطالعه اجمالی در اینترنت می توان به نمونه های زیادی از صرافی هایی که هک شده اند، برخورد. در نتیجه‌ی این حملات هکری، سازمان مرکزی متحمل خسارات زیادی شده است که در بسیاری از موارد نیز این شرکت ها به دلیل ضرر و زیان مجبور به توقف فعالیت های خود می شوند.

صرافی های غیرمتمرکز این نگرانی را برطرف می کنند. در واقع، بستر صرافی های غیرمتمرکز هرگز دارایی ها را مستقیما در خود نگهداری نمی کند، بلکه از قراردادهای هوشمند برای فعال کردن مبادله بلادرنگ کیف پول به کیف پول استفاده می شود. هنگامی که کاربری دارایی خود را از طریق صرافی غیرمتمرکز مبادله می کند، در واقع از بستر صرافی غیرمتمرکز برای ارتباط با فروشنده یا خریدار استفاده می کند. به این ترتیب، نقطه ضعف بزرگی در این بسترها برای سوء استفاده یک هکر وجود ندارد.

به عنوان مثال، صرافی غیرمتمرکز Uniswap یک بستر معرفی سازوکار نوآورانه تحت عنوان «ساخت خودکار بازار» است. این پروتکل امکان تسویه حساب تقریبا بلادرنگ بین طرفین معامله را فراهم می کند. نکته مهم این است که پروتکل یونی سوآپ قرار است معاملات را تا حد ممکن نزدیک به ارزش بازار فعلی ببندد. کاربران حتی می توانند رمزارز خود را به دیگری قرض دهند و از طریق ویژگی Pooling  سود کسب کنند.

معایب صرافی های غیرمتمرکز
۱. جفت ارزهای محدود: صرافی های غیرمتمرکز در حال حاضر تعداد کمی از رمزارزهای موجود را پشتیبانی می کنن. بسیاری از اوقات صرافی به شما امکان نمی دهد که یک رمزارز را مستقیما با رمزارز دیگر معامله کنید، به خصوص وقتی که این جفت ارز از رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین و اتریوم نباشد. بنابراین، برخی اوقات کاربران این صرافی ها مجبور به خرید بیت کوین می شوند تا از طریق آن بتوانند برای خرید رمزارز مورد نظر خود استفاده کنند. این امر باعث افزایش کارمزد معامله و تاخیر در انجام آن شود.

۲. برخورد تریدها به هم: روش کار بلاکچین به این صورت است که تراکنش ها را به صورت بلوک جمع می کند و سپس آنها را پردازش می کند. برای این که تراکنش ها صورت بگیرند، انجام برخی از پروتکل ها نیاز است که ممکن است ۵ تا ۱۰ ثانیه طول بکشد و زمانی که بیش از یک دستور ارسال شود، دستورها بصورت تک تک اجرا می شوند و نه همزمان. این امر منجر به یک پدیده به نام «برخورد ترید» می شود که این مشکل با افزایش کاربران تشدید می شود.

۳. دستکاری بازار: صرافی های غیرمتمرکز هنوز مسیر پیش روی خود دارند تا بتوانند تکنیکی را برای برقراری ارتباط بین خریدار و فروشنده ایجاد کنند. این فناوری کمک می کند تا «افراد خارجی» نتوانند به اردرهای تایید نشده دسترسی پیدا کرده و از آنها به نفع خود استفاده کننده. برای حل این مشکل، پروژه Ox در تلاش است تا یک بستر نیمه غیرمتمرکز ارائه کند. اما اینکه آیا این کار مثمر ثمر خواهد بود یا خیر، هنوز مشخص نیست و باید منتظر ماند.

سخن پایانی

برای درک بهتر نحوه کار صرافی های غیرمتمرکز، نیاز به ذکر است که منحصر به فردترین ویژگی صرافی های غیرمتمرکز این است که کاربران کنترل کاملی بر دارایی های دیجیتالی خود دارند و از این که دارایی پورتفوی خود را در معرض دید خریداران بالقوه قرار بدهند، خیالشان راحت است. در این نوع صرافی ها هیچ سرور مرکزی وجود ندارد و تمام امنیت و حریم خصوصی معاملات کاملا توسط خود کاربر کنترل می شود.

تهیه شده توسط شرکت ویستو. شرکت ویستو بیش از یک دهه است که در زمینه فناوری اطلاعات، برنامه نویسی و تولید نرم افزار فعالیت دارد. ویستو پس از آینده پژوهی چند ماهه، سرانجام در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد لابراتوار تخصصی بلاکچین وارد این عرصه از تکنولوژی شد. خدمات ویستو منطبق با قوانین کشور شامل این موارد می شوند: طراحی و ایجاد بسترهای بلاکچین، خرید و فروش و تسهیلگری رمزارز،  ایجاد درگاه های رمزارز ،  فروش ریگ استخراج رمزارز، مشاوره سرمایه گذاری در رمزارز و پروژه های بلاکچین ، آموزش برنامه نویسی بلاکچین، آموزش تحلیل بازار رمزارز و در نهایت ایجاد مرجع علمی بلاکچین با راه اندازی رسانه میتبکس جهت تولید محتوای تخصصی.

کد خبر: ۹۶٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha