همه آنچه که باید درباره طرح ریجستری بدانید

همه آنچه که باید درباره طرح ریجستری بدانید

ریجستری، اصالت کالاهای ارتباطی را در سامانه همتا برای جلوگیری از قاچاق این کالاها بررسی می‌کند.

به گزارش بازار، این روزها حتما درباره طرح رجیستری فاز دوم که شامل دستگاه‌های سیمکارت خور می‌شود، چیزهایی شنیده اید. البته طرح رجیستری تبلت‌ها و دستگاه‌های سیمکارت خور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود و حالا به نظر می‌رسد طبق گفته سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، این طرح نهایی شده و از اواسط تیر اجرایی می‌شود. برای این که بیشتر درباره رجیستری بدانید، باید بگوییم که این طرح از آذر سال ۹۶ برای گوشی‌های همراه در حال اجراست و طبق آمارهای ارائه شده موفقیت خوبی را به همراه داشته است. معایب و مزایای این طرح، تاثیر اجرای آن بر قیمت‌ها و همین طور  نحوه اجرای آن آنرا در این مطلب دنبال نمایید.

رجیستری چیست و چرا اجرا می‌شود؟
رجیستری به این معنی است که اصالت کالای ارتباطی در سامانه همتا بررسی شود. این طرح برای جلوگیری از قاچاق کالاهای ارتباطی از جمله گوشی‌ها و تبلت‌ها اجرا می‌شود. در طرح رجیستر دستگاه‌های سیمکارت خور، هر دستگاهی که نتواند از سامانه همتا جواز دریافت خدمات و سرویس را بگیرد، فقط به مدت ۳۰ روز این امکان را دارد که از اپراتورهای داخلی خدمات دریافت کند و بعد از ۳۰ روز قطع دسترسی می‌شود.

مزیت رجیستری برای خریداران چیست؟
طرح رجیستری دو مزیت مهم برای خریداران دارد؛ اول این که واردات قانونی دستگاه ارتباطی تنها با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش مناسب صورت می‌گیرد، بنابراین در صورت بروز مشکلات، خریدار ایراد کالای خود را به صورت قانونی پیگیری می‌کند.

دومین مزیت طرح رجیستری برای مصرف‌کنندگان این است که دستگاه‌های وارداتی باید به صورت اجباری، تست‌های «SAR» را انجام دهند که طی آن مشخص می‌شود آیا میزان تشعشعات گوشی مجاز است یا خیر؛ با این حساب دستگاه‌های ورودی، نمونه‌گیری می‌شوند و تحت بررسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار می‌گیرند.

تاثیر رجیستری بر قیمت‌ها
برخی مدعی هستند با رجیستری دستگاه‌های ارتباطی، باید در هفته‌های آینده منتظر گران شدن تبلت و ساعت‌های هوشمند باشیم. در همین زمینه رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم‌جانبی به پیوست گفته: «بیشتر تبلت‌های موجود در بازار هم اکنون به صورت قاچاق به کشور وارد و قیمت آن هم با دلار آزاد محاسبه می‌شود. در حالی که پس از اعمال رجیستری، واردات تبلت‌ها قانونی می‌شود و خرید و فروش آن با ارز نیمایی صورت می‌گیرد، پس قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده نهایی بیشتر نخواهد شد. البته احتمال دارد در فاصله یک یا دو ماه پس از اعمال طرح رجیستری تا زمان واردات قانونی، قیمت تبلت‌های موجود در بازار توسط سوداگرانی که به دنبال فرصت‌های این چنینی هستند، گران شود.»

با دستگاه رجیستر نشده چه کنیم
بد نیست این موضوع را بدانید که رجیستری تنها مربوط به سیمکارت شماست، اگر گوشی رجیستری نشود، سیمکارت آن بعد از یک ماه غیرفعال می‌شود و نمی‌توانید با کسی تماس بگیرید یا از نت همراه استفاده کنید، اما دیگر بخش‌های گوشی به طور کامل قابل استفاده خواهد بود. همچنین می‌توانید گوشی و تبلت را با وای فای به اینترنت وصل کنید.

صحبت‌های سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا از زمان، نحوه و دستاوردهای طرح رجیستری
دهقانی‌نیا می‌گوید که با توجه به قانون برنامه و بودجه و الزامی که برای آن در نظر گرفته شده، طرح رجیستری دستگاه‌های سیمکارت خور اجرایی شده و بر این اساس باید تمام دستگاه‌های سیمکارت خور اعم از تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمندو دستگاه‌های کارت خوان به طرح رجیستری بپیوندند.

تا کی وقت داریم؟
حمیدرضا دهقانی‌نیا در باره زمان بندی این طرح می‌گوید: «تمامی ساعت‌های هوشمند باید تا قبل از ۱۲ تیر امسال با قرار دادن سیمکارت و انجام حداقل یک فعالیت دستگاه خود را رجیستر کنند وگرنه در آینده با مشکلاتی همراه می‌شوند. در خصوص دیگر دستگاه‌های سیمکارت خور هم مردم تا ۱۹ فروردین زمان دارند. البته هنوز برای تبلت‌ها زمانی اعلام نشده، اما به مردم توصیه می‌کنیم از همین الان در تبلت شان سیمکارت قرار دهند و با آن شماره گیری کنند.»

دستاوردهای طرح رجیستری موبایل
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در ادامه از دستاوردهای طرح رجیستری موبایل برای دولت و مردم اظهار کرد: «طرح رجیستری موبایل از زمان اجرا تا کنون دستاوردهای مهمی داشته که یکی از آن‌ها تبدیل سهم ۹۰ درصدی قاچاق واردات تلفن همراه به واردات رسمی بوده که باعث کاهش ۶.۳ میلیارد دلاری قاچاق موبایل در کشور شده است. همچنین اجرای طرح رجیستری موبایل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی الحساب برای دولت درآمد داشته است.»

او افزود: «اجرای طرح رجیستری موبایل به ثبات نرخ ارز به واسطه کاهش تقاضا در بازار کمک و از قاچاق تلفن همراه جلوگیری کرده است. همچنین از ورود کالای بی کیفیت و غیراستاندارد با توجه به این که از تمامی تجهیزات وارداتی این حوزه تست سلامت گرفته می‌شود، جلوگیری کرده است.»

حجم قاچاق و میزان درآمد از اجرای این طرح
دهقانی‌نیا درباره حجم قاچاق و درآمد دولت از رجیستر دیگر دستگاه‌های سیمکارت خور هم گفت: «بر اساس برآوردهای صورت گرفته، سالانه ۲.۲ میلیون دستگاه به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود که با اجرای این طرح از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری جلوگیری می‌شود. همچنین پس از اجرای این طرح، تخمین زده می‌شود در بازه یک ساله ۷۰۰ میلیارد تومان از محل حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی الحساب برای دولت درآمد داشته باشد.»

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان گفت: «بعد از ۱۲ تیر اگر مردم خواستند ساعت هوشمند بخرند باید از طریق کد دستوری # ۷۷۷* استعلام اصالت را بگیرند و متن پیامک را با دستگاهی که می‌خرند، مطابقت دهند تا از اصالت آن مطمئن شوند.»

کد خبر: ۹۶٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha