۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
طرح الحاق یک تبصره به قانون بیمه محصولات کشاورزی به کمیسیون ارجاع شد
با موافقت نمایندگان و جهت بررسی بیشتر؛

طرح الحاق یک تبصره به قانون بیمه محصولات کشاورزی به کمیسیون ارجاع شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با ارجاع طرح الحاق یک تبصره به قانون بیمه محصولات کشاورزی به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی موافقت کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۸ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به قانون بیمه محصولات کشاورزی با ۱۲۷ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن، اخطار علیرضا سلیمی درخصوص مغایرت طرح مذکور با اصول ۴۴، ۱۱۰ و ۷۵ قانون اساسی را وارد دانسته و با ارجاع این طرح به کمیسیون کشاورزی مجلس جهت بررسی بیشتر موافقت کردند.

براساس این گزارش علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز در اخطار قانون اساسی با استناد به اصول ۴۴، ۱۱۰ و ۷۵ گفت: این طرح بنا بر سیاست‌های مندرج در بند ۲- ۹ و ۱۱ که بیمه بازرگانی اشاره دارد، مغایرت داشته ضمن اینکه باید توجه شود که ما قرار است این بیمه‌ها را دولتی کنیم. همچنین بر اساس بند (۱۱) اصل ۱۱۰ مجلس حتما باید برای طرح‌هایی که ارائه می‌شود ساز و کاری در جهت عدم مغایرت با اصل ۷۵ بیندیشد که در رابطه با این طرح عملیاتی نشده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این طرح با اصل ۴۴ و ۱۱۰ نیز بر اساس سیاست های کلی ابلاغ شده، مغایرت دارد، همچنین در زمان اجرا با بند الف ماده ۶ قانون برنامه نیز مغایرت خواهد داشت. ضمن اینکه ما در این رابطه قانون داریم بنابراین این طرح از اساس قابل طرح نیست.

وی در پایان در قالب تذکری تأکید کرد: دولت در حال افتتاح طرح‌های نیمه‌کاره بوده که فقط هزینه آن باقی خواهد ماند کما اینکه ۵۲۰ هزار میلیارد به بانک بدهی داشته، ۳۲۰ هزار میلیارد کسری بودجه و ۳۴۰ هزار میلیارد برای اوراق بهادار باید بپردازد بنابراین باید مانع از تداوم این روند شویم.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، اخطار مطرح شده را وارد دانسته و آن را به رأی نمایندگان گذاشت.

مجتبی یوسفی در گفت وگو با خانه ملت درباره سرنوشت طرح الحاق یک تبصره به بیمه محصولات کشاورزی گفت: این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست ارجاع شد.

مخالفان: طرح الحاق یک تبصره به بیمه محصولات کشاورزی بار مالی دارد
بر این اساس کاظم دلخوش اباتری در مخالفت با طرح مذکور گفت: در ماده ۷ طرح تقویت امنیت غذایی کشور، موضوعاتی مشابهی همانند طرح الحاق یک تبصره به بیمه محصولات کشاورزی مطرح شده است که باید این دو طرح را با یکدیگر تجمیع کرد، در غیر این صورت قانونگذاری زاید خواهد بود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم افزود: تشکیل این صندوق موجب تحمیل هزینه خواهد شد و بار مالی به دنبال دارد.

در ادامه علیرضا عباسی دیگر نماینده مخالف با این طرح گفت: قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ درباره هجوم وحوش به زمین های کشاورزی موادی دارد که در صورت عدم ملغی شدن و تصویب طرح کنونی، مشکل ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس اضافه کرد: در صورت تصویب طرح کنونی میان صندوق بیمه و سازمان محیط زیست مشکل ایجاد شده و کشاورزان و دامداران با مشکلات بسیار روبرو می شوند.

محمدحسن آصفری در مخالفت با طرح مذکور با بیان اینکه زیرساخت های مورد نیاز برای اجرای این طرح فراهم نشده، تصریح کرد: اگر برای حوزه کشاورزی دغدغه داریم، چگونه جوجه یک روزه را بیمه می کنیم، اما کشاورزی که ۷۰ سال در این حوزه زحمت می کشد را بیمه نکردیم.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم گفت: باید در مرحله نخست بیمه کشاورزان را دنبال کرد. از سوی دیگر چرا کشاورزان حق بیمه را پرداخت می کنند، اما در صورت بروز حادثه، پرداخت خسارت آنها به سختی صورت می گیرد.

موافقان: تصویب طرح الحاق یک تبصره به بیمه محصولات کشاورزی موجب دلگرمی کشاورزان می شود
براساس این گزارش جلال محمودزاده در موافقت با طرح الحاق یک تبصره به بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: این طرح ساعت ها در کمیسیون کشاورزی با حضور کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی و... مورد بررسی قرار گرفته است، از سوی دیگر از آنجا که طرح تقویت امنیت غذایی تاکنون در کمیسیون کشاورزی نهایی نشده، پس از تصویب کلیات این طرح، می توان آن را در برررسی طرح امنیت غذایی مدنظر قرار داد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه قانون شکار و صید نمی تواند جوابگوی خسارت وارد شده از سوی وحوش به مزارع کشاورزی باشد، تصریح کرد: این طرح مغایرتی با اصل ۷۵ ندارد.

همچنین محمدتقی نقدعلی در موافقت با طرح مذکور گفت: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم، باید از حوزه کشاورزی حمایت کنیم. متاسفانه در حال حاضر به دلیل ضعف مدیریتی و کمبود نهاده های دامی، شاهد کشتار دام ها هستیم. هر چند روز گذشته به آقای امیری در این زمینه تذکر داده و فیلم های موجود در فضای مجازی درباره کشتار دام مولد را به وی نشان دادم، اما آقای امیری پس از طرح این موضوع در هیات دولت از سوی وزیر جهاد کشاورزی پاسخی دریافت کرده مبنی بر اینکه این موضوعات تنها چند مورد بوده و ناشی از بیماری است. ایندر حالی است که در استان های مختلف شاهد این معضل هستیم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: قیمت سبوس از یک هزار تومان به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و دامدار نمی تواند برام دام خود کاه تهیه کند، در صورت ادامه این روند در آینده ای نه چندان دور با مشکل روبرو می شویم. با تصویب این طرح می توان موجب دلگرم شدن کشاورزان شد.

براساس این گزارش علی اصغر عنابستانی نیز در موافقت با طرح مذکور گفت: قانون بیمه محصولات کشاورزی نیازمند اصلاح است، زیرا نیاز کشاوزان را تامین نمی کند.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن افزود: هر چند ممکن است که این طرح ابهاماتی داشته باشد، اما می توان آن را اصلاح کرد. در حال حاضر علی رغم اینکه کشاورزان حق بیمه پرداخت می کنند، اما در زمان بروز زیان نمی توانند خسارت مورد نظر را دریافت کنند.

کد خبر: ۹۶٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha