۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
تهران نوآوران را می بلعد/ استارت آپ های شهرستانی را دریابید
در گفتگو «بازار» با یک بنیانگذار شتاب دهنده

تهران نوآوران را می بلعد/ استارت آپ های شهرستانی را دریابید

شتاب‌دهنده ها، مراکزی هستند که در راستای حمایت کسب و کارهای نوپا وارد این عرصه شده اند. به طوری که خدماتی همچون مربی گری، فضای کار اشتراکی، تأمین سرمایه اولیه را ارایه می دهند.

فرحنازسپهری؛ بازار-استارتاپ ها و یا همان کسب و کارهای نوپا در مسیر اجرای ایده های خود نیاز به تامین مالی و تزریق سرمایه درمراحل مختلف دارند. به طوری که این سرمایه از زمان آغازین اجرای ایده  یکی ا ز ذعدغدهای جوانان نوآور به شمار می رود. در عین حال که شتاب دهنده ها با حمایت  از آنها  در این مسیر گام برمی دارند اما در عین حال همچنان شمار وخدماتشان محدود است به ویژه که این مساله در شهرستانها بیشتر به چشم می خورد. در این میان یک شتابدهنده که در استان همدان بنیان گذاشته شد و به استارتاپهای همدانی خدمات ارایه می دهد معتقد است: شکاف میان امکانات، زیر ساختها، در تهران با سایر شهرها عاملی است که که تیم های خلاق در استان هایی که کمبود امکانات دارند یا از بین بروند یا در تهران مهاجرت و هضم شوند. 

همپیوند، شتاب دهنده ای برای به استارتاپ های همدانی

 به گفته علی خانقلی بنیانگذار همپیوند، این شتابدهنده  از سال ۹۷ فعالیت خود را در دانشگاه بوعلی سینا شروع کرد و از اوایل سال ۹۸ با تغییراتی که در هیئت مدیره این شتابدهنده صورت گرفت، فعالیت را بصورت جدی تر ادامه داد و شروع به تیم سازی در شهر همدان کرد. خدمات شتابدهنده به تیم های استارتاپی، فضای کار اشتراکی رایگان، اینترنت رایگان، خدمات مشاوره و منتورینگ، پلتفرم های اشتراکی پسا شتابدهی و برقرار کردن ارتباط با سرمایه گذاران و فعالان این اکوسیستم در ایران است،

 وی درباره حوزههایی مورد حمایت این شتابدهنده هم گفت: تمرکز ما بیشتر بر روی استارتاپهای حوزه تجارت الکترونیک و مخصوصا فناوری بلاکچین و فین تک است. ما پذیرای تیم هایی که این فناوری ها را زمینه های مختلف توسعه میدهند، هستیم.

در ادامه خانقلی درباره چگونگی و میزان سرمایه تخصیص یافته به استارتاپها توضیح داد: میزان سرمایه گذاری شتابدهنده روی تیم های موجود در این مجموعه از ۲۵ میلیون تومان تا نهایتا ۳۰ میلیون تومان به عنوان سرمایه بذری است. این سرمایه برای تیم ها هزینه می شود و با توجه به چرخه عمر استارتاپ و مراحل سرمایه گذاری روی آنها، این سرمایه گذاری ها صورت می گیرد.

همچنین وی به میزان سرمایه گذاری که  تاکنون صورت گرفته است، اشاره کرد و افرود: در حال حاضر مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان برای تیم ها و امور شتابدهنده هزینه شده است که از طریق سرمایه گذارهای خصوصی شتابدهنده همپیوند این مبالغ تامین شده است. در عین حال که سرمایه گذارهای خصوصی و اشخاص حقیقی به عنوان حامیان ما هستند.

خانقلی با اشاره به شمار استارتاپهای مورد حمایت این شتاب دهنده ، افزود: در حال حاضر  ۴ استارتاپ در این شتابدهنده  فعالیت دارند. این استارتاپ ها در حوزه های مختلف مانند کالا، خدمات، آموزش و سلامت هستند.

وی معتقد است با توجه به چالش ها و مشکلاتی که در این زمینه در شهر همدان و تیم های استارتاپی وجود دارد و این اتفاق برای اولین بار در همدان رخ می دهد، شاید رشد تیم های این شهر به اندازه کلان شهرها نباشد. ولی با وجود همه این مشکلات، تیم ها رشد خوبی داشته و به زودی به مرحله تجاری سازی خواهند رسید.

آماده نبودن اکوسیستم استان همدان برای پذیرفتن استارتاپ ها

 از سوی دیگر این شتابدهنده هم با چالشهای زیادی  دست و پنجه نرم می کند.

به گفته خانقلی بزرگترین چالشی که شتابدهنده اش  با آن روبرو است، آماده نبودن اکوسیستم استان همدان برای پذیرفتن و سازگار شدن با استارتاپ ها و تیم های نوآور است.

درا دامه وی افرود: بیشترین انرژی و زمان فعالیت ما به گسترش و جا انداختن این فرهنگ در استان همدان اختصاص دارد. به همین دلیل مشکلات زیادی در راه فعالیت ها ما تا امروز وجود داشته و تا حدودی سرعت کارها را کم کرده است.

همچنین وی درباره راهکارهایی که می تواند به حل این مشکل کمک کند، گفت: از آنجا که تشکیل یک اکوسیستم با همکاری نهاد های دولتی، خصوصی و مردمی شکل خواهد گرفت. پیشنهاد می کنم همه این مجموعهها سواد استارتاپی را در ساختار خود وارد کنند، همکاری بیشتری با تیم های خلاق و نوآور داشته باشند  تا موجب تقویت تیم های بومی استان شوند.

مهاجرت استارتاپ ها به تهران

همچنین این جوان معتقد است تفاوت امکانات، زیر ساختها، افراد و تیم هایی که در تهران تمرکز پیدا کرده اند با چیزی که در اکثر استان های دیگر می بینیم، بسیار زیاد است. این شکاف باعث می شود که تیم های خلاق، در استان هایی که امکانات مناسبی ندارند یا از بین بروند یا به تهران و شهرهای بزرگتر مهاجرت کنند.

وی به این پرسش که درباره  کمبود شتابدهنده نسبت به تهران چه اقدامی باید انجام شود، هم گفت: به نظر من حمایت از تشکیل اکوسیستم های محلی کارآفرینی درون هر استان و اعتماد بیشتر به تیم ها و مجموعه هایی که در هر استان وجو دارند، باعث می شود این مجموعه ها بتوانند در ابتدا به حیات خود ادامه بدهند و به رشد و شکوفایی برسند. چراکه همین تیم ها و مجموعه ها هستند که میتوانند زیرساخت های مورد نیاز برای رشد هر منطقه را فراهم کنند.

در عین حال وی از کمبودهای شتاب دهنده همپیوند به مواردی همچون عدم وجود تیم های استارتاپی قدرتمند، نبود هماهنگی و عدم حمایت از شتابدهنده همپیونداشاره کرد.  با وجودی که در حال حاضر شتابدهنده همپیوند به تیم ها و استارتاپ های که در استان همدان هستد، خدمات رسانی می کند. اما به گفته خانقلی ارائه خدمات شتابدهی به سایر استان ها در آینده ممکن خواهد شد.

ایجاد بازارهای باز، راهکاری برای سرمایه گذاریهای خرد و سرمایه گذاریهای فراسرزمینی

از طرفی دیگر خانقلی در خصوص چگونگی حمایت دولت از سرمایه گذاری روی استارتاپها توضیح داد: دولت باید از صندوقهایی که توسط بخش خصوصی ایجاد می شود حمایت کند. این حمایت می تواند به صورت مشارکت چندجانبه بین چند صندوق ایجاد شود و زیرساختها و بسترهای مالی که در آن پول مستقیمی توسط دولت تزریق نشود، بلکه فضا برای سرمایه گذاری روی استارتاپها و ایدهای نوآورانه را تقویت کند. سپس باید با ایجاد بازارهای باز، زمینه را برای سرمایه گذاریهای خرد و سرمایه گذاریهای فراسرزمینی مهیا کند. کاهش تصدی گری دولت و سرمایه گذاریهای شرکتهای خصولتی در حوزه استارتاپها خود مشکلی برای جهت دهی اشتباه و موج زدگی این حوزه ایجاد کرده است. در ادامه افزود: همچنن دولت با حمایت از شتابدهنده ها و حلقه های واسط بین صنعت و سازمانها و استارتاپها با رویکرد نوآوری باز می تواند در این زنجیره نقش تسهیلگر را داشته باشد.

 دولت با حمایت از شتابدهنده ها و حلقه های واسط بین صنعت و سازمانها و استارتاپها با رویکرد نوآوری باز می تواند در این زنجیره نقش تسهیلگر را داشته باشد

بنیانگذار همپیوند به این پرسش که چه موانع دست وپاگیر در حمایت از پروژه ها وجود دارد پاسخ داد: عمده مشکلات استارتاپها در بخش مثل مالیات، بیمه، بانک و در کل بیشترین مشکل در حوزه مجوزها می باشد. مثلا در حوزه سلامت  ایجاد مجوز ابزاری برای کنترل، ویژه خواری و سایر صورت  گرفته است و جوانها و تیمهای مستعد را از بازار اصلی دور نگه می دارند. انگار که در وزارت بهداشت چیزی بعنوان بازار سلامت، اپراتورهای سلامت، پرونده سلامت دیده نشده است ، که بتواند بصورت خصوصی ایجاد گردد. برای اینکه بتوانیم به یک جامعه درست برای اقتصادی پایدار برسیم باید بتوانیم به عدالت اقتصادی و رقابتهای سالم و تسهیل سرعت رشد ایده های نوآورانه دست پیدا کنیم.

ایده خوب و ارایه ایده؛ ابزاری برای جذب سرمایه گذار حقیقی

اما برای جذب سرمایه گذار حقیقیی وی گفت: برای استارتاپ هایی که قصد دارند از سوی اشخاص حقیقی سرمایه جذب کنند به نظرم دو فاکتور بسیار مهم وجود دارد. داشتن یک ایده خوب و نیازسنجی شده، و داشتن یک سری ابزار مناسب برای ارائه دادن ایده به سرمایه گذار.

همچنین همپیوند برای توسعه اش برنامه دارد به طوری که به گفته خانقلی برنامه ای که تیم ما برای شتابدهی دارد، استفاده از نوآوری باز برای ارتباط تیمها با نیازهای واقعی بازار و صنعت دارد. از طرفی ما با گذر از استارتاپهای ساده به سمت کسب وکارهای پلتفرمی حرکت کرده ایم تا هم دانش بنیان باشیم و هم از رقبای خود فاصله پیدا کنیم و همچنین بتوانیم دامنه وسیعی از استارتاپها و بازارهای مختلف را تحت پوشش خود قرار بدهیم.

وی همچنین درادامه افزود: شتابدهنده همپیوند با رویکردی که در زمینه بلاکچین و اینترنت ارزش دارد بدنبال شکستن مرزهای انحصار است و ما درهای دنیا را برای تیم های خودمان می گشایم تا دسترسی سریعتری به بازارهای جهانی داشته باشند.حمایت دولت از حلقه های واسط نوآوری رشد قابل ملاحظه ای را ایجاد خواهد کرد، استفاده از نوآوری برای اشتغال پایدار هدفی دستیافتنی هست. که با این حلقه های واسط مانند شتابدهنده اثرگذار است.

دورکاری تیم ها با شیوع کرونا

 ازآنجا که شیوع کرونا روی هر  کسب و کاری به یک صورتی خودش را نشان داده است، همپیوند  هم برای ایمنی تیم ها بعد از شیوع کرونا، فعالیت حضوری در شتابدهنده را موقتا تعطیل کرده است. اما با این حال روند کارها بصورت دورکاری در حال پیشرفت است و تیم ها در حال آماده سازی محصولات خود هستند.

 همچنین  این جوان براین باور است که تیمهای خلاق، منابع سرشار، فرصتهای بسیار، تکنولوژیهای پیشرفته هیچکدام اینها از دسترس تیمهای جوان ما دور نیست. در عین حال که وی معتقد است اما مدیریت ضعیف، سیاستهای متضاد با منافع استارتاپها، حمایت از واردات، عدم ارتباط با جهان برای مقیاس پذیری استارتاپها و بسیاری از مشکلات دیگر، آینده خوبی را برای ما تصویر نمی کند.

در پایان وی با تاکید بر حمایت از سوی خانواده ها تا مسوولان ا ز تیم ها نوپا، افزود: اولا از همه کسانی که نقش حمایتی دارند (از خانواده ها گرفته تا مسوولان)، تقاضا می کنم به تیم های نوپا، نوآور و استارتاپی که می توانند مشکلات بسیار زیادی را حل کرده و اشتغال زایی کنند، اعتماد داشته باشید و با آنها همکاری کنند.

همچنین توصیه این جوان به همه فعالان این حوزه است که مشکلات را با صبر و پشتکار از سر راه خود بردارند و بدانند که مسیر استارتاپ و کارآفرینی همیشه ناهموار و دشوار است. کسانی به موفقیت های بزرگ می رسند که پایداری داشته باشند و تا انتهای مسیر را طی کنند.

کد خبر: ۹٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha