۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
مسئله کمبود آب را باید در کشور به عنوان یک ابرچالش تعریف کرد
نماینده سازمان جمعیت تلاشگران فرهنگ و توسعه:

مسئله کمبود آب را باید در کشور به عنوان یک ابرچالش تعریف کرد

مسئله کمبود آب را باید در کشور به عنوان یک ابرچالش تعریف کرد و از آنجایی که این مشکل را نمی‌توان به تنهایی گردن وزارت نیرو انداخت، لازم است تمامی دستگاه‌های حاکمیتی در این زمینه ورود کنند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، مهدی جهانشاهی بعدازظهر امروز دوشنبه در نخستین نشست کارگروه ملی برنامه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب که با حضور وزرای نیرو و ارشاد در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، افزود: رفتار مردم در حوزه مصرف آب باید تغییر و حاکمیت اهتمام ورزد تا این رفتار را به عادت درست تبدیل کند. این امر نیازمند رخداد سه مولفه دانش، مهارت و انگیزه به صورت همزمان است.

جهانشاهی گفت: در دانش آب لازم است حاکمیت آموزش‌های لازم را به مردم منتقل کند که اگر در مصرف آب مانند امروز پیش برویم، قطعا آینده خود و فرزندانمان و تمدن بزرگ ایران به خطر خواهد افتاد.

وی گفت: در بحث مهارت نیز مردم با آموزش‌های لازم باید بیاموزند که چگونه در بحث مصرف بهینه و درست بتوانند اقدام‌ کنند.

وی اظهار داشت: در بحث انگیزه هم باید شناسایی کنیم که در بین مردم برخی انگیزه‌های زیست محیطی دارند و معتقدند با ادبیات محیط زیستی باید با مردم برخورد کرد و برخی هم انگیزه‌های مالی دارند که در کنار این مسئله اقتصاد آب باید اصلاح شود؛ چرا که با قیمت فعلی آب نمی‌شود انگیزه مالی لازم را در مردم ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: مسئله دیگر آموزه‌های دینی است که مردم به آن آگاهی دارند و بحث آب را به عنوان یک ماده ارزشمند و گرانبها می‌دانند و در آموزه‌ها به درست مصرف کردن بسیار اشاره شده است.

وی گفت: ایجاد کارگروه ملی ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب اقدام شایسته‌ای بود. اساسنامه آن کامل بود و تمامی جوانب مسئله را به خوبی دیده است، اما تنها مسئله این است که هماهنگی بین دستگاه‌ها در حاکمیت به خوبی اجرا نمی‌شود و باعث می‌شود با دستورالعمل‌های خوب و سندهای بالادستی که وجود دارد نتوانیم در این مسئله ورود کنیم.

جهانشاهی گفت: انتظار می‌رود هم سازمان‌های مردم نهاد در این قضیه بسیار خوب به‌کارگیری شوند و هم، آموزش و پرورش باید آموزش‌های لازم را به مردم ارائه کند؛ چرا که دانش ‌آموزان بهره‌گیران و تصمیم‌گیران آینده ما هستند.

وی تاکید کرد از ظرفیت نخبگان جامعه باید به خوبی استفاده شود که تاکنون از این قضیه به شکل جدی استفاده نشده است.

وی همچنین گفت: رییس جمهوری منتخب از ابتدای کار دولتش باید مسئله آب را به عنوان یک مسئله محوری و چالش بزرگ و اساسی در مسائل توسعه‌ای در نظر بگیرد؛ چرا که بدون آن نمی‌توان به توسعه پایدار رسید.

وی در عین حال در خصوص سازمان مردم نهاد متبوع خود گفت: این سازمان، نخستین و تنها سازمان مردم نهاد در سطح ملی با موضوع اصلاح الگوی مصرف در سال ۹۶ تاسیس شده است.

کد خبر: ۹۶٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha