۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
روز صنعت و معدن فرصتی برای همگرایی دولت و بخش خصوصی
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

روز صنعت و معدن فرصتی برای همگرایی دولت و بخش خصوصی

همدان - ۱۰ تیرماه روز صنعت و معدن فرصتی برای همگرایی بیشتر دولت و بخش خصوصی است تا از این منظر مشکلات و چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان صنعتی و معدنی حل و زمینه توسعه استان همدان فراهم شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: دهم تیرماه بر پایه‌ی مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامیده شده‌ و بر همین اساس اختصاص این روز فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترین موتور محرکه‌ اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی اندیشمندانه شود.

طبق آنچه کارشناسان اعلام کرده و می کنند صنعت و معدن در مقام عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش بسزایی دارند که بر همین اساس و به دنبال رسیدن به پاسخ سئوال هایی پیرامون وضعیت صنعت و معدن همدان خبرنگار بازار گفتگویی با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان انجام داده است که متن آن را در ادامه می خوانید:

فعالان صنعت و معدن در جنگی نا برابر در حال ایثار و پیکار هستند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این گفتگو با بیان اینکه فعالان صنعت و معدن در جنگی نا برابر در حال ایثار و پیکار هستند، اظهار کرد: با تلاش صنعتگران و تولید کنندگان استان همدان و کشور شرایط تولید در کل کشور روند رو به رشد و مثبتی داشته است.

حمیدرضا متین با اشاره به اینکه برنامه ۹۰ روزه ای برای افتتاح واحد های صنعتی در این دولت برنامه ریزی شده است، ادامه داد: این افتتاح ها در دولت بعدی ادامه خواهد داشت که امیدواریم شرایط کشور بهتر باشد تا بخش تولید بتواند خود را بهتر نشان دهد و جایگاه بهتری را پیدا کند.

روز صنعت و معدن فرصتی برای همگرایی دولت و بخش خصوصی

وی به طرح های آماده افتتاح در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه طرح های بزرگی را در سه ماه و تا پایان سال افتتاح خواهد شد، افزود: یکی از طرح های آماده افتتاح چند پروژه فرو سیلیس است.

بزرگترین طرح فروسیلیس کشور با نام فروسیلیس آذرخش ماه آینده در استان همدان به بهره برداری می رسد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه بزرگترین طرح فروسیلیس کشور با نام فروسیلیس آذرخش ماه آینده در استان همدان به بهره برداری می رسد، اضافه کرد: دو واحد فرو سیلیس در استان همدان فعالیت دارندکه هر دو دارای طرح توسعه هستند.

متین با اشاره به اینکه طرح توسعه فروسیلیس غرب پارس افتتاح شده و طرح توسعه فروسیلیس آذرخش به زودی به بهره برداری می رسد، بیان کرد: واحد فروسیلیس آذرخش نخستین واحد ۳۰ هزار تنی فروسیلیس در خاورمیانه خواهد بود و دو واحد دیگر تا بهمن ماه به بهره برداری خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح چند شرکت دانش بنیان نیز در استان همدان افتتاح خواهد شد، ادامه داد: یک شرکت دانش بنیان برای نخستین بار در کشور خمیر الکترود تولید کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه دو طرح بزرگ در حوزه معادن آماده بهره برداری است، افزود: یکی از طرح ها مربوط به فروتینگ است که دانش فنی بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه یک طرح شمش نورد فولاد نیز در شهرک صنعتی ویان آماده بهره برداری است، اضافه کرد: طرح تولید سنگ برش برای نخستین بار در استان همدان انجام شده چراکه یک تکنولوژی خارجی است و در مرداد ماه افتتاح خواهد شد.

افتتاح دو طرح بزرگ استان هممدان به دلیل کرونا و تحریم به عقب افتاده است
متین با اشاره به اینکه افتتاح دو طرح بزرگ استان هممدان به دلیل کرونا و تحریم به عقب افتاده است، تصریح کرد: یکی از طرح ها، واحد مهان کاغذ در شهرستان تویسرکان است که ۸۰ درصد خطوط تولید آن نصب شده و در مرحله تست و تولید قرار دارد و ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری این پروژه است.

روز صنعت و معدن فرصتی برای همگرایی دولت و بخش خصوصی

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت سیب زمینی الوند با نام گوهر سهام ایرانیان، همزمان با پتروشیمی هگمتان فعالیت خود را آغاز کرده است، ادامه داد: کارخانه سیب زمینی الوند تجهیز شده و با فعالیت این واحد حجم بزرگی از سیب زمینی استان جذب خواهد شد و روند مثبتی در کار کشاورزان ایجاد می کند.

پتروشیمی هگمتان از طرح های بهره برداری شده ای است که ۸۰ درصد محصول تولیدی این واحد به کشور اروپایی صادر می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه پتروشیمی هگمتان یکی از طرح های بهره برداری شده است که ۸۰ درصد محصول تولیدی این واحد به کشور اروپایی صادر می شود، اضافه کرد: محصولات تولیدی پتروشیمی هگمتان کیفیت بالایی دارند و ماه گذشته دو محموله برای ایتالیا صادر کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه دارویی در شهرستان تویسرکان وضعیت مناسبی وجود دارد، یادآور شد: طرح توسعه فاران شیمی اجرایی شده و طرح توسعه هگمتان دارو هم تیر ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید که بهره برداری از این دو طرح توسعه گامی بزرگ در زمینه تولید دارو است.

متین در ادامه درخصوص جواز تاسیس های صادر شده در سال گذشته با بیان اینکه در پایان سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ جواز تاسیس در استان همدان صادر شد، ادامه داد: صدور این تعداد جواز تاسیس در طول سال های گذشته سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از واحد های جواز تاسیس گرفته اقدام به تهیه زمین کرده و به دنبال ساخت و ساز هستند، افزود: ۱۱ مورد واحدهای آماده را خریداری کرده اند که در حال دریافت تاییدیه ها هستند و ۳۰ مورد از یک هزار و ۵۰۰ جواز تاسیس صادر شده هم به دنبال اجاره و خرید واحد هستند.

۴۷ واحد تولیدی غیر فعال استان همدان فعال شدند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه ۴۷ واحد تولیدی غیر فعال در سال ۹۹ در استان همدان فعال شدند، اضافه کرد: در استان ۱۲۰ واحد تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری در سال ۹۹ موفق به بازگشت به چرخه تولید شدند.

روز صنعت و معدن فرصتی برای همگرایی دولت و بخش خصوصی

وی با اشاره اینکه شرایط تحریم اجباری شده تا سهم تولید بالا برود و روز به روز شاهد افزایش تولید و احیای واحد های راکد خواهیم بود، در زمینه کسب و کارهای مجازی بیان کرد: کسب وکار مجازی آغاز شده و استان همدان نسبت به سایر استان ها وضعیت بهتری دارد و کالاهای اساسی را به سمت کسب و کار مجاری سوق دادیم.

متین با اشاره به اینکه کسب و کار مجازی در زمینه سایر کالا ها خوب بوده است، یاد آور شد: ویروس کرونا بیشتر استارت کسب و کارهای مجازی را زد و مقداری تاثیر مثبت داشت.

چند ماهی مرزها بسته بود و میزان صادرات انجام شده از سقف تعیین شده در استان همدان پایین تر بود

وی در ادامه به موضوع صادرات استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه سال گذشته به دلیل اینکه چند ماهی مرزها بسته بود میزان صادرات انجام شده از سقف تعیین شده در استان مقداری پایین تر بود، ادامه داد: صادرات یا از گمرک همدان و یا از سایر گمرکات انجام می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه یک واحد قدیمی تولید کننده یخچال محصولات خود را از گمرک همدان صادر نمی کند بلکه از گمرک جنوب صادر می کند، افزود: وضعیت صادرات خیلی مطلوب نبوده و صادرات در زمینه کشاورزی بهتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه صادرات محصولی مانند کشمش تیزابی افت داشتیم اما صادرات فروسیلیس عالی بوده است، اضافه کرد: فروسیلیس ارزش افزوده بالایی دارد چراکه ارسال محصولات کشاورزی به صورت خام تاثیر مثبتی ندارد اما فروسیلیس بیش از هزار برابر نسبت به صادرات خام یک سنگ ارزش افزوده ایجاد می کند.

متین با اشاره به اینکه در صادرات صنایع تبدیلی غذایی مقداری افت داشتیم، عنوان کرد: امیدواریم امسال با توجه به شرایط پیش آمده و با ضعیف شدن تحریم ها وضعیت صادرات مطلوب تر شود.

وی در ادامه درخصوص توزیع کالاهای اساسی با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال گذشته قول دادیم تا تیر ماه کالا های اساسی را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان توزیع کنیم، ادامه داد: فقط شکر آزاد سازی شد و در زمینه شکر هم کمبودی وجود ندارد.

روز صنعت و معدن فرصتی برای همگرایی دولت و بخش خصوصی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در زمینه روغن وضعیت مناسبی وجود دارد، افزود: روغن در اریبهشت ماه ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته اما ذخایر آن کامل است.

وی با اشاره به اینکه ذخایر کالاهای اساسی بالاست و به نظر نمی رسد دچار تلاطمی در زمینه کالاهای اساسی شویم، اضافه کرد: علت افزایش قیمت شکر هم بالا رفتن هزیته تولید در کارخانه داخلی است چراکه هزینه حمل و هزینه دستمزد کارگران افزایش است.

مطالبی عنوان شد اما باید گفت در شرایط فعلی که با ۲ مقوله تحریم‌های اقتصادی و شیوع گسترده بیماری کرونا مواجه هستیم فعالان حوزه صنعت و معدن استان همدان باید بیشتر تلاش کنند تا در زمینه توسعه استان همدان قدم بردارند ضمن اینکه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به بازار کشورهای هدف، توانمندسازی و توسعه بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط از مهمترین راهبردهایی است که می توان به آن پرداخت.

کد خبر: ۹۶٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha