۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
کمبود علوفه در مازندران؛ لزوم علوفه کاری در شالیزارها
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود علوفه در مازندران؛ لزوم علوفه کاری در شالیزارها

ساری- حدود هشت میلیون واحد دامی در مازندران وجود دارد و خشکسالی و افزایش قیمت نهاده ها، تامین علوفه این واحدها را با چالش روبرو کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت کاه و کلش و خشکسالی ضرورت توجه به علوفه کاری در اراضی کم بازده مازندران را الزامی می‌سازد تا صنعت دامی استان پابرجا بماند. خشکسالی بیش از همه، گریبان مراتع و عرصه‌های طبیعی مازندران را گرفت و آنان را دچار خشکی و سطح سبز این دشت‌ها را به خزان زودرس مبدل کرده است.

کاهش سطح سبز مراتع و عرصه‌های طبیعی، تأمین علوفه و خوراک دام را برای دامداران سخت و مشکل کرده و این وضعیت در حالی است که امسال قیمت کاه و کلش های بسته بندی شده ناشی از درو مزارع گندم و جو نیز رشد ۱۰ برابری داشته است.

افزایش ۱۰ برابری قیمت علوفه مزارع
یک دامدار مازندرانی که ۱۰۰ رأی گوسفند دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال قبل همزمان با درو محصولات گندم و جو، گندمکاران حاضر به جمع آوری کاه و کلش تولید شده در مزارع نبودند و اما امسال قیمت این محصولات افزایش چشمگیری یافته است.

ستار جعفری با بیان اینکه در سال‌های گذشته پس از برداشت محصولات زراعی، کشاورزان باقیمانده کاه و کلش را آتش می‌زدند، افزود: امسال این محصولات را در قالب بسته‌هایی به فروش می‌رسانند که قیمت هر بسته بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: هر سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ بسته کاه و کلش و علوفه برای خوراک دام تهیه می‌کردیم و امسال با افزایش قیمت‌ها، تهیه آن صرفه اقتصادی ندارد از سوی دیگر قیمت نهاده‌ها نیز افزایش یافته است.

کمبود علوفه در مازندران؛ لزوم علوفه کاری در شالیزارها

ساری افزایش قیمت کاه و کلش و خشکسالی ضرورت توجه به علوفه کاری در اراضی کم بازده مازندران را الزامی می‌سازد تا صنعت دامی استان پابرجا بماند.

افزایش قیمت نهاده‌ها از یکسو و خشکسالی و گرمای هوا سبب شده تا سطح سبز مراتع و دشت‌ها در مازندران کاهش یابد و این مسئله بیش از هرچیز، دامداران استان را در تأمین علوفه با چالش روبرو می‌سازد

افزایش قیمت نهاده‌ها از یکسو و خشکسالی و گرمای هوا سبب شده تا سطح سبز مراتع و دشت‌ها در مازندران کاهش یابد و این مسئله بیش از هر چیز، دامداران استان را در تأمین علوفه با چالش روبرو می‌سازد. به پیشنهاد کارشناسان علوفه کاری در عرصه‌ها و اراضی کم بازده مازندران می‌تواند تا حدود زیادی نیاز صنعت دامی را به علوفه تأمین کند، در این راستا نعمت الله کوستانی رئیس اداره امور مراتع منابع طبیعی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یونجه و اسپرس در مراتع کم بازده استان تولید شده است، افزود: این طرح از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شده است.

کشت علوفه در اراضی کم بازده ترویج یابد
وی میزان بذر استفاده شده در هر هکتار را ۲۰ کیلوگرم بیان کرد و گفت: افزایش حاصلخیزی و کاهش فرسایش خاک و تأمین علوفه در فصل غیر چرایی را از جمله مزایا بیان کرد و گفت: لازم است در اراضی کم بازده طرح علوفه کاری برای تأمین نهاده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی کشت علوفه در اراضی کم بازده کوهستانی و تولید علوفه از طرق به نژادی را راهکاری برای جبران کمبود علوفه در مازندران برشمرد.

شمار واحدهای دامی مازندران از جمله سبک و سنگین و تک سمیان در مازندران بیش از شش میلیون واحد است که نیازمند بیش از ۴.۵ میلیون تن علوفه در سال است و در حال حاضر میزان تولید علوفه در استان کمتر از این میزان بوده و بخشی از علوفه از دیگر استان‌ها تأمین می‌شود.

۳.۸ میلیون تن علوفه در مازندران تولید می‌شود
مسعود احمدی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه حدود ۳.۸ میلیون تن علوفه در استان تولید می‌شود، نیاز استان را بیش از این ظرفیت اعلام کرد.

وی با اشاره به کمبود علوفه سبز برای نیاز واحدهای دامی استان تصریح کرد: باید از طریق کشت دوم نسبت به تأمین علوفه مورد نیاز اقدام کرد و برای این منظور باید نسبت به تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از علوفه سبز مورد نیاز استان از دیگر استان‌ها تأمین می‌شود، افزایش قیمت کاه و کلش را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: قیمت آن به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است.

کمبود علوفه در مازندران؛ لزوم علوفه کاری در شالیزارها

به تاکید کارشناسان تغییر الگوی کشت در اراضی شیبدار و کوهستانی و تأمین علوفه از طریق به نژاد و باقیمانده محصولات زراعی نیز از جمله راهکارها برای تأمین و جبران کمبود علوفه به شمار می‌رود.

علوفه کاری کشت دوم برنج زارها شود
داود دریکنده مدیر امور دام جهاد کشاورزی مازندران نیز با تاکید بر توسعه کشت علوفه پس از برداشت برنج اظهار داشت: در پی کاهش تولید علوفه به دلیل خشکسالی و افزایش قیمت آن، توسعه این محصول پس از برداشت برنج دارای اهمیت است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه ۲۱۵ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت برنج رفته است، گفت: می‌توان بعد از برداشت، از این مزارع برای تولید علوفه و جبران کمبود این نهاده در استان بهره گرفت.

وی همچنین به تولید علوفه در اراضی زراعی استان اشاره کرد و گفت: حدود هشت میلیون واحد دامی در استان وجود دارد که باید برای تأمین علوفه آن اقدام کرد از این رو ضرورت تغییر الگوی کشت گیاهان علوفه‌ای در استان الزامی است.

دریکنده کشت علوفه را استراتژیک و درامدزا دانست و گفت: باید جایگزین کشت سنتی در استان شود زیرا دامداری و کشاورزی در استان باید متناسب با اقتصاد مقاومتی توسعه یابد.

همزمان با خشکسالی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و علوفه ای، ترویج کشت علوفه در مزارع و اراضی کم بازده مازندران می‌تواند تا حدودی فشارها بر صنعت دامی استان مازندران را کاهش دهد و از فروش و کشتار آن جلوگیری کند.

کد خبر: ۹۶٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha