۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
افزایش سرمایه شستا، بورس را تکان داد| بهترین فرصت برای نوسان گیری در بازار سرمایه
در گفتگو با بازار بیان شد؛

افزایش سرمایه شستا، بورس را تکان داد| بهترین فرصت برای نوسان گیری در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه تحرکات مثبت بورس را ادامه‌دار دانست و مطرح کرد: جو مثبت بازار در واکنش به جو مثبت ایجاد شده پس از انتخابات است.

به گزارش خبرنگار بازار، بورس با اینکه ابتدای معاملات دیروز را در یک فاز منفی آغاز کرد، در نیمه دوم مجدداً روی دور صعود افتاد و در نهایت، سبز هم بسته شد و تا پایان معاملات، ۵ هزار و ۲۶۱ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۷۴۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز بر خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و ۱۱۶ واحد افت کرد تا در پایان معاملات، ۳۸۲ هزار و ۲۵۰ واحد را نشان دهد.

در جدیدترین آمار بازارهای جهانی مقداری اصلاح را شاهد بودیم؛ به نحوی که مس و فولاد تحت تأثیر سیاست‌های کشور چین کاهش یافت، اما گفته می‌شود این روند ادامه‌دار نخواهد بود. با این حال، امروز گروه‌های چندرشته‌ای، بانک‌ها و خودرویی بهترین ارزش را در میان دیگر نمادها داشتند، اما سهم‌های «شستا»، «کچاد» و «وتجارت» بیشترین تأثیر را روی شاخص کل گذاشتند و از آنجا که صف خرید آن‌ها شلوغ‌تر بود، توانستند تأثیر خوبی روی رشد شاخص بگذارند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات بورس گفت: افزایش سرمایه شستا زودتر از این‌ها باید اجرایی می‌شد. بازار سرمایه ما لیدر محور است و در هر مقطع زمانی، گروه‌های مختلفی مثل خودرویی‌ها لیدر بازار بوده‌اند و حالا هم به نظر می‌رسد با افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، «شستا» این نقش را در بازار بازی کند.

وی در این باره تصریح کرد: «شستا» و زیرمجموعه‌های آن هر کدام در بازار می‌توانند جداگانه لیدر بازار شوند و به طور کلی تجدید ارزیابی‌های صورت گرفته برای خود شستا و دیگر شرکت‌هایش می‌تواند مفید و مؤثر واقع شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اتفاق‌های متعددی منجر به مثبت شدن بازار در روزهای اخیر آن هم به صورت متوالی شده است، گفت: مثبت بودن گزارش‌های شرکت‌ها، انتظار بازگشت تورم به اقتصاد و از سوی دیگر بعد از ریزش ۹ ماهه‌ اخیر، بسیاری از سهم‌ها به نقاط جذابی رسیده‌اند. با وجود همه این عوامل پیش‌بینی می‌شد که بازار روند رو به رشد را آغاز کند و روند بازار در روزهای اخیر هم نشان‌ می‌دهد پیش‌بینی‌ها اشتباه نبوده است. با این حال به نظر نمی‌رسد هنوز فصل جدید بازار شروع شده باشد یعنی هنوز زود است که بگوییم روند رو به رشد پایدار است، بدون اینکه بازده منفی داشته باشد، شروع شده است.

نوروزی درباره آینده بازار مطرح کرد: ممکن است ظرف یکی، دو روز آینده ما شاهد نوسان منفی در بازار خواهیم بود. زمانی فصل جدید در بازار سرمایه آغاز خواهد شد که تکلیف برجام، نرخ ارز و ترکیب دولت جدید مشخص شود و آن زمان می‌توان بهتر درباره فصل آینده بازار سرمایه یا تعیین جهت بازار صحبت کرد، ولی آنچه باعث شده اکنون بازار روند رو به رشدی را تجربه کند چند دلیل دارد.

وی ادامه داد: یکی اینکه تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شده و به تبع آن درباره آینده اقتصادی‌-سیاسی گمانه‌زنی‌هایی شده است. بر اساس این گمانه‌زنی‌ها، موضوع برجام پیچیده‌تر و دشوارتر می‌شود و نرخ ارز هم بالا می‌رود. از سوی دیگر، سیر تحولات سبب شده است که انتظار بازگشت تورم به اقتصاد شکل بگیرد و همچنین بعد از ریزش ۹ ماهه‌ اخیر، بسیاری از سهم‌ها به نقاط جذابی برای خرید رسیده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مجموعه این عوامل اثر خود را بر بازار سرمایه گذاشته‌اند و بازار دوباره روند صعودی را آرام‌تر از قبل شروع کرده است. بعد از تعیین تکلیف برجام و نرخ ارز و متغیرهای کلان اقتصادی می‌توان دقیق‌تر درباره فصل جدید بازار صحبت کرد. اما در همین وضعیت بهترین استراتژی برای سهامداران حرکت با بازار است. عمده کسانی که اکنون در این وضعیت وارد بازار می‌شوند، نگاه نوسان‌گیری به بازار دارند.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت روی برخی از سهم‌ها بسیار ارزنده است و سهامداران می‌توانند با نگاه نوسانگیری از بازار سود خوبی را کسب خواهند کرد؛ البته، این نمادها بیشتر در گروه‌های فلزات اساسی، پتروشیمی و شیمیایی هستند، اما در عین حال، با نتیجه حاصل نشدن از مذاکرات برجامی، سهم خودرویی‌ها و بانکی‌ها در روند مثبت بازار بیشتر خواهد بود.

کد خبر: ۹۶٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha