۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
اوپک شیرهای نفت خود را باز می کند؟| فشار غول های مصرفی برای افزایش تولید  
نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با بازار:

اوپک شیرهای نفت خود را باز می کند؟| فشار غول های مصرفی برای افزایش تولید  

خطیبی، کارشناس انرژی در خصوص واکنش بازارهای بزرگ مصرفی و رشد قیمت نفت و شکسته شدن رکورد ۸۰ دلار می گوید: اوپک برای افزایش تولید تحت فشار بوده با این وجود بعید است هیجانی رفتار کند.

بازار؛ گروه انرژی: نفت نزدیک به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ ثابت باقی ماند. این ثبات دقیقاً پیش از نشست اوپک پلاس رخ داده است. هووی لی اقتصاددان بانک او سی بی سی سنگاپور در این باره گفت: «ترمیم تقاضا همه را غافلگیر کرده و اوپک باید به این تحول جدید واکنش نشان دهد». در حالی سرمایه گذاران در انتظار نتیجه نشست این هفته گروه اوپک پلاس هستند که اختلافات ایران و آمریکا بر سر احیای برجام سبب به تاخیر افتادن بازگشت نفت ایران به بازار شده است.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک  بعید می داند که اعضای اوپک حاضر به افزایش ۵.۵ میلیون بشکه ای تولیدات خود کنند.

او در گفتگو با خبرگزاری بازار می گوید که کشورهایی همچون روسیه به شدت خواهان افزایش سطح تولیدات هستند، اما اعضای ائتلاف اوپک ترجیح می دهند که با احتیاط بیشتری درباره سطح تولیدات خود تصمیم بگیرند.

این کارشناس انرژی با اشاره به وضعیت بیماری در سراسر جهان، ادامه داد: با وجود افزایش سطح واکسیناسیون در دنیا اما همچنان کرونا بزرگترین تهدید بازارهای جهانی است که پیش بینی درباره قیمت ها و سطح تقاضا را سخت کرده است.

نماینده سابق ایران در اوپک با تاکید بر اینکه فشار زیادی روی اوپک برای افزایش سطح تولیدات وجود دارد، گفت: اما کشورهای عضو این ائتلاف برای جبران کسری بودجه های خود به قیمت های بالایی نیاز دارند و معمولا سطح تولیدات خود را به گونه ای تنظیم می کنند که منجر به ریزش شدید قیمت ها نشود.  

این کارشناس انرژی در پاسخ به این سوال که قیمت ها بعد از نشست کاهشی خواهند بود، گفت : قیمت نفت بعید است اصلاح چشمگیری پیدا کند مگر این که اوپک پلاس میزان عرضه خود را یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر افزایش دهد.

رشد قیمت نفت تا مرز ۷۴ دلار، حساسیت ها را نسبت به نشست اوپک بالا برده است.  سرمایه گذاران در حالی در  انتظار نتیجه نشست این هفته گروه اوپک پلاس هستند که خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک افزایش بیش از یک میلیون بشکه ای سطح تولیدات را بعید می داند

اوپک پلاس در قالب توافق قبلی خود و در فاصله ماه های می تا جولای در حال بازگرداندن ۲.۱ میلیون بشکه از تولید روزانه نفت خود به بازار است. اوپک پلاس روز اول جولای مصادف با پنج شنبه هفته جاری  تشکیل جلسه خواهد داد و ممکن است در ماه آگوست و همزمان با رشد قیمت ها حجم بیشتری از تولید خود را افزایش دهد. نمایندگان این گروه می‌گویند مذاکراتی در خصوص افزایش تولید در جریان است با این حال ریاض مصمم است همچنان با احتیاط ادامه دهد و ناظران بازار انتظار دارند هر گونه افزایش تولید پاسخگویی تقاضای فعلی بازار نباشد.

هووی لی اقتصاددان بانک او سی بی سی سنگاپور در این باره گفت: «ترمیم تقاضا همه را غافلگیر کرده و اوپک باید به این تحول جدید واکنش نشان دهد.»

او افزود: «ممکن است شاهد افزایش ۲۵۰ هزار بشکه ای تولید اوپک پلاس از ماه آگوست باشیم.»

تحلیلگران دو موسسه ای ان زد و آی ان جی انتظار دارند تولید نفت اوپک پلاس در ماه آگوست حدود نیم میلیون بشکه افزایش یابد.

اگر اوپک تولیدات خود را افزایش ندهد، رشد تقاضا همچنان ادامه پیدا کند و ویروس کرونا هم تا حدودی مهار شود، به طور قطع قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار هم عبور کرده و می تواند به شکسته شدن رکورد نفت ۹۰ دلاری در سال ۲۰۲۱ هم امیدوار بود

قیمت نفت چه زمانی از مرز ۹۰ دلار عبور می کند؟
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش به ۷۶ دلار و ۲ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آگوست هم امروز با ۱۲ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش به ۷۳ دلار و ۹۳ سنت رسید.

با وجود صحبتهایی که پیرامون توسعه انرژی تجدیدپذیر و فروش خودروهای برقی می شود، واقعیت این است که قیمت نفت نه تنها به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ بهبود پیدا کرده بلکه از آن پیشی گرفته است. نماینده سابق ایران در اوپک بر این باور است که تقاضای نفت به سرعت در حال بازیابی است و پیش بینی ها از ادامه این روند حکایت می کند.

او می گوید: اگر اوپک تولیدات خود را افزایش ندهد، رشد تقاضا همچنان ادامه پیدا کند و ویروس کرونا هم تا حدودی مهار شود، به طور قطع قیمت نفت از مرز ۸۰ دلار هم عبور کرده و می تواند به شکسته شدن رکورد نفت ۹۰ دلاری در سال ۲۰۲۱ هم امیدوار بود.

کد خبر: ۹۶٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha