۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
همسان سازی حقوق اقدامی درست در موقعیتی نادرست! | دلیل افزایش زیاد حقوق بازنشستگان لشکری چیست؟
«بازار» گزارش می دهد

همسان سازی حقوق اقدامی درست در موقعیتی نادرست! | دلیل افزایش زیاد حقوق بازنشستگان لشکری چیست؟

لایحه‌ دائمی شدنِ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان درحالی قرار است به زودی توسط دولت تقدیم مجلس شود که این اقدام هر چند رویکردی درست در راستای عدالت محوری نظام پرداخت است اما عاری از اشکال نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان مدت هاست مورد بحث و بررسی است چرا که هرساله حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با افزایش جزیی همراه بوده در حالی که این قشر از جامعه باید از حقوقی مناسب و دائمی همچون بازنشستگان لشکری و کشوری برخوردار شوند. اختلاف پرداختی های بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری کاملا محرز است چرا که بازنشستگان لشکری و کشوری حقوقی بالاتر از بازنشستگان تامین اجتماعی دریافت می کنند.

افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری بدون افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی!
از چند ماه گذشته حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از ۳.۳ میلیون تومان به بیش از ۷ میلیون تومان افزایش یافته است اما حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از ۲.۱ میلیون تومان به حدود ۵ میلیون تومان افزایش یافته است در چنین شرایطی اختلاف ناعادلانه ای بین حقوق بگیران بازنشسته به چشم می خورد.

اما اکنون در لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان این قشر از جامعه قرار است حقوق و مزایایی متناسب با ۹۰ درصد حقوق شاغلان را به صورت دائمی دریافت کنند تا دیگر هر ساله مبلغی در لایحه بودجه سالانه به حقوق آنها افزوده نشود.

 دولت قرار است قبل از پایان فعالیت خود حقوق همه بازنشستگان تامین اجتماعی را نیز همسان سازی و دائمی کند تا آنها حقوقی مناسب همچون بازنشستگان لشکری و کشوری داشته باشند

البته همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از سال گذشته شکل عملی به خود گرفته و حقوق آنها به خوبی افزایش یافته است. در چنین شرایطی قرار است دولت قبل از پایان فعالیت خود حقوق همه بازنشستگان تامین اجتماعی را نیز همسان سازی و دائمی کند تا آنها نیز حقوقی مناسب همچون بازنشستگان لشکری و کشوری داشته باشند.

البته رئیس سازمان برنامه و بودجه چندی پیش در ارتباط با لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وعده داد که هرآنچه برای بازنشستگان لشکری و کشوری در نظر گرفته شده است برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز قابل انجام است و دقیقا همان قانون حداقل ۹۰درصدِ میانگین ناخالص حقوق فوق‌العاده مشمول کسورِ بازنشستگیِ شاغلِ ۳۰ سال خدمتِ هم‌رتبه و هم‌پایه‌ درنظر گرفته می شود. نوبخت همچنین اوایل ماه جاری نیز درنهایت از لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و تصویب آن در هیأت وزیران با قید دو فوریت همچنین ارایه آن به زودی به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدامی مبهم و تعجب برانگیز
«اسماعیل غلامی» معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم و کارشناس خبره حسابرسی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره بررسی لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: توجه دولت به بازنشستگان و وضعیت معیشتی آنها نگاهی درست و اقدامی قابل تقدیر است اما از آنجایی که در همسان سازی حقوق بازنشستگان، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که قشر زحمت کش کارگر و کارمند را تشکیل می دهد رعایت نشده است اقدامی مبهم و تعجب برانگیز است. البته اینکه قرار است لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی به مجلس تقدیم و دولت در روزهای پایانی این کار را انجام بدهند اقدامی به جا است.
وی تصریح کرد: هرچند چنین رویکردی برای رفاه حال بازنشستگان قابل تحسین و تقدیر است اما دولت در شرایطی که وضعیت مالی نامناسبی دارد معلوم نیست چگونه و از کجا می تواند این منابع هنگفت را تامین کند. چرا که پرداخت چنین رقمی بسیار بالا است.

دولت هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزارمیلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، از طرفی  سازو کار مشخص ومعینی برای تامین منابع مالی اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد هر چند باید این کار انجام شود

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت هم اکنون بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، گفت: ساز و کار مشخص و معینی برای تامین منابع مالی اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد هر چند باید این کار انجام شود.

غلامی افزود: اجرای چنین طرحی بی تردید شدنی است اما در صورتی که سازمان تامین اجتماعی دیگر پس از آن فرمانبر دولت نباشد، چرا که این سازمان اکنون حیات خلوت دولت بوده و دولت ۳۰ درصد حق بیمه مردم را که باید به این صندوق پرداخت کند را نمی پردازد تا هر ساله با انباشت بدهی مواجه شود.

دولت دست از سر سازمان تامین اجتماعی بردارد
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت باید دست از سر سازمان تامین اجتماعی بردارد و مدیر عامل یا روسای چنین سازمانی را او تعیین نکند چرا که تعیین مدیرعامل یا روسای سازمانی چون تامین اجتماعی به دلیل سهامدار بودن بیمه شدگان و یا سهامداران صندوق های بازنشستگی و سرمایه گذاری و...باید خودشان سهامدار انتخاب کنند.

وی در ادامه افزود: در تمام کشورهای دنیا مدیرعامل و روسای صندوق های سرمایه گذاری، تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی را سهامداران آن صندوق ها انتخاب می کنند، اما متاسفانه در ایران مسئولان سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت تعیین می شوند تا دولت در زمان نیاز بتوانند نیازهای مالی خود را از این محل تامین و یا در پرداخت بدهی ها سازمان تامین اجتماعی جرات نکند به دولت فشار بیاورد که بدهی های خود را به این سازمان بدهد.

غلامی ادامه داد:  تجمع و اعتصاب خیلی از کارگران کارخانه ها و بازنشستگان به دلیل همین است که حقوق آنها همسان سازی نشده است و میزان دریافتی که دارند کفاف تامین هزینه های زندگی آنها را با این تورم بالا نمی کند.

اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان راهی است که باید به سرانجام برسد هر چند دولت آینده را با مشکل جدی کمبود منابع مواجه خواهد کرد

او گفت: اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان راهی است که باید به سرانجام برسد هر چند دولت آینده را با مشکل جدی کمبود منابع مواجه خواهد کرد.  

همچنین «سید مرتضی افقه» اقتصاددان نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره بررسی طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: این یک مسئله دو وجهی است چرا که هم باید حق بارنشستگانی که حقوق آنها همسان سازی نشده است رعایت شود (زیرا پولی را که دریافت می کنند حاصل ۳۰ سال سرمایه گذاری بوده تا آنها از یک زندگی خاص برخوردار شوند) و هم اینکه تامین منابعی که باید برای اجرای این طرح اختصاص داده شود مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

تامین اجتماعی قُلک دولت
وی سازمان تامین اجتماعی را قلک دولت تشبیه کرد و افزود: در بحت مدیریت این سازمان آنقدر کم کاری و ضعف وجود دارد که اکنون این قُلک تا حدودی خالی است. بنابراین توجه به معیشت بازنشستگان هر چند امری ضروری است اما تا زمانی که رونق اقتصادی در کشور حاصل نشود و منابع مالی زیادی از محل چرخه تولید، سرمایه گذاری و تجارت بدست نیاید نمی توان گفت که دولت در پرداخت حقوق های بالا با مشکل منابع مواجه نشود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: دولت فعلی بخصوص شخص رئیس جمهور اقدام قابل توجهی که بتواند تولید ملی را تحریک کند بکار نگرفته است و سالهاست به امید اجرای برجام وقت هدر داده است در حالی که باید متکی به تولید ملی می بود تا اقتصاد کشور به این روز نیفتد.

مدیران سازمان تامین اجتماعی به جای حمایت از مردم در کنار دولت!
افقه در مورد همراهی مدیران و روسای سازمان تامین اجتماعی با دولت نسبت به کم توجهی این سازمان به دریافت بدهی های دولت گفت: مدیران سازمان تامین اجتماعی به جای توجه به بیمه شدگان تامین اجتماعی و ارایه خدمات مناسب به آنها همراه دولت است و توان رویارویی در مقابل دولت را ندارد چرا که ترس از تزلزل موقعیت شغلی و پست مقام خود دارند بنابراین از افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی حمایت چندانی نمی کنند و در خدمت دولت هستند.

بنا به این گزارش، طبق بند (ب) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان تامین اجتماعی مکلف شده، نسبت به متناسب‌سازی (همسان‌سازی) حقوق بازنشستگان ومستمری‌بگیران اقدام کند و مطابق با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، افزایش حقوق براساس نرخ تورم در هر سال باید افزایش یابد. افزایش حقوق براساس نرخ تورم سالیانه و اجرای طرح همسان‌سازی مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مانند آنچه که برای بازنشستگان لشکری و کشوری اجرا شد از مهمترین مطالبات بازنشستگان به شمار می‌رود. حال معلوم نیست سرنوشت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به روی کارآمدن دولت جدید و سیاست گذاریها این دولت به کجا ختم شود.

کد خبر: ۹۶٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha