۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
فرسودگی ناوگان حمل و نقل کالای قطب ارتباطی کشور| قزوین در شاهراه ارتباطی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

فرسودگی ناوگان حمل و نقل کالای قطب ارتباطی کشور| قزوین در شاهراه ارتباطی

قزوین- قرارگیری قزوین در شاهراه ارتباطی کشور اگرچه موقعیت استراتژیک ویژه ای ایجاد کرده است اما فرسودگی ناوگان حمل و نقل کالای این استان امروز به عنوان یک تهدید نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استانها: قرارگیری قزوین در قطب ارتباطی کشور و شاهراه شمال به جنوب و شرق به غرب اگرچه همراه به عنوان یک موقعیت استراتژیک برای استان مطرح بوده است، اما امروز فرسودگی ناوگان حمل و نقل کالای این قطب ارتباطی مشکلاتی را به وجود آورده است که رانندگان و فعالین حوزه حمل و نقل در استان را تحت فشار قرار داده است.

ثمره موقعیت جغرافیایی ویژه استان قزوین قرارگیری در مسیر جاده ابریشم بوده است، مسیری که به عنوان یکی از شریان های ارتباطی کشور توانسته ره آوردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی برای استان به همراه داشته باشد که وجود کاروانسراهای متعدد در این استان از ثمرات ماندگار همین موقعیت برای قزوین بوده است، با این حال به نظر می رسد با این پیشینه غنی و نقش ارتباطی قزوین و مردم آن در حمل و نقل مردم و کالاها در سالیان گذشته آنطور که باید و شاید نتوانسته ایم از این ویژگی بهره گیری داشته باشیم.

با این حال استان قزوین همواره با وجود صنایع قدرتمند، نزدیکی به پایتخت و فاصله منطقی تا مرزهای زمینی محلی برای عبور و مرور و حمل و انتقالات کالایی بوده است، ولی مشکلات متعدد رانندگان و فعالین این حوزه در چند سال گذشته با افزایش قیمت حامل های انرژی، ملزومات اساسی خودروهای سنگین و استهلاک بالای این خودروها به اوج خود رسیده است.

ثمره موقعیت جغرافیایی ویژه استان قزوین قرارگیری در مسیر جاده ابریشم است

تا جایی که امروز به گفته مسئولان این حوزه فرسودگی ناوگان حمل و نقل کالای استان قزوین به یکی از چالش های جدی تبدیل شده است، چالشی که جز با حمایت مسئولین و برنامه ریزی برای رفع این مشکل قابل حل نخواهد بود.درباره این موضوعات و البته چالش های پیش روی حمل و نقل با رضا میرزاخانی عضو هیئت مدیره کانون شرکت های حمل و نقل کالای کشور به گفتگو نشستیم.

* در خصوص فعالیت شرکت های حمل و نقل کالا در استان قزوین توضیح دهید؟
حمل و نقل به عنوان یکی از اجزای مهم اقتصاد کشور و نقش زیربنایی این صنعت در رشد اقتصاد کشور آنقدر مهم است که یکی از ستون‌های اصلی توسعه پایدار محسوب می شود. بر همین اساس با پیشرفت صنایع در صده گذشته نقش ناوگان حمل و نقل عمومی در توسعه زیرساختی نقشه های اقتصادی دنیا به عنوان یکی از مهم ترین اهرم های توسعه صنایع و امور زیربنایی مد نظر بوده است، ولی به نظر می رسد باویژگی خاص ایران در منطقه هنوز نتوانستیم نگاه و توجه خاصی به این سمت در داخل کشور داشته باشیم.

 استان قزوین نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه از یک سو و ظرفیت های صنعتی و کشاورزی ویژه این استان همراه نیازمند یک سامانه ترابری پایدار و ویژه بوده است. در حال حاضر با توجه به نیاز این استان به یک ناوگان حمل و نقل کالایی قوی و پیشینه این استان در حوزه حمل و نقل استان قزوین جزو برترین ها در کشور است اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی است.

* ابتدایی آماری از وضعیت به ما بدهید و سپس بیان کنید که برای توسعه این زیرساخت باید چه کرد؟
پیش نیاز گسترش و بهبود وضعیت اقتصاد به استقرار و راه اندازی امکانات حمل و نقل کارآمد نیاز دارد و باید ضمن ایجاد یک ناوگان پویا، سرآمد و نو با تامین قطعات مورد نیاز رانندگان در سایر بخش ها نیز حمایت لازم را صورت داد تا این بخش فعالتر عمل کند.

در حال حاضر در استان قزوین تعداد ۹۰ شرکت حمل و نقل فعالیت می کنند که ۳۴ شرکت در پایانه بار شهرک صنعتی لیا و مابقی در سطح استان خدمت رسانی می کنند که بیش از ۱۸ هزار راننده در این شبکه حمل و نقلی در استان در خدمت مردم هستند و با جابجایی کالا در اقتصاد کشور نقش آفرین هستند.  ماهانه بطور میانگین ۵۰ هزار برگه بارنامه در استان صادر می شود و رانندگان به نقاط مختلف کشور کالاهای صنعتی، کشاورزی را جابجا می کنند.

در حال حاضر در استان قزوین تعداد ۹۰ شرکت حمل و نقل فعالیت می کنند

فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل یکی از مشکلات این بخش است به طوری که در حال حاضر عمر ناوگان حمل و نقل کالا در استان ۲۵ سال است و این وضعیت موجب شده شاهد افزایش مصرف سوخت و استهلاک خودروها باشیم و بهره وری کاهش یابد.

اگر مشکلات گمرک حل شود می  توانیم با واردات خودروهای خارجی دست دوم با سه سال عمر تولید، بخشی از مشکلات را حل کرده و ناوگان را نوسازی کنیم، چرا که در حال حاضر هزینه نگهداری کامیون ها و تامین قطعات و تعمیر آن بسیار سنگین است و موجب بالارفتن هزینه جابجایی کالا می شود و برای آن باید تدبیر کرد.

* البته درباره بیمه نیز مشکلاتی وجود دارد؟
بله؛ در خصوص بیمه تکمیلی خوشبختانه از سه سال گذشته کانون شرکت ها با بیمه تکمیلی قراردادی منعقد کرده که در سال سوم هستیم و هزینه ای از رانندگان دریافت نمی شود و خدمات بصورت رایگان در اختیار رانندگان قرار دارد.

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از رانندگان ناوگان حمل و نقل کالا در سراسر کشور به همراه خانواده هایشان تحت پوشش بیمه هستند و تمام کسانی که کارت هوشمند فعال دارند و در سایت ثبت نام کرده اند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته اند.

موضوع سوخت خودروها با توجه به بارنامه سهمیه سوخت تعیین می شود و رانندگان هر تعداد سفر و پیمایش که داشته باشند بر اساس آن از سوی سازمان راهداری و شرکت نفت سهمیه داده می شود و مشکلی نداریم اما بیشترین نگرانی ما در تامین هزینه لاستیک و قطعات خودرو است.

* آماری از جابجایی بار نیز ارائه کنید
در سال گذشته ۳۵۰ میلیون تن کالای بدون بارنامه و ۴۷۰ میلیون تن کالای با بارنامه توسط فعالان این صنعت جابجا شد. علیرغم گلایه هایی که فعالان این بخش نسبت به افزایش هزینه های خود از جمله لاستیک و هزینه های تعمیر و نگهداری کامیون ها دارند  جامعه حمل و نقل ایران اسلامی همچون گذشته در صحنه حضور موثر و تاثیرگذار دارند از جمله پس از فرمان تاریخی حضرت امام در سال ۶۲ مبنی بر تخلیه بنادر و مراسم اربعین حسینی و اهتمام در جابجایی مسافران و کالا و کمک به سیل زدگان  و آسیب دیدگان زلزله و ارسال کمک به مناطق محروم و شرایط خاص کرونا نقش ارزنده ای ایفا کردند که جای تقدیر دارد.

اگر مشکلات گمرک حل شود می  توانیم با واردات خودروهای خارجی دست دوم با سه سال عمر تولید، بخشی از مشکلات را حل کرده و ناوگان را نوسازی کنیم

در ایام کرونا رانندگان این ناوگان با جابجایی کالاها به اقصی نقاط کشور رسالت خود را بخوبی انجام دادند و با لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب و حضور پرشور در پای صندوق های رأی یکبار دیگر با رهبر انقلاب و آرمان های جمهوری اسلامی تجدید بیعت کردند.

* چشم امید رانندگان چیست؟
رانندگان شبکه حمل و نقل کالا با همه تاثیر گذاری در اقتصاد کشور همواره با چالش های متعدد مالی مواجه بوده اند،  دغدغه هایی که گرانی قطعات خودرو،  هزینه سنگین تامین لاستیک آزاد در راس این هرم قرار دارد، اما امروز با تغییراتی که در دولت ایجاد شده است چشم امید رانندگان به عنایت رئیس جمهور جدید و اتخاذ تصمیمات حمایتی از این گروه تاثیر گذار در اقتصاد و فرآیندهای تولید کشور است.

به نظر می رسد با همه اما و اگرهای موجود نقش رانندگان و ناوگان حمل و نقل کالایی باید بیش از گذشته با حساسیت بازنگری شود تا چرخ دهنده های  تولید و اقتصاد کشور کامل تر از گذشته در کنار یکدیگر قرار گیرد.

کد خبر: ۹۵٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha