۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
 شریان‌های مالی قاچاقچیان مخدر با اصلاحات قانونی قطع می‌شود
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:

شریان‌های مالی قاچاقچیان مخدر با اصلاحات قانونی قطع می‌شود

صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکیدکرد: قانون مبارزه با مواد مخدر باید اصلاح شود تا قضات برای ضربه زدن به شریان های مالی قاچاقچیان تمهیدات جدی اتخاذ کنند.

به گزارش بازار، حمیدرضا صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه تا سال ۱۹۷۰ میلادی نگاه غالب در جامعه جهانی مبارزه با عرضه بود گفت: ما باید با زنجیره کشت، تولید، ترانزیت، قاچاق، خرید و فروش و حمل و نگهداری مواد مخدر مبارزه کنیم.

وی افزود: تا دهه سوم انقلاب تمام تفکر کشور بر نگاه مقابله با عرضه بود که اگر این نگاه وجود نداشت سیل ویرانگر مواد مخدر، کشورمان را نابود می کرد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهارکرد: در سال های اخیر طرح «یاری گران زندگی» برای جمعیت سالمِ در معرض خطر، گام هایی برداشته و اگر ما همسان با نگاه مبارزه با عرضه به بحث کاهش تقاضا نیز توجه نکنیم همین انسان های سالم را از دست خواهیم داد.

صرامی افزود: اگر آموزش و مهارت فرزند پروری و سبک زندگی سالم را آموزش ندهیم نسل های سالم نیز از بین می روند.

این مقام مسئول متذکرشد: نظام جمهوری اسلامی ایران باید رویکرد متوازن جامع فراگیر و همه جانبه داشته باشد یعنی همزمان که تلاش می کند مواد در دسترس قرار نگیرد به بحث پیشگیری و درمان و کاهش آسیبها نیز به عنوان رکن دیگر مبارزه دقت کند.

وی بر لزوم اصلاح قوانین این حوزه تأکید و اظهارکرد: از آنجایی که قاچاقچیان اموال خود را به نام دیگر افراد خانواده خود می کنند لذا قانون مبارزه با مواد مخدر باید اصلاح شود تا قضات بتوانند برای ضربه زدن به شریان های مالی قاچاقچیان تمهیدات جدی اتخاذ کنند.

صرامی با اهمیت نظارت محوری در کنار مبارزه با تقاضا محوری و عرضه محوری گفت: به هر میزان که دستگاه ها بتوانند بر اساس وظایف محوله رسالت های قانونی خود را انجام دهند موثر واقع می شود.

شاخص هزینه اقتصادی مواد مخدر سالانه محاسبه شود
شهرزاد برومند جزی استادیار اقتصاد انرژی فناوری توسعه پایدار دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ما اقتصاددان ها با استفاده از مبانی اقتصاد خُرد به دنبال تحلیل سیاست های عمومی هستیم گفت: ما نقش دولت را در بازار عرضه و تقاضا بررسی می کنیم و به دنبال کاهش قاچاق و عرضه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اکثر کشورهای دنیا سیاست مقابله را در پیش گرفته اند افزود: هر سیاستی که باعث کم شدن مصرف مواد مخدر شود ایده آل است اما اکثر کشورها بر روی مقابله با مواد مخدر برنامه ریزی می کنند و توجه کمتری به پیشگیری دارند درصورتیکه اگر پیشگیری را بر مقابله مقدم کنیم به هدفمان که کاهش مصرف مواد مخدر است نزدیکتر می شویم.

استادیار اقتصاد انرژی فناوری توسعه پایدار دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در ایران شاخص هزینه اقتصادی اجتماعی مواد مخدر را نداریم در صورتی که این شاخص، باید سالانه محاسبه شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه هر وقت که صحبت از هزینه ها می شود فقط قیمت مواد مخدر و هزینه دستیابی به آن به ذهن ما خطور می کند درصورتیکه این مسئله به جامعه هزینه های زیاد دیگری نیز تحمیل می کند از جمله اینکه با از دست رفتن جوانان در اثر مصرف مواد مخدر ما نیروی انسانی را از دست می دهیم و یا نگهداری معتادان و درمان آنها هزینه بر است.

برومند آموزش به نوجوانان و جایگزین کردن لذت های سالم برای آن ها را ضروری خواند و افزود: دلایل گرایش شخص به مواد مخدر را بررسی کرده و بر این اساس سیاست گذاری کنیم.

استادیار اقتصاد انرژی فناوری توسعه پایدار دانشگاه علامه طباطبایی در رادیو گفت وگو همچنین بر لزوم شفافیت در آمدها، راه اندازی سیستم مالیاتی جامع و کامل و شناسایی واسطه های غیر قانونی نیز تأکید کرد.

کد خبر: ۹۵٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha