۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
نقش زنان کارآفرین در توسعه صادرات غیرنفتی

نقش زنان کارآفرین در توسعه صادرات غیرنفتی

نقش زنان در فعالیتهای اقتصادی طی چند دهه اخیر به مرور افزایش یافته است. مهمترین عامل تأثیر گذار در این افزایش ارتقای مهارت های شغلی زنان، بالا رفتن میزان تحصیلات آنان و ضرورت کسب استقلال اقتصادی و کمک به افزایش درآمد خانواده بوده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فاطمه شمشیری، رئیس اداره نظارت، هماهنگی های راهبردی و دبیرخانه شوراها، در مقاله‌ای با موضوع نقش زنان در توسعه صادرات غیر نفتی، نوشت: براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان ملل در سال ۲۰۱۸، تنها ۴۸/۵درصد زنانی که در ۱۸۹ کشور دنیا آماده اشتغال بوده اند موفق به پیدا کردن شغل شده اند در حالیکه این نسبت در مورد مردان ۹۴ درصد بوده است. برآورد های انجام شده نشان داده است که اگر موانع کسب و کار و محدودیتهای شغلی زنان و تبعیض در استخدام آنان برطرف شود و از تواناییهای همه زنانی که علاقمند به فعالیتهای اقتصادی هستند، استفاده شود تولید ناخالص دنیا ۶۰۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

در کشور ما آمار دقیقی درباره تعداد زنانی که در فعالیت های اقتصادی از جمله در بخش صادرات مشغول خدمت هستند در دست نیست،   برخی از آمارها حاکی از اینست که  این رقم از ۱۱/۷ درصد در سال ۱۳۷۸ به ۱۴ درصد در سال ۱۳۸۸ و ۱۶/۸ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

در طول برگزاری نمایشگاههای بین المللی که مهمترین ابزار بازاریابی برای توسعه صادرات غیرنفتی محسوب می شوند، زنان نقش بسیار فعالی ایفا می کنند و در معرفی کالاها و خدمات عرضه شده و اطلاع رسانی به بازدید کنندگان و شرکت کنندگان نقش به سزایی دارند.

موفقیت زنان در بازاریابی برای صدور کالاهایی مانند منسوجات پوشاک انواع گل و گیاهان زینتی جواهرات و زیورآلات فرش و صنایع دستی و کالاهای لوکس به ویژه اقلامی که تابع مد هستند به مراتب بیش از بازاریابان مرد است.

نقش زنان کارآفرین در بخش های تولیدی و تجاری در سالهای اخیر رو به گسترش نهاده و در اغلب مراسمی که برای تحلیل از کارآفرینان نمونه کشور برگزار می شود، تعداد قابل ملاحظه ای از زنان کارآفرین را که در اقتصاد کشور از جمله در بخش تجارت نقش ارزنده ای ایفا کرده اند، مشاهده می کنیم. در بین صادرکنندگان نمونه سالهای اخیر زنان کارآفرینی را می بینیم که برای صدها نفر اشتغال ایجاد کرده و محصولات تولیدی واحدهای تحت مدیریت آنان از ۳۰۰ قلم فراتر می رود و به دهها کشور در آسیا و آفریقا صادر می شود. اگرچه آمار دقیقی در مورد تعداد زنان شاغل در بخش صادرات وجود ندراد اما از آنجا که حدود ۳۰۰۰ نفر از دارندگان کارتهای بازرگانی را که قریب ۱۸۰۰۰ نفر هستند زنان تشکیل می دهند و دارندگان این کارتها عمدتاً در بخش صادرات و واردات می توانند فعالیت کنند، می توان استنباط کرد که سهم زنان کشور ما در این بخش حدود ۷/۱۶ درصد است. در سال گذشته از ۲۷ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت فعال کشور بالغ بر ۵ میلیون  و ۴۰۰ هزارنفر از آنان را زنان شاغل در بازار کار تشکیل داده که بیانگر سهم ۷/۱۹ درصدی زنان ایرانی در فعالیت های اقتصادی است.

از آنجا که بیش از ۶۰ درصد از ورودی دانشگاهها و مدارس عالی کشور را زنان تشکیل می دهند و بخش قابل ملاحظه ای از آنان در رشته های اقتصاد، بازرگانی، مدیریت یا رشته های تخصصی مرتبط با امور اقتصادی تحصیل می کنند، در صورت بهبود شرایط اقتصادی کشور، فارغ التحصیلان مزبور می توانند در توسعه اقتصادی کشور از جمله در بخش تجارت خارجی تحول آفرین باشند.

عضویت برخی از زنان کارآفرین و فرهیخته میهن ما در هیأت نمایندگان اتاق های بازرگانی یا هیأت رئیسه اتاق های بازرگانی و تشکیل برخی از تشکل های صنفی مانند کانون زنان بازرگان ایران، بدون شک می توانند نقش زنان کشور را در همه عرصه های اقتصادی و کسب و کار به ویژه صادرات غیرنفتی که توسعه آن همواره مورد تأکید است پر رنگ تر کند.

توسل به اقدامات زیر می تواند به افزایش سهم زنان در بخش تجارت خارجی به ویژه توسعه صادرات تأثیرگذار باشد:

۱-  عدم تبعیض در واگذاری تسهیلات اعتباری به شرکتها یا واحدهای تولیدی - تجاری که مدیران آنها را زنان کارآفرین تشکیل می دهد.

۲-  بهره گیری از توان مدیریتی زنان فرهیخته و مجرب، در اداره غرفه های نمایشگاههای بین المللی بازرگانی یا اختصاصی که در کشورهای خارجی برپا می شوند، زیرا مهارت و شکیبایی آنان در ارائه اطلاعات تفصیلی درباره کالاها و خدمات مورد نمایش به ویژه در مورد اقلام مانند پوشاک، منسوجات، فرش، صنایع دستی، جواهرآلات، محصولات غذایی و نظایر آنها به مراتب بیش از مردان است

۳-  ترغیب زنان کارآفرین به ویژه آنان که فرآورده های تولیدی شان اهمیت صادراتی دارد به عضویت در تشکل های صنفی به منظور آشنا کردن آنها با روش های توسعه صادرات و حضور آگاهانه و هدفمند در نمایشگاههای تخصصی بین المللی

۴-   عدم سهمیه بندی برای زنان در انتخابات اتاق های بازرگانی یا عضویت در هیأت نمایندگان یا هیأت رئیسه این اتاق ها

۵-  برپایی مستمر نشست هم اندیشی تاجر بانوها یا زنان کارآفرین به منظور ارتقای سطح مهارت یا ارتقای میزان آگاهی  آنان در ارتباط با نقش و اهمیت توسعه صادرات به ویژه در شرایطی که کشور با سخت ترین تحریم های اقتصادی روبروست.

۶-  برگزاری دوره های تخصصی بازاریابی برای زنانی که مدیریت واحدهای تولیدی - تجاری را عهده دار هستند و نوع فرآورده های تولیدی آنها  به گونه ایست که عمدتاً بانوان خریدار محصولات قابل صدور آنها هستند.

کد خبر: ۹٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha