۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کردستان در تنش شدید آبی/ بارندگی های استان ۳۶ درصد کاهش یافت
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

کردستان در تنش شدید آبی/ بارندگی های استان ۳۶ درصد کاهش یافت

سنندج- فرهاد، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کردستان از درگیری این استان با تنش آبی خبر داد گفت: برای عبور از این شرایط همکاری و تعامل بهتر مصرف کنندگان یکی از نیازهای لازم و ضروری است.

محمد فرهاد در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: متاسفانه به دلیل وضعیت کاهش بارش ها و همچنین افزایش دمای هوا، استان کردستان در تابستان سال جاری با تنش آبی مواجه است و به همین دلیل باید از تمامی ظرفیت ها در راستای عبور از این شرایط بهره برداری کرد.

وی با اشاره به وضعیت خدمت رسانی به مردم استان کردستان از سوی شرکت آبفا، بیان کرد: جمعیت استان کردستان یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر است که ۷۳ درصد این جمعیت شهرنشین و مابقی در روستاهای استان ساکن هستند.

معاون شرکت آب و فاضلاب استان کردستان با بیان اینکه در مجموع ۹۳.۴ درصد جمعیت استان زیر پوشش خدمات شرکت آبفا قرار دارند، افزود: حجم آب تولیدی در سال ۱۶۴ میلیون مترمکعب است که ۱۲۸ میلیون برای شهرها و ۳۶ درصد در روستاها مصرف می می شود.

وی به منابع تامین آب مصرفی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴۷ درصد آب تولیدی از محل آب های سطحی و سدها و ۵۳ درصد از منابع آبهای زیر زمینی شامل ۶۲۸ حلقه چاه، هزار و ۶۹ دهنه چشمه و ۱۹ رشته قنات تأمین می شود.

ذخیره آبی سدهای کردستان ۶۷ درصد است
فرهاد با اشاره به کاهش ۳۶ درصدی بارندگی ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان کردستان، عنوان کرد: در کنار این کاهش بارش ها متاسفانه، میزان ذخیره سدهای استان ۶۷ درصد است که در سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۹.۵ درصدی همراه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی گسترده برای برون رفت از وضعیت تنش آبی در استان کردستان، گفت: مطالعات کاملی در زمینه برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت انجام شده است.

وی ضمن اشاره به این برنامه ها، عنوان کرد: در بخش بلندمدت، تأمین آب از سدها در دستور کار است که شامل تأمین آب سنندج و سروآباد از محل سد آزاد، سقز از سد چراغ ویس، کامیاران و مریوان از سد گاران، بانه از سدهای عباس آباد و سبدلو و دیواندره و بیجار از سد سیازاخ و قروه و دهگلان از سد قوچم می باشد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا کردستان افزود: در حوزه برنامه های میان مدت هم تأمین آب از آبهای سطحی توسط فیلتر شنی در دستور کار می باشد که این کار در بانه اجرا شده و در مریوان و کامیاران نیز انجام خواهد شد.

وی ضمن اشاره به دیگر فعالیت های صورت گرفته در این راستا، عنوان کرد: حفر سه حلقه چاه و تجهیز ۲۸ حلقه چاه در استان، انتقال آب از سد آزاد به سد قشلاق از طریق پمپاژ و تامین آب از منابع بالادست سدها در شهرستان های دیگر استان از جمله دیگر فعالیت های این بخش به شمار می رود.

وی به فعالیت های صورت گرفته در مناطق روستایی استان کردستان اشاره کرد و افزود: آبرسانی سیار به تعدادی از روستاهای استان که امکان توزیع آب به صورت شبکه در آنها وجود ندارد نیز هم اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

معاون شرکت آبفا کردستان افزود: ارتقا، تجهیز و افزایش اکیپ های رفع حوادث، اجرای برنامه های فرهنگی در زمینه مدیریت مصرف مانند تهیه موشن گرافی و کلیپ با محتوای مصرف بهینه و پخش در فضاهای پرمخاطب شهری، تلویزیونی و مجازی، استفاده از ظرفیت ستاد کرونا، مکاتبه با آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی و سپاه و جلسه با سمن ها و مراجع فکری از برنامه های کوتاه مدتی است که با هدف مدیریت مصرف آب در استان در حال اجرا است.

وی در پایان بار دیگر ضمن دعوت از مردم برای صرفه جویی در مصرف آب، یادآور شد: همکاری و مشارکت فعال شهروندان برای عبور از این شرایط بحرانی ضروری است و انتظار می رود که ما در استان کردستان شاهد این همکاری باشیم.

کد خبر: ۹۵٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha