۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
شاهکار جدید بانک دی؛ هزینه ۳ برابر درآمد!
بازار بررسی می‌کند؛

شاهکار جدید بانک دی؛ هزینه ۳ برابر درآمد!

بانک دی با وجود نسبت کفایت آن۷.۳۷  درصد منفی و زیان انباشته بیش  از ۷.۱۱ برابر سرمایه آن، علاوه بر افزایش تعداد کارمندان خود، حقوق آن‌ها را نیز افزایش داده است.

بازار؛ گروه بورس: گزارش شش ماه حسابرسی شده ابتدای سال ۹۹ بانک دی با با ۳۲ بند حسابرس در سامانه کدال منتشر شده که در بخشی از این گزارش به عدم توانایی بانک برای ادامه فعالیت‌های خود اشاره کرده است.

در این بخش حسابرس با استناد به اینکه هزینه‌های سود سپرده‌های این بانک حدود ۱۱.۵۸۵ میلیارد تومان بیشتر از درآمد تسهیلات بود و نسبت کفایت آن۷.۳۷  درصد منفی و زیان انباشته بانک در این تاریخ بیش  از ۷.۱۱ برابر سرمایه آن است، به توانایی بانک به ادامه فعالیت‌های تردید عمده وارد کرده است.

اعضای هیات مدیره این شرکت در این دوره مالی حدود ۶۰ میلیون حقوق و مزایا در ماه دریافت کردند که این عدد برای معاونین مدیر عامل نزدیک ۲۵ میلیون تومان درج شده است. حقوق و مزایای کارکنان هم در شش ماه ابتدای سال گذشته حدود ۳۶ درصد رشد را نسبت به دوره مشابه سال ۹۸ نشان می‌دهد و با وجود زیان وارد شده به بانک در دوره مذکور ۳۵ کارمند جدید به کارکنان خود اضافه کرده است

نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی مؤسسه مالی و بانک‌ها است که بر اساس آن میزان ریسک بانک‌های برای پوشش فعالیت مشخص می‌شود و هر چقدر این عدد بزرگتر باشد پوشش ریسک بانک‌های برای فعالیت‌های آن کمتر است. در آیین نامه کفایت سرمایه در سال ۸۲ حداقل نسبت کفایت برای بانک‌ها ۸ درصد تعیین شده است. با توجه به نسبت کفایت منفی بانک دی ریسک پوشش ادامه فعالیت این بانک بسیار بالا است.

با توجه به ۷.۱۱ برابر زیان انباشته بانک دی نسبت به سرمایه ثبت شده آن، این بانک مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده است. تعداد بند حسابرس بر روی صورت مالی شش ماهه ابتدای سال ۹۹ این بانک ۳۲ بنده است که در بند ۲۳ این گزارش برخی از تحریف‌های صورت گرفته در صورت مالی بانک دی آمده است.

درآمد این بانک از ارائه تسهیلات در این دوره شش ماه ابتدای سال ۹۹ تنها ۷۰۰ میلیارد تومان بوده درحالی که در همین مدت هزینه‌های سود سپرده‌های آن ۲هزار ۳۰۰ میلیارد تومان در گزارش مالی آن ثبت شده است، که خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری این بانک زیان ۱هزار ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود. این دو عدد به ترتیب برای ۱۲ ماهه سال گذشته ۱هزار ۴۰۰ میلیارد تومان و ۵هزار ۳۰۰ میلیارد تومان در صورت مالی حسابرسی نشده آن ثبت شده است.

یعنی این بانک در شش ماهه ابتدای سال گذشته به ازای هر ریال سود سه ریال هزینه کرده است که این عدد برای ۱۲ ماهه سال گذشته ۲ ریال است. این بانک در این دوره مالی بیش از ۱هزار ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات مشکوک الوصول داشته که نسبت به سال گذشته آن ۸۰ میلیارد تومان اضافه شده است. افزایش مطالبات مشکوک الوصول نشان می‌دهد، علاوه بر اینکه ممکن است باعث هدر رفت منابع بانکی شود و نشان از توانایی بانک در پس گیری این مطالبات دارد که این مطالبات ۵۱ میلیارد تومان در بخش هزینه‌ها درج شده است.

وام پرداختی قرض الحسنه به اشخاص حقیقی برای شش ماهه سال گذشته منتشر نشده و آمار منتشر شده مربوط به ۱۲ ماهه سال ۹۸ می‌باشد.

حقوق ۶۰ میلیون تومانی مدیران بانک دی با وجود زیان اندوخته
اعضای هیات مدیره این شرکت در این دوره مالی حدود ۶۰ میلیون حقوق و مزایا در ماه دریافت کردند که این عدد برای معاونین مدیر عامل نزدیک ۲۵ میلیون تومان درج شده است. حقوق و مزایای کارکنان هم در شش ماه ابتدای سال گذشته حدود ۳۶ درصد رشد را نسبت به دوره مشابه سال ۹۸ نشان می‌دهد و با وجود زیان وارد شده به بانک در دوره مذکور ۳۵ کارمند جدید به کارکنان خود اضافه کرده است.  این بانک بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان طلب از اشخاص وابسته و ۶ میلیارد تومان از طلب از کارکنان خود به صورت جاری دارد.

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از طرف واسطه‌ها بتوانند واحدهای تجاری را کنترل کنند یا اینکه از طرف واحدهای تجاری کنترل داشته باشد معروف به اشخاص واسته هستند که به نوعی به معنای نفوذ در واحدهای تجاری هم هست.  به عبارت دیگر به دلیل افزایش ارائه‌ی نادرست و تقلب در صورتهای مالی ناشی از معاملات با اشخاص وابسته احتمال تجدید ارائهی صورتهای مالی افزایش می یابد. انتظار میرود که معاملات با اشخاص وابسته بر تجدید ارائه ی صورتهای مالی تاثیر مثبتی داشته باشد.

در بخش هزینه‌های اداری و عمومی این بانک در شش ماه اول سال ۹۸، حدود ۱۴۰ بوده که این عدد برای همین دوره برای سال ۹۹ به ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده که حدود بخشی از آن حاصل افزایش نزدیک به ۴۰ درصد حقوقی و دستمزد کارکنان و بخشی از آن هم هزینه‌های اداری این بانک است.

این بانک در ۶ ماهه ابتدای سال گذشته ۲هزار ۳۰۰ میلیارد تومان در سهام سرمایه‌گذاری کرده که نسبت به دوره مشابه آن در سال ۹۸، ۱۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد، یعنی بخش عمده‌ای از سود بانک حاصل فعالیت در سهام بوده است.  یکی از اعدادی که در صورت مالی این شرکت است افزایش ۱۴۰ درصد هزینه حمل و نقل بوده نسبت به دوره مشابه قبلی بوده است.

معاملات این بانک فعلا در حال تفوق نماد در بازار سرمایه قرار دارد، اما بر اساس آخرین معاملات که بر روی این نماد در ۲۵ اسفندماه سال گذشته انجام شده قیمت این سهم به ۹۲۴ ریال با حجم مبنای ۵۴ میلیون واحد در تابلوی بورس ثبت شده است.   بر اساس آنچه در سامانه کدال منتشر شده این بانک قرار است سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی از مبلغ  ۶,۴۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌ مبلغ ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال برساند که این آگاهی در ۲۳ خرداد ماه در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

شاخص کل بازار سرمایه امروز ۶ تیر ماه با رشد ۴ هزار واحدی به ۱میلیون ۲۳۸ هزار واحد رسید، همچنین شاخص هم وزن هم با رشد ۱هزار ۴۰۰ واحد خود را  به ۳۸۲ هزار واحد رساند. بازار سرمایه مدتی است که روند صعودی به خود گرفته است.

مرداد سال نود و پنج یکی از سایت‌های خبری با انتقاد از مشاور وزیر وقت وزارت ارشاد (خلیل ارجمندی) بابت بی اعتنایی به مصوبه چند شغله بودن مجلس، ضمن برشمردن بیش از ده شغل کلیدی خلیل ارجمندی، وی را ابوالمشاغل دولت یازدهم نامید. غلامرضا خلیل ارجمندی در حال حاضر رئیس هیئت مدیره بانک دی را بر عهده دارد.

کد خبر: ۹۵٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha