۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
عدم تخصیص ارز برای واردات دارو در ۳ ماه نخست| هزینه ۱.۲ میلیارد دلاری کرونا برای وزارت بهداشت 
رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با «بازار»:

عدم تخصیص ارز برای واردات دارو در ۳ ماه نخست| هزینه ۱.۲ میلیارد دلاری کرونا برای وزارت بهداشت 

ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون هیچ ارزی برای واردات دارو اختصاص داده نشده است، گفت: واردات مواد اولیه و واسطه ای دارو حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز نیاز دارد.

بازار؛ گروه ایران: کمبود دارو در کشور بیداد می کند. این کمبود دیگر به داروهای خاص و انسولین محدود نمی شود و بعضا برای خرید یک داروی معده هم باید چند داروخانه را زیر و رو کنید. رییس اتحادیه واردکنندگان دارو دلیل اصلی را عدم تخصیص ارز می داند و می گوید در صورت ادامه این روند وضعیت در ماه های آینده بدتر هم خواهد شد.

آنگونه که این فعال اقتصادی می گوید: با شیوع ویروس کرونا بانک مرکزی اولویت خود را روی این مساله قرار داده و همین مساله واردات دارو و مواد اولیه را با اختلال مواجه کرده است. آنگونه که عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران می گوید: کرونا سالانه حدود ۱.۲ میلیارد دلار خرج روی دست مسئولین وزارت بهداشت می گذارد.  

از ابتدای سال تا حالا هیچ  ارزی برای  واردات دارو  و مواد اولیه  تخصیص داده نمی شود و در صورت ادامه این روند اوضاع  تامین دارو به خصوص برای بیماران خاص سخت و بدتر هم خواهد شد

تولید ۹۷ درصد نیاز دارویی در داخل
اواخر سال ۹۷ بود که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: «با هدف حمایت از تولید داخل، واردات داروی مشابهی که در کشور تولید می‌شود، ممنوع شده و درخصوص داروی داخلی که میزانش به اندازه کافی باشد، به هیچ‌وجه اجازه واردات نخواهیم داد. ۲ سالی این ماجرا پیش رفت تا جایی که ۲۴ شهریور ۹۹، حجت‌الله یزدان‌شناس، رئیس مجمع داروسازان کشور از تولید ۹۷درصدی داروهای موردنیاز کشور در داخل خبر داد و گفت که ۳درصد باقیمانده از داروهایی که وارد می‌شوند هم بیشتر داروهای شیمی‌درمانی هستند. البته پیش از آن و در ۲۴ دی سال ۹۸، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، میزان ساخت داروهای تولید داخل را تا ۹۵درصد عنوان کرده بود.

این آمار و ارقام در حالی گفته می‌شود که به‌گفته بسیاری از متخصصان و اهالی فن، گرچه اغلب داروها در داخل کشور تولید می‌شوند، اما همچنان مواداولیه تامین این داروها وارداتی است و سایه سنگین تحریم‌ها علیه ایران در سال‌های گذشته، مانع مهمی در تحقق این موضوع بوده است.

برای واردات دارو و مواد اولیه و واسطه ای سالانه چیزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز نیاز داریم. بر اساس برآوردهای صورت گرفته  تجهیزات پزشکی هم سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز بری دارند

خرج ۱.۲ میلیارد دلاری کرونا برای وزارت بهداشت 
ناصر ریاحی عضو هییت رییسه اتاق بازرگانی تهران به خبرگزاری بازار می گوید که متاسفانه از ابتدای سال تا حالا هیچ ارزی برای واردات دارو و مواد اولیه تخصیص داده نمی شود و در صورت ادامه این روند اوضاع تامین دارو به خصوص برای بیماران خاص سخت و بدتر هم خواهد شد.   

این فعال اقتصادی با بیان اینکه برای واردات دارو و مواد اولیه و واسطه ای سالانه چیزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارز نیاز داریم، گفت: البته مسئولین وزارت بهداشت در این خصوص اختلافاتی با ما داشته و نیاز ارزی این حوزه را ۱.۲ میلیارد دلار اعلام می کنند.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه تاکید کرد: جدای نیاز ارزی در این حوزه، چیزی حدود ۱.۲ میلیارد دلار برای کرونا و ۱.۵ میلیارد دلار هم برای تجهیزات پزشکی ارز نیاز است.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که واردات دارو، مواد اولیه و واسطه ای و تجهیزات پزشکی حدود ۳ میلیارد دلار ارز نیاز دارد که تا حالا باید یک چهارم آن یعنی ۷۵۰ میلیون دلار اختصاص داده می شد.

کد خبر: ۹۵٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha