۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
شورای اقتصاد ۲۰۰ هزار خودرو را از طرح تبدیل رایگان، حذف کرده است
مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش:

شورای اقتصاد ۲۰۰ هزار خودرو را از طرح تبدیل رایگان، حذف کرده است

باقری، مدیر طرح سی ان جی از فرصت محدود برای دوگانه سوز کردن خودرو ها خبر داد.

به گزارش بازار، حسین باقری، مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش ضمن اعلام این خبر گفته که براساس تصمیمات قبلی، قرار بود یک میلیون ۴۶۴ هزار خودرو برای این طرح تبدیل، تسهیلات دولتی دریافت کنند. اما براساس مصوبه جدید شورای اقتصاد، حدود ۲۰۰ هزار خودرو از این تعداد کاسته شده است.

در طرح تبدیل خودروهای عمومی به دوگانه‌سوز، تاکنون ۳۵۰ هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند درحالیکه از این تعداد، فقط ۱۱۴ هزار دستگاه واجد شرایط بودند و ۱۶۰۰۰ در حال نوبت گیری هستند. پس می‌توان چنین گفت که استقبال از این طرح تبدیل، آنطور که مدیران دولتی انتظارش را داشتند، نبوده است.

باقری، دلیل عدم استقبال از این طرح را قیمت بنزین، شرایط تورمی کشور و همچنین سهمیه اعتباری جداگانه‌ای است که خودروهای حمل و نقل عمومی، براساس پیمایش و کارکردشان دریافت می‌کنند.

آمار جالب دیگری که آقای باقری آنها را رسانه‌ای کرده، درباره عرضه و تقاضای سوخت CNG در کشور است. همانطور که گفتیم، شورای اقتصاد حدود ۲۰۰ هزار خودرو را از طرح تبدیل رایگان، حذف کرده است تا از این طریق، منابع مالی برای احداث جایگاه‌های جدید، تامین شود.

اما جالب است بدانید که طبق گفته‌های باقری، درحال حاضر حدود ۲۵۰۰ جایگاه CNG در سراسر کشور فعال هستند که مجموعا ۲۳ میلیون متر مکعب را در روز، مصرف می‌کنند. درحالیکه ظرفیت عرضه آنها حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است. به عبارت بهتر، نیمی از ظرفیت جایگاه‌های CNG فعلا بلا استفاده است.

براساس آمارهای منتشر شده از وزارت صمت، تولید انواع خودروهای دوگانه‌سوز تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به عدد ۳۷۴۹ دستگاه رسیده است. همگی این محصولات در کارخانجات ایران خودرو ساخته شده‌اند و در گروه خودروسازی سایپا و پارس خودرو، هیچ محصول دوگانه‌سوزی به تولید نرسیده است. همچنین در اردیبهشت‌ماه، تولید پژو پارس دوگانه‌سوز (هرچند به تعداد اندک) ازسرگرفته شده.

حسین باقری در پایان درخواست نمود تا زودتر اقدام کنند برای ثبت تان به آدرس. https://gcr.niopdc.ir/login سایت و با توجه به محدودیت ها و قرارداد با پیمانکاران به روز های آخر واگذار نکنند و پس از ثبت نام بصورت پیامک اعلام و هر نقطه هز محل زندگی یا محل کار می توانند مراجعه کنند همچنین جهت ثبت نام گازسوز کردن خودرو در سامانه اطلاع جامع خودروهای دوگانه سوز کشور بایستی از طریق آدرس اینترنتی زیر وارد صفحه ثبت نام شوند.

کد خبر: ۹۵٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha