۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
رونق اقتصادی در طارم با کشت گیاهان دارویی
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق اقتصادی در طارم با کشت گیاهان دارویی

زنجان- محصولات کشاورزی چون برنج، سیر، سیب زمینی و سایر محصولات در کنار زیتون در طارم کشت می‌شود ولی در این میان طارم با داشتن تنوع ژنتیکی و اقلیمی ظرفیتی مهم در زمینه تولید گیاهان دارویی دارد.

بازار؛ گروه استان ها: توسعه کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن در شهرستان طارم به رغم وجود مشکلاتی چون کم آبی و بازار نامساعد برای سایر محصولات کشاورزی، می‌تواند با پشتیبانی و مانع زدایی مسئولان متولی در آینده موجب رونق اقتصادی و اشتغال زایی شود.

انواع گیاهان دارویی که عامل مهمی برای درمان و صنعت داروسازی در دنیا مطرح است، در شرایط جغرافیایی منحصر بفرد شهرستان طارم قابل پرورش و رشد می‌باشد، اما این ظرفیت بی نظیر، مورد غفلت سرمایه گذاران و بهره برداران بخش کشاورزی طارم واقع شده است.

در دوسال اخیر تیم تسهیلگران طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی شهرستان طارم با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان، توسعه کشت گیاهان دارویی به دلیل زودبازدهی، کم آبخواه بودن، سازگاری با اقلیم کم آبی و مهم‌تر از همه درآمدهای قابل توجهی که برای کشاورزان و بهره برداران به دنبال داشته، مورد توجه برخی کشاورزان طارمی قرار گرفته است.

رونق اقتصادی در طارم با کشت گیاهان دارویی

شرایط آب و هوایی و مستعد بودن اراضی در بیشتر مناطق شهرستان طارم و جهت تغییر الگوی کشت، کاشت و توسعه محصولات پُر سود نظیر گیاهان دارویی چون فیسالیس، سیاه دانه و کنجد در سال‌های اخیر رونق چشمگیری یافته است

شرایط آب و هوایی و مستعد بودن اراضی در بیشتر مناطق شهرستان طارم و جهت تغییر الگوی کشت، کاشت و توسعه محصولات پُر سود نظیر گیاهان دارویی چون فیسالیس، سیاه دانه و کنجد در سال‌های اخیر رونق چشمگیری یافته است.

یکی از گیاهان دارویی پرطرفدار و خیلی با ارزش در دنیا گیاه فیسالیس هست که در سال زراعی جاری برای اولین بار در طارم کشت شده است.

رونق اقتصادی در طارم با کشت گیاهان دارویی

پیش بینی برداشت ۳۵ الی ۴۰ تن گیاه فیسالیس در شهرستان طارم
سرگروه تیم تسهیلگری طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی بنیاد مسکن شهرستان طارم در این مورد به خبرنگار بازار گفت: در جهت تغییر الگوی کشت و بهره وری بالا در شهرستان طارم و همچنین کمک به معیشت کشاورزان شهرستان طارم با تشکیل کلاسهای آموزشی برای کشت گیاه فیسالیس، برای اولین بار در طارم نسبت به کشت این گیاه با ارزش اقدام کرده‌ایم.

در سال زراعی جاری نزدیک به ۱۷ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت فیسالیس رفته است که پیش بینی می‌شود از این مقدار حدود ۳۵ تا ۴۰ تن محصول فیسالیس برداشت و روانه بازار شود

‏رضا محمدی ضمن اشاره به ارزش افزوده بالای گیاهان دارویی برای بهره برداران بخش کشاورزی افزود: در سال زراعی جاری نزدیک به ۱۷ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت فیسالیس رفته است که پیش بینی می‌شود از این مقدار زمین حدود ۳۵ تا ۴۰ تن محصول فیسالیس برداشت و روانه بازار شود.

کشت گیاهان دارویی موجب سودآوری بالا می‌شود
یکی از کشاورزان فعال در زمینه کشت فیسالیس نیز به خبرنگار بازار گفت: با توجه به فراخوان قبلی از طرف تسهیلگران طرح توسعه پایدار منظومه روستایی برای حضور در کلاسهای آموزشی مربوط به کشت گیاه فیسالیس، در این کلاس حضور پیدا کردم و برای اولین بار نسبت به کشت این محصول در زمین زراعی و باغ خودم اقدام کردم.

رونق اقتصادی در طارم با کشت گیاهان دارویی

ابوالفضل محمدی سهولت مراحل کشت، داشت و برداشت این محصول را از سایر محصولات زراعی در طارم بیشتر دانست و اظهار داشت: چند سالی هست که محصولات کشاورزی اصلی طارم بازار فروش مناسبی ندارد و جهت رونق اقتصادی نسبت این گیاه را کشت کردم.

وی افزود: کشاورزان طارمی باید بیشتر به دنبال کشت گیاهان با ارزش افزوده بالا باشند تا آسیبی در صنعت کشاورزی متحمل نشوند که البته ضروری است مسئولین راهکارهای لازم برای کشت این نوع محصولات را ارائه و همچنین زمینه خرید تضمینی این محصولات را فراهم سازند. 

کد خبر: ۹۵٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha