۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
قیمت مواد شوینده روی گرانی را سفید کرد؛ رد پای ارزانی از بازار پاک شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

قیمت مواد شوینده روی گرانی را سفید کرد؛ رد پای ارزانی از بازار پاک شد

مشهد- قیمت مواد شوینده باوجوداینکه افزون بر سه بار از سال گذشته تاکنون جهش داشته است اما به نظر می‌رسد هنوز خیال کوتاه آمدن نداشته و هم چنان رو به افزایش است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی ماه گذشته با افزایش قیمت مواد شوینده و بهداشتی یک‌بار دیگر بسیاری از مصرف‌کنندگان در شوک قیمتی فرورفته و از این افزایش‌های چندباره داد اعتراض برآوردند.

به گزارش خبرنگار بازار تاکنون شاهد گران شدن سه نوبت متوالی مواد شوینده هستیم. بر این اساس و پیش‌ازاین از اسفند ۹۸  و شیوع بیماری کرونا تا امروز به‌جز مورد اخیر دو بار دیگر شوینده‌ها با افزایش قیمت رو به رو شده بود؛اولین بار در خرداد ۹۹ بود که قیمت‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت و بار دوم نیز اوایل آبان ۹۹ بود که رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را نیز تجربه کرد.

افزایش متناوب
معصومه شهرآبادی یکی از بانوان مشهدی دریکی از فروشگاه‌های مواد بهداشتی به ما می‌گوید: سال گذشته شامپو بدن ۱۳ هزار تومان قیمت داشت اما به‌یک‌باره قیمت آن به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و یک‌بار هم در اسفندماه سال گذشته به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و در حال حاضر به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

وی بابیان پودر رخت‌شویی هم از قوطی ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان و سپس ۱۰ هزار  و در حال حاضر به ۱۳ و ۱۷ هزار تومان رسیده است بیان کرد: این افزایش‌گرانی ها متأسفانه در سایر محصولات مانند سفیدکننده و یا دیگر مواد بهداشتی مصداق داشته و به‌طور متوسط هر ۴ ماه یک‌بار شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

جهش دو برابری قیمت
امید نخعی یکی از فروشندگان مواد شوینده و بهداشتی در خیابان قرنی مشهد نیز به ما در این رابطه توضیح می‌دهد: بر این اساس قیمت مصوب محصولات شوینده شامل مایع دستشویی، مایع ظرف‌شویی، پودر و مایعات لباسشویی، صابون، خمیردندان و سایر محصولات حداکثر ۲۵ درصد و درعین‌حال، قیمت مصوب سایر محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز حداکثر ۲۰ درصد افزایش یافت.

بازار پاک شد " height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/02/29/4/10438.jpg" width="600" />

این عمده‌فروش محصولات بهداشتی بابیان اینکه کارخانه‌ها طی چندین نوبت و به خیال خام خودشان تنها ۲۰ درصد هر بار به قیمت‌ها افزودند اما واقعیت این است که مجموع این ۲۵ درصدها از سال گذشته تاکنون حدود دو برابر قیمت مواد شوینده را افزایش داده است.

وی بابیان اینکه قیمت یک شیشه‌شور، از ۱۵ هزار تومان به بیش از ۳۶ هزار تومان رسیده و مایع دستشویی نیز از ۱۲ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسیده می‌گوید: حتی مایع ظرف‌شویی از ۱۱ هزار تومان به حدود ۱۹ هزار تومان پا گذاشته است و یا مایع دستشویی ۳ لیتری کرمی که تا اسفند سال گذشته فقط ۲۷ هزار تومان قیمت داشت در حال حاضر به ۵۲ هزار تومان رسیده است.

وی به ما می‌گوید: مسئولان پخش این فراورده‌ها فقط گرانی دلار را بهانه می‌کنند واقعیت این است که ما هم اطلاع دقیقی از چگونگی قیمت‌گذاری نداریم!

ریشه گرانی کجاست
رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی بابیان اینکه ریشه این گرانی‌ها را در افزایش قیمت پتروشیمی و ارز باید جست‌وجو کرد در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: بیشترین عامل تأثیرگذار در گرانی مواد شوینده مواد اولیه پتروشیمی است.

سید هادی نبی زاده بابیان اینکه البته عوامل بسیاری در گرانی مواد شوینده تأثیرگذار است به ما می‌گوید: گرانی مواد اولیه پتروشیمی ،گرانی حمل‌ونقل و از طرفی افزایش هزینه‌های دستمزد را در این افزایش قیمت‌ها باید تأثیرگذار دانست.

وی می‌گوید: ما در روزهای اخیر شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی بودیم که این باعث افزایش قیمت محصولات می‌شود؛اما سازمان حمایت از مصرف‌کننده، شرکت‌های تولیدی را پاسخگوی افزایش قیمت‌ها می‌داند درحالی‌که عوامل مختلفی ازجمله تحریم بسیار برافزایش هزینه تولید اثرگذار است.

بازار پاک شد " height="418" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/03/18/4/13459.jpg" width="600" />

نبی زاده با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت پایه مواد پلاستیکی باعث افزایش قیمت قوطی و بسته‌بندی محصولات شده است می‌افزاید: این فقط یکی از افزایش قیمت‌های اخیر ما بوده است؛ حال چطور از ما انتظار می‌رود که قیمت محصولات را ثابت نگه‌داریم درحالی‌که همه‌چیز گران شده است؟

ضربه به تولیدکنندگان
وی بابیان اینکه همیشه در بازار بیشتر قیمت مصرف‌کننده به چشم می‌آید در خصوص مشکلات سد راه تولید و هم‌چنین فروش محصولات بهداشتی به ما می‌گوید: ۷۰ درصد مواد اولیه بسیاری از محصولات ما از خارج از کشور تأمین می‌شود که با بالا رفتن قیمت دلار و بحث تحریم‌ها و سرباززدن همکاری شرکت‌های معتبر با ایران، شرکت‌های حمل‌ونقل هزینه‌های بیشتری را برای انتقال به ایران می‌گیرد که همه این‌ها برافزایش قیمت محصول اثرگذار است و در زمره موانع تولید محسوب می شود.

رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی می‌افزاید: قیمت‌های مواد اولیه در بازار جهانی در حال حاضر بین ۳۰تا ۸۰درصد افزایش داشته است،به عبارتی کالایی که ما در یک‌تن  به قیمت یک هزار یورو خریداری می‌کردیم در طی ماه گذشته به قیمت ۱۸۰۰ یورو رسیده است.

وی بابیان اینکه هم چنین در ۱۲ طی  ماه گذشته حدود پنج ماه ممنوعیت صادرات محصولات بهداشتی را داشتیم توضیح می دهد: این در حالی بود ‌که صادرات مواد اولیه به‌وفور در حال انجام بود  و لذا این اقدام باعث ضربه به تولید، کمبود و افزایش قیمت شدید مواد اولیه در داخل و از بین رفتن بازارهای به‌دست‌آمده در حوزه صادرات در کشورهای همسایه شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ترکیه جای ما در این بازارها گرفته است بیان می کند: این اقدام موجب شده تا زمان بسیاری پشت سر گذاشته شود تا بتوانیم بازار های قبلی را دست بگیریم.

کد خبر: ۹۵٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha