۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
تصمیم جدی آمریکا و اروپا در زمینه اقتصاد دیجیتال| گسترش همکاری در هوش مصنوعی
نشنال اینترست بررسی کرد

تصمیم جدی آمریکا و اروپا در زمینه اقتصاد دیجیتال| گسترش همکاری در هوش مصنوعی

ظهور TTC نشانه ای سیاسی بوده که نشان می دهد ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا آماده هستند در زمینه مسائل دیجیتال تصمیم جدی بگیرند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «فرانسیس بورول» با عنوان «ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه فناوری تصمیم جدی می گیرند» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

 اولین سفر بین المللی رئیس جمهور «جو بایدن» انجام شد. وقتی بایدن از اجلاس سران G7، ناتو، اتحادیه اروپا و سرانجام  دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به آمریکا بازگشت، پیام او روشن بود: آمریکا قصد دارد اتحاد خود را بازسازی کند.

تور موفقیت آمیز بایدن در واقع سیگنالی خوش در امور ترانس آتلانتیک بود، به ویژه برای اتحادیه اروپا  که روابط آن با ایالات متحده آمریکا در زمان ترامپ آسیب دید. با این حال این روندهای مثبت نباید باعث نادیده گرفتن چالشهای واقعی شود که روابط ایالات متحده و اتحادیه اروپا را در صحنه دیجیتال تحت تاثیر قرار می دهند.

پس از دیدار بایدن با «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در بروکسل، نشانه هایی از برقراری روابط مجدد ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا آشکار شد. هر دو طرف مجدداً تصمیم گرفتند مسائل مربوط به تعرفه های فولاد و یارانه تولیدکنندگان هواپیما را حل کنند.

در میان توافقات صورت گرفته یک اعلامیه به عنوان نشانه ای قابل توجه و مثبت برجسته است - بایدن و رهبری اتحادیه اروپا شورای تجارت و فناوری (TTC) را به عنوان محفلی برای هماهنگی در مورد طیف گسترده ای از مسائل دیجیتال از جمله هوش مصنوعی، امنیت سایبری، نوآوری و تحقیقات و رعایت استانداردهای بین المللی برای فناوری های نوظهور ایجاد کردند.

بر اساس اولین پیشنهاد کمیسیون اروپا، شورای تجارت و فناوری قصد دارد همکاری بین دو بازار عمده دیجیتال را تقویت کند. اما انگیزه دیگر برای راه اندازی شورای تجارت و فناوری مقابله با پکن است. در سال های اخیر سیاستمداران ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به تدریج و با توجه به نگرانی های فزاینده خود در مورد تلاش چین در زمینه فناوری و تسلط بر زنجیره تامین در بخشهای مهم اقتصادی اروپا با یکدیگر همگرا شده اند.

استفاده چین از فن آوری پیشرفته و نظارت و کنترل پکن بر مردم خود و عدم اعتماد غرب به تجهیزات پزشکی ساخت چین در طی شیوع ویروس کرونا باعث افزایش این نگرانی ها شده است.

همانطور که گفتمان استراتژیک در ایالات متحده و اروپا به سمت تمرکز سنتی بر روی رقابت قدرتهای بزرگ تغییر یافته است، مجموعه ای از چالش های سیاست دیجیتال - از تنظیم هوش مصنوعی و جریان داده ها گرفته تا تنظیم استاندارد جهانی - به طور فزاینده ای مورد توجه قرار گرفته است.

شورای تجارت و فناوری در واقع بخشی از پاسخ استراتژیک ترانس آتلانتیک به موفقیت چین در زمینه فناوری است. تمرکز بر چین و فن آوری های نوظهور با چارچوب های نظارتی که هنوز تکامل نیافته قطعاً می تواند انرژی جدید، بازیکنان جدید و احساس مأموریت جدیدی را به جدول ترانس آتلانتیک بیاورد.

اما در حالی که شورای تجارت و فناوری می تواند وسیله ای مفید برای هماهنگی بیشتر سیاست ها میان ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در برابر رقیبانی مانند چین باشد، رهبران ترانس آتلانتیک نمی توانند به این نهاد فقط به عنوان وسیله ای جهت رقابت با چین بنگرند.

این نهاد همچنین باید به عنوان محلی برای تولید انرژی سیاسی و حل برخی از اختلافات مهم میان اروپا و امریکا در دهه گذشته عمل کند - از قوانین حریم خصوصی و انتقال داده ها تا مقررات بزرگ فناوری و مالیات دیجیتال.

تا زمانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا راهی برای حل این اختلافات بین خود پیدا نکنند، تلاش آنها برای همبستگی جهت مقابله با رقیبان تاثیر نداشته و دیگران به عنوان رهبران اقتصاد دیجیتال جهانی ظهور می کنند.

دستور کار شورای تجارت و فناوری
دستور کار شورای تجارت و فناوری  ابتدا به برخی از موضوعاتی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا بیشترین هماهنگی را در مورد انها دارند، متمرکز می شود از جمله نیاز به استانداردهای امنیت سایبری و همچنین هوش مصنوعی و سایر فناوری های نوظهور، اهمیت زیرساخت های دیجیتالی انعطاف پذیر، حمایت از تحقیقات و نوآوری.

اما وظیفه دیگر شورای تجارت و فناوری تسهیل سیاست تنظیم مقررات و همکاری های اجرایی و در صورت امکان همگرایی سیاست های فنی است.

مسائلی که باید میان اروپا و ایالات متحده آمریکا حل شوند عبارتند از:

انتقال داده ها
بی اعتمادی و عدم اطمینان ناشی از انتقال داده ها سالهاست که اعضاء اتحادیه اروپا را آزار می دهد. مذاکره کنندگان ایالات متحده و اتحادیه اروپا ماه ها در تلاش بوده اند تا چارچوب محافظت از حریم خصوصی را که یک توافق مهم در زمینه انتقال اطلاعات تجاری است را تنظیم کنند. اگرچه هنوز چالش های دشواری برای تصمیم گیری در مورد چگونگی اصلاح قانون نظارت بر امنیت ملی برای مطابقت با حریم خصوصی اروپا پیش روی ایالات متحده است.

سیاست رقابت
نگرانی فزاینده ای در هر دو طرف اقیانوس اطلس در مورد موقعیت برتر چند شرکت بزرگ آمریکایی در بازار وجود دارد. پس از سالها سکوت، کمیسیون تجارت فدرال تحقیقات ضد انحصاری را در مورد چندین شرکت بزرگ فناوری آغاز کرده است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا فوراً باید رویکرد بسیار هماهنگ تری را برای رقابت در عرصه دیجیتال ایجاد کنند، رویکردی که ضمن اطمینان از رقابت پذیری بازار، نوآوری را حفظ و تشویق کند.

مالیات بر اقتصاد دیجیتال
در سالهای اخیر، تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا مالیات خدمات دیجیتال را تصویب کرده اند که هدف آنها گرفتن درآمد از شرکتهایی است که کالاها و خدمات دیجیتال را به شهروندان خود می فروشند اما در کشور خود حضور فیزیکی ندارند.

ایالات متحده با نتیجه گیری اینکه این مالیات برای شرکتهای آمریکایی تبعیض آمیز بوده تعرفه واردات ایالات متحده از کشورهای اروپایی را با مالیات خدمات دیجیتال تعیین کرده است. دولت بایدن اخیرا تلاش کرده است تا با ایجاد یک اجماع بین المللی چنین مسائل مالیاتی را حل کند.

اگرچه اتحادیه اروپا از این تلاش پشتیبانی کرده است، حذف مالیات در مورد خدمات دیجیتال چالش برانگیز است. علاوه بر این، انتظار می رود کمیسیون اروپا در اواخر سال جاری میزان مالیات خدمات دیجیتال خود را ارائه دهد.

سرانجام باید گفت که ظهور شورای تجارت وفناوری ظهور نشانه ای سیاسی بوده که نشان می دهد ایالات متحده و اتحادیه اروپا آماده هستند در زمینه مسائل دیجیتال تصمیم جدی بگیرند. با این حال تشکیل این نهاد در زمینه فناوری اولین قدم است.

پیشرفت واقعی در سیاست دیجیتال ترانس آتلانتیک به تمرکز و تعهد برای حل مشکلات سخت نیاز دارد. تعهد جدی به مقابله با انتقال داده ها، سیاست های رقابتی و مالیات های دیجیتال همراه با سایر موارد مهم می تواند نتایج قابل توجهی را به همراه داشته باشد و باعث می شود ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اقتصاد دیجیتال جهانی را کنترل کنند.

کد خبر: ۹۵٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha