۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
بازار نگران تصمیم گیری بانک مرکزی امریکا است؛ افزایش ۲.۷۳درصدی ارزش دلار بعد از جلسه فدرال رزرو
تحلیل هفتگی بازار فارکس؛

بازار نگران تصمیم گیری بانک مرکزی امریکا است؛ افزایش ۲.۷۳درصدی ارزش دلار بعد از جلسه فدرال رزرو

با وجود اینکه رییس فدرال رزرو امریکا تاکید کرده است تصمیم ندارد نرخ بهره را افزایش دهد ولی بازار بر این باور است که این اخبار تنها برای تاثیر گذاری موقتی روی بازار و حفظ ثبات و آرامش کنونی منتشر شد.

بازار؛ گروه بین الملل: هفته گذشته  هفته بسیار مهمی برای بازار فارکس بود. هفته ای که جلسه فدرال رزرو امریکا برای تصمیم گیری در مورد نرخ بهره بانکی در امریکا برگزار شد و  انتظار برای برگزاری جلسه  بانک مرکزی در بریتانیا در میان سرمایه گذاران این بازار وجود داشت.

فارکس دیلی در مورد جلسه فدرال رزرو امریکا نوشت: «فدرال رزرو امریکا تصمیم گرفت نرخ بهره بانکی را در سطح کنونی حفظ کند و رییس فدرال رزرو تاکید کرد در اینده نزدیک تصمیم به افزایش نرخ بهره ندارد ولی در چهره او هنگام بیان این جملات حالات خاصی وجود داشت و باعث شد تا فعالان بازار دلار در دنیا این طور تصور کنند که این اخرین جلسه فدرال رزرو است که نرخ بهره تغییری نکرده است. همین مساله باعث ایجاد موج افزایشی ارزش در بازار دلار شد که به دلیل تاثیرات روانی جلسه فدرال رزرو بود.»

از طرف دیگر این طور احساس می شد که جرمی پاول در نظر دارد توجه بازار را از مساله نرخ بهره و تصمیم گیری فدرال رزرو در مورد زمان افزایش آن منحرف کند. او بارها تاکید کرد تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات به روز شده ازبازار  اتخاذ می شود و نمی توان زمان بندی صحیحی برای افزایش نرخ بهره ارایه داد ولی از این سخنان جرمی پاول این طور برداشت کرده است که بستر برای افزایش نرخ بهره اماده شده است و احتمالا این تغییر در بازار ایجاد خواهد شد.

زیرا بعد از انتشار این خبر ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای دنیا به سرعت افزایش یافت و این روند افزایشی بعد از جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو امریکا شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

ارزش دلار ۲.۷۳ درصد رشد کرد
طبق گزارش فارکس دیلی  ارزش دلار در بازار جهانی بعد از جلسه فدرال رزرو  تا اولین ساعات کاری روز شنبه ۲.۷۳ درصد رشد کرد و حال سوال اصلی این است که ایا بعد از پایان تعطیلات هم این روند افزایشی ادامه پیدا می کند یا خیر؟

از طرف دیگر فدرال رزرو امریکا در نظر دارد هفته اینده گزارشی در مورد وضعیت تورم در کشور ارایه دهد که این گزارش هم می تواند روی بازار دلار تاثیر گذار باشد. فارکس دیلی بر این باور است که افت ارزش رمز ارزها در هفته های اخیر هم باعث شده است تا تقاضای سرمایه گذاری در بازار دلار رشد کند که این رشد تقاضا افزایش ارزش دلار را نیز به همراه اورده است.

شاخص ارزش دلار در دراز مدت در سطح ۹۱.۸۲ پیش بینی شده است که نسبت به شاخص حدود ۹۴ کنونی پایین تر خواهد بود.

افزایش ارزش دلار در بازار جهانی روی بازارهای دیگری از قبیل طلا و نفت هم تاثیر گذاشته است و می تواند بستر را برای تغییر تراز تجاری کشور فراهم کند.در این روز نرخ برابری پوند به دلار امریکا هم کاهش پیدا کرد که یک دلیل آن را می توان در اوج گیری دوباره کرونا در کشور بریتانیا بعد از واکسینه شدن سهم زیادی از جمعیت این کشور دانست.

ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافت
افت ارزش یورو در برابر دلار قبل از جلسه فدرال رزرو امریکا و به دلیل مسایل روانی حاکم در بازار اغاز شد. بعد از پایان این جلسه و تقویت ارزش دلار در دنیا، نرخ برابری یورو به دلار کاهش پیدا کرد و این روند ادامه پیدا کرد.

آمارها نشان  می دهد در اخرین ساعات کاری روز جمعه ارزش یورو در برابر دلار به پایین ترین سطح طی دو ماه اخیر رسید. افت ارزش یورو در برابر دلار باعث شد تا تقاضا برای ان در بازار فارکس رشد کند ولی رشد تقاضا به اندازه ای نبود که زمینه را برای رشد ارزش یورو فراهم کند.

در اخرین ساعات کاری روز جمعه نرخ برابری یورو به دلار در بازار برابر با ۱.۱۷ بود که معادل متوسط نرخ برابری این دو ارز در سال ۲۰۲۰ بود.

 اما پیش بینی می شود در میان مدت ارزش یورو در بازار رشد کند و نرخ برابری دو ارز به ۱۹۶ تا ۱.۲ برسد. این  تغییر  در فصل سوم امسال مشاهده خواهد شد و نشان از تقویت ارزش یورو یا افت ارزش دلار دارد.

در هر دو منطقه نگرانی از افزایش تورم می تواند تغییراتی را در ارزش ارز ایجاد کند ولی هنوز گزارشهای رسمی برای فصل دوم سال ۲۰۲۱  ارایه نشده است.باید در نظر داشت نرخ برابری یورو به دلار  از متوسط شاخص در کوتاه مدت کمتر است و به همین دلیل پیش بینی می شود در میان مدت این نرخ برابری در بازار دوامی نداشته باشد.

کد خبر: ۹۵٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      افزایش کاذب ارزش دلار و همینطور پایان موقت! کرونا نیز برای ایجاد محبوبیت اجتماعی و اعتماد نسبت به عملکرد بایدن است.