۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
عربستان در گفتگو با ایران به دنبال چیست؟
بازار گزارش می دهد؛

عربستان در گفتگو با ایران به دنبال چیست؟

هدف از تنش زدایی ادعایی امریکا در منطقه حفظ متحد درجه یک خود یعنی عربستان است و دیپلماسی ریاض نیز در این پازل حرکت می کند.

فرید حائری؛ بازار : عربستان سعودی هیچ تغییری در رفتارهای خود در منطقه ایجاد نکرده و همواره دشمن نخست محور مقاومت محسوب می‌شود.

عربستان سعودی به دلیل شکست در همه پرونده‌ های منطقه‌ای مانند سوریه، قطر و نیز باتلاقی که با حمله به یمن برای خود مهیا کرده بدترین روابط خارجی خود را می‌گذراند و حتی با تنها متحدش یعنی امارات نیز در یمن دچار اختلاف شده است. در واقع می‌ شود گفت تغییر لحن بن سلمان یک تاکتیک از سر ضعف برای فریب رسانه‌ای است نه آنکه نشانه‌ ای برای تغییر سیاست‌ های دولت سعودی باشد.

در حال حاضر این ریاض است که به رابطه با ایران نیاز دارد اما این تغییر رفتار آل سعود تنها یک تغییر تاکتیکی بر محور تبلیغات است نه تغییر راهبردی چرا که رژیم سعودی دست از اشغال و محاصره یمن هیچ‌گاه برنخواهد داشت. همچنین خصومت ریاض با محور مقاومت همانند حزب‌الله لبنان، حماس و حشدالشعبی عراق همیشگی است.

با این حال آمریکا به دلیل افول قدرت جهانی، این روزها توانایی حمایت از دولت سعودی را ندارد بنابراین ریاض مجبور است خود را هم راستا با دیپلماسی عمومی دولت کنونی آمریکا نشان دهد. در حقیقت هدف اصلی عربستان استفاده از ظرفیت ایران در محور مقاومت برای رها شدن از آتش انتقام ملت مظلوم و رنج دیده یمن است. دقیقا تغییر لحن بن‌سلمان برای این هدف شوم است.

حال سوال این است آیا توافق با ریاض منافعی برای ایران خواهد داشت؟

محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: به سه دلیل مذاکره با عربستان سعودی و حتی احیای روابط با ریاض، هرگز تامین‌ کننده منافع ملت ایران نیست؛ نخست اینکه دولت سعودی خود را رقیب ابدی ایران در خلیج فارس می‌داند و این رقابت را در اوپک هم همواره ادامه داده است و همیشه مانع افزایش قیمت نفت می‌شود تا به اقتصاد ایران آسیب بزند.

وی ادامه داد: دوم، دولت سعودی یک رژیم وهابی است و به شدت با شیعه خصومت می‌ورزد، سرکوب شیعیان شرق عربستان (قطیف و احساء) و نیز کشتار شیعیان بحرین و یمن تنها نمونه‌ هایی از رفتار امروز این حکومت است که همچنان بر آن اصرار دارد.

نجفی به دلیل سوم اشاره کرد و گفت: دیکتاتوری آل سعود به شدت ضد دموکراسی است به همین خاطر با هر دولتی که برخاسته از انتخابات باشد از جمله جمهوری اسلامی دشمنی می‌ ورزد. بنابراین چالش‌ های میان سیاست خارجی ایران که حامی محور مقاومت است با رژیم آل سعود که نمایندگی آمریکا را برعهده دارد طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای را در بر می‌گیرد که تقریبا اکثر آن‌ ها برای هر دو محور که رویاروی هم هستند حکم مرگ و زندگی را دارد. مهمترین آنها جنگ یمن است.

وی تشریح کرد: محور مقاومت توانسته ملت یمن را بیدار کند و آن‌ها هفت سال در برابر شدیدترین جنایت‌ های ضد بشری آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات مقاومت کرده‌اند و خوشبختانه توانسته‌اند یک دولت تمام عیار را تشکیل بدهند که بتواند تاثیر منطقه‌ ای محور مقاومت را در دومین تنگه با اهمیت ژئواستراتژیک جهان یعنی باب‌المندب گسترش دهد. در مقابل بزرگترین چالش دولت سعودی همین جنگ یمن و گسترش دموکراسی خواهی انقلابی از سمت یمن به سرزمین‌ های اشغال شده توسط آل‌ سعود است.

نجفی عنوان کرد: این ریاض است که قادر به ادامه تقابل با ایران نیست و در دشمنی علیه ملت‌های منطقه از سوریه تا یمن به بن بست رسیده است از این رو با مذاکره، تلاش می‌کند مشکلات خود را حل کند بدون اینکه دست از اقدامات خصمانه علیه ایران و متحدانش بردارد.

وی به اقدامات وحشیانه دولت وهابی عربستان علاوه بر جنگ در یمن اشاره کرد و گفت: سعودی‌ها در سراسر جهان اسلام ویروس وهابیت را در قالب گروه‌های تروریستی منتشر می‌کنند. گروه‌ هایی همانند سپاه صحابه، لشگر جهنگوی، احرار الشام، جبهه النصره، داعش، بوکوحرام، ابوسیاف، جیش الاسلام، انصارالشریعه و ده‌ ها گروه دیگر را با دلارهای نفتی و ایدئولوژی وهابی ایجاد می‌کند و به جان یکی از کشورهای مسلمان منطقه می‌اندازد. این جدای از سرکوب مردم بحرین، اشغال یمن و مشارکت در جنگ لیبی است.

با تمام آنچه که گفته شد کاملا مشخص است عربستان سعودی هرگز مستقل نبوده و تابعی از سیاست خارجی آمریکا نیز محسوب می‌شود. دولت سعودی در صد سال عمرش همیشه جاده صاف کن آمریکا و انگلیس بر ضد ملت‌های غرب آسیا بوده و این اصل بنیادین برای رژیم سعودی است. طبعا تقابل بین استکبار با انقلاب اسلامی هرگز با مذاکره برطرف نمی‌شود. در حقیقت وجود رژیم سعودی در عربستان به زیان همه ملت‌های منطقه بوده و تاریخ گواه تعدی و تجاوز آل سعود به حقوق همه مردم غرب آسیا و شمال آفریقاست؛ در نتیجه با مذاکره و امتیاز دادن هرگز نمی‌توان ماهیت و رویکردهای ضد بشری دولت سعودی را تغییر داد.

آمریکا برای بقای خود به حفظ نظام وهابی آل سعود در جزیره العرب نیازمند است و تلاش می‌کند تا مانع گسترش دموکراسی از سمت یمن و بحرین به الاحساء و حجاز شود در نتیجه سعی بر این است که به اسم تنش زدایی این خطر را از عربستان دور کند.

رژیم سعودی تاکنون حاضر نشده تغییر رفتار خود را تغییر دهد و از یمن و بحرین و عقب نشینی نکرده و آزادی‌های مدنی به مردم الاحسا و حجاز اعطا نمی‌کند.

کد خبر: ۹۵٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha