۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
برنامه‌ریزی برای ارتقای سامانه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی خبر داد

برنامه‌ریزی برای ارتقای سامانه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور

بهنام، مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی از برنامه‌ریزی برای نصب و راه‌اندازی در جهت ارتقا و به روز رسانی سامانه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های مختلف کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیامک بهنام با اعلام این خبر عنوان کرد: اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی در سال جاری برای ارتقای کیفیت ارائه سرویس سامانه‌ها و تجهیزات CNS و کمک به افزایش ایمنی هوانوردی در فرودگاه‌های کشور و مسیرهای پروازی فضای کشور، سهولت در امر مدیریت ترافیک هوایی و افزایش ظرفیت فرودگاه‌ها در حوزه‌های مختلف ارتباطی، نظارتی، ناوبری، تجهیزات امنیتی و همچنین آموزش و پژوهش برنامه‌ریزی کرده است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی گفت: از اقدامات انجام شده این اداره کل در حوزه سامانه‌های کمک ناوبری می‌توان به نصب و راه‌اندازی سامانه ILS/DME  فرودگاه رشت و سامانه DVOR/DME  فرودگاه ارومیه اشاره کرد که با حضور وزیر راه و شهرسازی و همچنین معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه افتتاح شدند. همچنین بخش‌های زیرساخت و نصب آنتن‌های سامانه ILS/DME  فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به پایان رسیده و نصب تجهیزات و کامیشنینگ آن تا پایان تیرماه انجام خواهد شد و آماده وارسی پروازی و راه‌اندازی نهایی خواهد بود.

وی ضمن اعلام برنامه‌ریزی نصب سامانه‌های ILS/DME در فرودگاه‌های ساری، اهواز، مشهد، امام خمینی و بندر عباس  که با درصدهای خوبی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند، عنوان کرد: نصب سامانه DVOR/DME  در فرودگاه‌های ابوموسی و بندرلنگه انجام شده و در مرحله کامیشنینگ و وارسی پروازی قرار دارند.

بهنام به برنامه‌های امسال اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی در حوزه سامانه‌های راداری و نظارتی نیز اشاره کرد و گفت: برای نصب رادار تقرب در سایت تنگریز استان فارس به منظور ایجاد پوشش نظارتی کامل TMA  فرودگاه شیراز تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده است. نتیجه آن ارتقای ایمنی فضای تقرب فرودگاه شیراز و تکمیل پوشش نظارتی جنوب و جنوب غرب کشور جهت افزایش ظرفیت ترافیک و افزایش ضریب ایمنی پروازهای عبوری از فضای کشور خواهد بود، که البته این مهم به اتمام ساختمان سایت حداکثر تا پایان مهر سال جاری بستگی دارد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای انجام مقدمات تملک زمین و احداث ساختمان به منظور جابه جایی ونصب رادار MSSR  در ارتفاعات کوه شتری طبس در خراسان جنوبی جهت ارتقا و ایجاد پوشش کامل نظارتی در مرکز کشور و افزایش ضریب ایمنی پروازها خبر داد.

بهنام گفت: امسال مناقصه خرید، نصب و راه اندازی ۲۷ سامانه نظارتی  ADS-B و پردازشگرهای مربوط  در حال برگزاری است و برای جایگزینی سامانه اتوماسیون رادار تقرب ریتیون فرودگاه شیراز با اتوماسیون آریا برای بهره‌مندی از اطلاعات رادار مد S و ارتقای قابلیت‌های سامانه اتوماسیون مذکور برنامه‌ریزی شده است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ارتقای سامانه اتوماسیون رادار تقرب فرودگاه امام خمینی به منظور استفاده بهینه از تجهیزات موجود، خرید سامانه  A-SMGCS برای یکی از فرودگاه‌های مشهد و یا مهرآباد، خرید یک سامانه راداری ASR  برای فرودگاه مشهد و بهره‌برداری از پروژه الکترونیک استریپ در مرکز کنترل فضای کشور خبر داد.

بهنام با اشاره به اتمام نصب ۱۴ کنسول جدید  و انتقال سامانه ارتباطی  موجود برروی آن با استفاده از توان داخلی در ۱۴ فرودگاه کم ترافیک  کشور و نیز نصب شش سامانه سوئیچینگ ارتباطی با استفاده از توان و ظرفیت داخلی  در فرودگاه ‌های با ظرفیت ترافیک رو به افزایش تا پایان سال، عنوان کرد: از جمله برنامه‌های امسال این اداره کل می‌توان به توسعه شبکه ATN  به منظور ارتقای کیفیت ارتباطات و جلوگیری از حملات سایبری، توسعه و به روز رسانی‌ مانیتورینگ زیر ساخت MPLS  و  VSAT در سطح کشور به منظور ارتباطات هوانوردی و توسعه مسیرهای ارتباطی سامانه های CNS/ATM اشاره کرد.

وی همچنین از انعقاد قرارداد با یک شرکت دانش بنیان داخلی و آغاز اجرای پروژه مهم مونیتورینگ سایت‌های CNS  و دستگاه‌های کمک بازرسی خبر داد که فاز اول آن در سایت‌های فرودگاه بین‌المللی مهرآباد انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: با انجام این پروژه، اطلاعات تمام سایت‌های مرتبط‌ در فرودگاه مهرآباد و همچنین مرکز کنترل در دسترس خواهد بود و در فاز دوم آن تمام سایت‌های CNS  کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

نصب ۷۳ X-ray  در فرودگاه‌های کشور
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی همچنین در معرفی برنامه‌های این اداره کل در حوزه تجهیزات ایمنی هوانوردی از نصب و راه اندازی ۷۳ دستگاه X-ray در فرودگاه‌های کشور تا پایان سال جاری، برگزاری مناقصه خرید ۲۰ دستگاه کمک بازرسی تشخیص مواد منفجره و مواد مخدر  و بالا بردن سطح بازرسی فرودگاهی و ۲۰ دستگاه WTMD  به منظور نصب در فرودگاه‌های کشور،   راه‌اندازی منابع اشعه دستگاه‌های X-ray  و به روزرسانی ۲۰ دستگاه X-ray  در فرودگاه‌های کشورخبر داد.

وی گفت: در حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی، مصاحبه تخصصی جهت جذب ۴۹ نفر نیروی متخصص در فرودگاه‌های کشور از طریق آزمون استخدامی سازمان سنجش انجام و برای برگزاری ۱۵۰ ساعت آموزش تخصصی پس از جذب نهایی آنها برنامه‌ریزی شده است.

بهنام همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های OJT  به منظور ارتقای علمی و عملی کارکنان متخصص و نیز برگزاری آزمون صلاحیت شغلی پرسنل ATSEP  خبر داد.

وی همچنین گفت: اجرای پروژه حفاظت ۲۹ سایت CNS  که از سال ۹۸ در حال اجراست، به مراحل پایانی خود نزدیک شده که تاکنون در ۲۵ سایت به اتمام رسیده و برای چهار سایت دیگر در حال انجام است. با اتمام این پروژه، تمام سایت‌های هوانوردی CNS در سطح کشور به تجهیزات ارتینگ و  Surge Protection  جهت حفاظت در برابر فراتاخت‌های ولتاژی مجهز می‌شوند.

مدیر کل ارتباطات و ناوبری هوایی افزود:در حوزه فیزیک بهداشت مراحل اولیه اخذ پروانه واردات دستگاه‌های  مولد پرتوهای رادیویی و ماکروویو انجام گردیده و پایش و بررسی تششعات پرتوهای غیر یون ساز سایت‌های CNS و مشخص نمودن مناطق حفاظت شده  در سه ماه نخست سال در فرودگاه‌های کیش، گرگان، کلاله، ساری و ایستگاه هوانوردی درازنو بررسی و اندازه‌گیری شده و تا پایان سال فرودگاه‌های ارومیه، زاهدان، اهواز، اصفهان، زنجان، همدان، سنندج، ایلام و مشهد مورد بررسی و اندازه‌گیری تششعات غیر یون‌ساز قرار می‌گیرند.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، بهنام در پایان از تلاش تمام کارکنان متخصص الکترونیک هواپیمایی ATSEP در سراسر کشور در شرایط کرونا و تحریم و همچنین تمام ادارات کل ستادی و فرودگاهی در همکاری با اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی قدردانی کرد.

کد خبر: ۹۵٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha