۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
پیچیدگی فرآیند دریافت مجوز در اصفهان از موانع اصلی پیشرفت صنعت کشاورزی است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی اصفهان:

پیچیدگی فرآیند دریافت مجوز در اصفهان از موانع اصلی پیشرفت صنعت کشاورزی است

اصفهان- رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان گفت: اصفهان در صدور مجوزهای کسب و کار کشاورزی رتبه مطلوبی ندارد و عدم اجرای مصوبات ستاد رفع موانع تولید از موانع اصلی در این ارتباط است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهدی تقی‌پور بروجنی بعدازظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه  به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی که در محل سالن این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: این سازمان با توجه به شعار سال و اهمیت جهش تولید با دو رویکرد افزایش ضریب دانش و تقویت سرمایه های مردمی در بخش کشاورزی فعالیت داشته است.

وی ادامه داد: این سازمان مبنای فعالیت‌های خود را بیانیه گام دوم انقلاب قرار داد که به اوج رساندن مشارکت مردمی و استفاده از بخش خصوصی، تکیه بر توانمندی مردم در بخش کشاورزی، استفاده از ظرفیت مهندسان جوان و فناوری‌های نوین از جمله موارد مورد تاکید در این سازمان است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در اشتغال و تولید هدف اصلی ایجاد ۵۰ هزار شغل بر اساس توانمندی‌های مناطق مختلف بوده که تدوین و در حال اجرا است؛ البته تمرکز بر فعالیت های پایه‌ای و اقلیم محور، کشاورزی بیابان‌ پایه با توجه به محدودیت‌های منابع آبی است.

فارغ التحصیلان کشاورزی کارآفرین تربیت نمی‌شوندوی با اشاره به راه‌اندازی مراکز غیر دولتی به عنوان شبکه غیر خصوصی متشکل از کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی در راستای اشاعه دانش و فناوری، گفت: هدف اصلی این مراکز فراهم‌آوری دسترسی فیزیکی آسان کشاورزان به تجهیزات مورد نیاز است و باید در هر دهستان یک مرکز خدمات کشاورزی و منابع طبیعی غیر دولتی راه اندازی شود.

تقی‌پور یکی از اصلی‌ترین ایرادهای نظام آموزشی کشور را عدم تربیت فارغ التحصیلان کشاورزی به عنوان کارآفرین دانست و افزود: از این رو توانمندسازی این کارشناسان پس از فارغ التحصیلی به عهده این سازمان گذاشته شده است.

وی استفاده از واحدهای تولیدی و خدماتی دارای مدیران فنی مورد تائید نظام مهندسی را یکی از اقدامات برشمرد و گفت: نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان به تعامل با نظام مهندسی رسیده که تعدادی از اعضای سازمان را به این مراکز معرفی و تحت نظر مدیر فنی دوره‌های مهارتی را طی می‌کنند.

ساماندهی مراکز فروش سموم دفع آفات
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان خاطر نشان کرد: در گذشته واحدهای فروشندگی سموم دفع آفات نهاده‌های کشاورزی ساماندهی نشده بود و مصرف بی‌رویه سموم باعث شده بود که آفات مقاوم تر شوند و در پی آن سموم نیز قوی‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد و در سلامت غذایی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: اصفهان با ۱۳۵ مرکز خدمات کشاورزی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است اما در صدور مجوزهای کسب و کار کشاورزی رتبه خوبی نداریم؛ در سال گذشته حدود ۴۸ هزار و ۵۸۴ مجوز فعالیت در حوزه‌های هفتگانه گلخانه، دام، طیور و گیاه پزشکی و ... صادر شده است و وزارت جهاد کشاورزی در اقدامی پیشگامانه شناسایی و حذف استعلام‌های موازی و غیر ضروری را اعلام کرده است.

تقی پور با اشاره به اینکه دریافت تنها صدور پروانه تاسیس و بهره برداری به عهده سازمان است، گفت: صدور مجوز تغییر کاربری زمین گلخانه‌ای تغییر کرد و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری و تولیدکنندگان، پروانه راه اندازی گلخانه‌ها را به صورت دوساله صادر و پرواته‌های بهره‌برداری را به سه ساله و چهارساله افزایش دادیم و باعث کاهش رفت و آمدها و بروکراسی شد.

توسعه دام سبک و کاهش مدت زمان صدور مجوز
وی گفت: مدیر عامل بانک کشاورزی درخواستی را به بانک مرکزی داده که آمادگی طرح های مهندسان و پروانه اشتغال سازمان را بپذیرد اما متاسفانه توجه نکرده اند و همکاری نداشتند که هزینه های بسیاری برای بهره‌بردارها به جای می‌گذارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان توسعه دام پروری به ویژه سبک، کاهش زمان صدور مجوزها، حذف استعلام‌های غیر ضروری و موازی، کاهش هزینه های سفر برای دریافت مجوز و افزایش رضایتمندی را از دستاوردهای این سازمان برشمرد وگفت: مهندسی‌سازی تجهیزات کشاورزی و نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی با الکترونیکی کردن محقق شده است.

وی ادامه داد: در سال نخست رتبه نخست صدور مجوزهای کشاورزی در بخش گلخانه ای را داشتیم که ۳۰ درصد مجوزها در سال ۹۹ بود و رشد ۴۶ داشته است؛ تعداد ۳۵ فقره در حوزه گلخانه ای و تولید پرورش قارچ خوراکی صادر شد.

تقی پور خام فروشی، عدم ثبات و امنیت شغلی و پیچیدگی فرآیند دریافت مجوزها را از جمله موانع حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: عدم توجه دستگاه‌های اجرایی به مصوبات ستاد راهبردی و رفع موانع تولید از دیگر موانع است؛ همچنین تطابق و توازن تعداد کارشناس کشاورزی در دانشگاه‌ها باید بر اساس نیاز جذب و حتی تناسب جنسیتی ایجاد شود.

عدم استقرار واحد سلامت در صنعت‌ها
وی از مطالبات این سازمان گفت: قانون هوای پاک با وجود همه مشکلات در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در یکی از تبصره‌ها تاکید می‌کند تمام دستگاه‌ها برای پایش آلودگی هوا موظف هستند واحد سلامت خود را راه‌اندازی کنند اما استان اصفهان با وجود آلوده‌ترین کلان شهر و بیش از ۱۲ هزار واحد صنعتی در اطراف آن مستقر شده و هیچکدام نسبت به استقرار واحد سلامت اقدام نکرده‌اند که تاوان آن را ریه‌های شهروندان می‌پردازند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان خاطر نشان کرد: متاسفانه به فرآوری محصولات توجهی نمی‌شود و کارشناسان صنایع غذایی عدم ثبات و امنیت شغلی دارند و معاونت غذا و دارو استان موظف به رفع دغدغه کارخانه جات و تولیدکنندکان مواد بهداشتی و غذایی هستند و ۲۰ ماه است که نتوانستیم معاون غذا و دارو را ببینیم.

کد خبر: ۹۵٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha