۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
افت شدید بازار به دلیل شرایط مدیریتی بد سازمان بورس| آیا بازار دوباره صعودی می‌شود؟
تحلیل هفتگی بورس؛

افت شدید بازار به دلیل شرایط مدیریتی بد سازمان بورس| آیا بازار دوباره صعودی می‌شود؟

متخصص بازار سرمایه با بررسی علل افت بازار در ماه‌های گذشته، درباره شرایط کلی بازار و همچنین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری توضیحاتی را ارائه کرد.

بازار؛ گروه بورس: تیم تحلیلی رسانه تحلیل بازار قصد دارد همانند تحلیل هفتگی بازار فارکس و رمزارز">رمزارز به تحلیل هفتگی بورس ایران نیز بپردازد، در اولین گفتگوی تصویری با سیدهادی میرعلمی به بررسی هفتگی بازار ایران پرداختیم:

میرعلمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در مرور روند کلی بورس از ماه‌های گذشته اظهار کرد: بازار سرمایه ما از مرداد ماه سال گذشته یک روند نزولی پرقدرتی را آغاز کرد و شاهد این بودیم که کلیه حمایت‌ها یکی پس از دیگری در حال شکست بود؛ به نحوی که این بازار به طور مداوم به کف‌های حمایتی پایین‌تری می‌رسید و این روند تا آبان ادامه یافت.

وی در ادامه مطرح کرد: در ماه‌های آبان و آذر، شاخص کل روند قابل قبولی را طی کرد و این شاخص به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید و حرکت خوبی داشت، اما بعد از دی ماه، به طور مجدد وارد یک فاز اصلاحی شد که این اصلاح فرسایشی و طولانی شد و اگر بازار را در دو بازه زمانی مرداد تا دی ماه سال گذشته و از دی ماه تا امروز مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که جان روند نزولی بازار کمتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار دیگر توانایی برخورد به کف‌های پایین‌تر را ندارد، تأکید کرد: شاخص کل توانایی اصلاحات بیشتر را هم نداشت و از آبان ماه تا کنون، در حال جمع شدن بوده است و از نظر تکنیکال، نوید این را می‌داد که ساختار اصلاحی می‌تواند به زودی به پایان برسد.

میرعلمی افزود: از فروردین ماه، بازار سرمایه می‌توانست روند بهتری داشته باشد؛ اما متأسفانه، به دلیل تصمیم قبلی که سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با دامنه نامتقارن ۲- تا ۶+ درصد گرفته بود، بازار چند ماهی تبعات تصمیم نادرست سازمان را می‌داد و حدود ۳۵۰ سهم در صف‌های فروش قفل بودند و برای اینکه این سهم‌ها بتوانند از آن وضعیت خارج شوند، زمان زیادی نیاز بود.

وی افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی نسبت به حقوقی را دلیل اصلی شکسته شدن صف‌های فروش حتی در سهم‌های کوچک دانست و گفت: شاخص به تازگی توانسته است محدوده مقاومتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را بشکند و این نویدبخش این است که ما فعلا در ساختار اصلاحی ده ماهه را به پایان رسانده‌ایم و بازار می‌تواند در دو تا سه ماه آینده روند صعودی خوبی را طی کند، اما این روند به صورت شارپی نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که این روند صعودی توانایی رشد شاخص کل تا سقف قبلی یعنی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد را ندارد چراکه شکسته شدن شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیازمند برخی عوامل بنیادی مانند نرخ دلار، نرخ بازارهای جهانی و نرخ بهره است بنابراین، این امید وجود دارد که شاخص کل تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد کند و در یک تا دو هفته آینده می‌تواند بازدهی مناسبی را در بسیاری از سهم‌ها داشته باشد.

میرعلمی درباره استراتژی خرید سهم برای سرمایه‌گذاران بورسی گفت: ارزش معاملات تا مرداد تا ۳۰ همت بالا رفته بود، اما مشاهده می‌کنیم که ارزش معاملات از وضعیت فاجعه‌بار ۲ تا ۳ همتی که در دو ماه گذشته داشتیم، فاصله زیادی دارد و حدود ۶ یا ۷ هزار میلیارد تومان است، ولی این میزان پول به اندازه‌ای نیست که بتواند به یکباره به بازار رشد خوبی بدهد و به نظر می‌رسد، نقدینگی مدام در بین صنایع چرخش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اکثر سهم‌های بازار اصلاح عمیقی را انجام داده‌اند، تصریح کرد: می‌توان گفت اکثر صنایع به خصوص صنایع کامودیتی محور و صنایعی که از لحاظ بنیادی توجیه و P/E مناسبی دارند، برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند و به نظر من، بازار یک مرتبه نمی‌تواند همه این سهم‌ها را رشد دهد و ممکن است هر چند روز یک بار و یا چند هفته یک بار این رشدها بین صنایع جابجا شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: تجربه من نشان داده است که اکثر سهامداران نمی‌توانند به موقع پول خود را در بازار سرمایه جابجا کنند و در زمان درست در سهم‌هایی که می‌توانند وضعیت خوبی داشته باشند، منقل کنند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنم در این دوره از بازار تا زمانی که بازار سقف این دوره را می‌زند سهامداری کنند.

به سهام خودرویی و بانکی توجه کنید
میرعلمی افزود: در روزهای قبل از مذاکرات برجام شاهد این بودیم که صنایع ریالی ما مانند خودرویی و بانکی مورد توجه بودند، اما این روزها دقیقا برعکس، کامودیتی‌محورها که روزهای قبل در استراحت بودند، بیشتر مورد اقبال قرار گرفته‌اند و بعید است که کسی بتواند دقیق پول‌های خود را بین سهم‌های دلاری و ریالی جابجا کند.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: گروه دیگری که می‌تواند این روزها مورد توجه قرار بگیرد، گروه سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای صنعتی است که P/E بسیار مناسبی دارند و این نکته نشان می‌دهد علاوه بر اینکه NAB این شرکت‌ها بسیار افت کرده است یعنی سهم‌های این گروه اصلاحات قابل توجهی داشتند، در هلدینگ مادری خود نیز افت زیادی داشته‌اند چون همیشه سهم‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذاری با P/nb روی ۷۰ یا ۸۰ درصد معامله می‌شوند، وضعیت رو به رشد خوبی را دارند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به این ترتیب، می‌توان هم یک دور رشد در NAB این سهم‌ها استفاده کرد و هم با تعادل در این سهم‌ها P/nb روی ۸۰ را خواهند داشت که در حال حاضر، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و سرمایه‌گذاری‌ها در این وضعیت قرار دارند به خصوص شرکت‌های مادر مانند «شستا» و «وغدیر» که زیرمجموعه‌های تأثیرگذاری دارند و به دلیل ساختار تو در توی خود می‌توانند بازدهی بهتری نسبت به صنایع دیگر داشته باشند.

وضعیت سهام کامودیتی محور چگونه است؟
میرعلمی درباره قیمت سهام کامودیتی‌محور و اصلاح قیمت‌های جهانی تصریح کرد: اصلاح قیمت‌های جهانی که در هفته‌های گذشته رخ داد، سهم‌های کامودیتی‌محورمان تحرک چندانی نداشتند و ترس ریزش قیمت‌های جهانی در این سهم‌ها دیده می‌شد و من فکر می‌کنم آن اصلاح موقت بود و بازارهای جهانی مجدداً می‌توانند به سیکل رشدی خود بازگردند چراکه این بازارها در سیکل رشدی بزرگی قرار دارند و از نظر من، این رشد تا مدت‌ها به پایان نمی‌رسد بنابراین، شرکت‌های دیگری که می‌توان به عنوان گزینه برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد، شرکت‌های کامودیتی‌محور هستند که در بین آن‌ها مس می‌تواند آینده روشنی را دید.

وی با تأکید بر تغییر جهت بازار به سمت خودرویی‌ها و بانکی‌ها پس از نهایی شدن برجام اظهار کرد: تجربه‌ای که در سال ۹۴ داشتیم این است که با امضا شدن برجام کف دلار و کف بازار بورس در همان روز اتفاق افتاد و بازار بورس و دلار دیگر قیمت‌هایی را که آن روز داشتند، ندیدند بنابراین، اگر روزی برجام اجرایی شود و دلار در محدود ۲۰ هزار تومان باشد، بازار روی برخی از صنایع مانند صنایع خودرویی مورد توجه قرار خواهند گرفت و از لحاظ بنیادی، سهام «خگستر» بیشتر از بقیه سهم موجه‌تری است.

کد خبر: ۹۵٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha